Pomimo drożejącego mięsa, Polacy nadal chętnie je spożywają.

Mimo zwiększających się kosztów i rozszerzającej się oferty zamienników roślinnych, mięso wciąż odgrywa kluczową rolę w koszykach zakupowych Polaków. Według informacji udostępnionych przez YouGov dla „Rzeczpospolitej”, w roku 2025 po produkty mięsne sięgnęło przeszło 99,6 proc. gospodarstw domowych.

mięso sklep
mięso sklep | Foto: Ric Jacyno / Shutterstock

Zestawienia statystyczne ujawniają, że od stycznia do końca sierpnia typowe gospodarstwo domowe nabywało artykuły mięsne ponad 102 razy, co stanowi blisko trzy transakcje w tygodniu. W analizowanym okresie każde gospodarstwo nabyło przeciętnie 125 kg mięsa i wyrobów wędliniarskich, przeznaczając na ten cel przeszło 2,7 tys. zł. Ogółem Polacy spożytkowali na produkty mięsne blisko 38 mld zł w przeciągu ośmiu miesięcy 2025 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

Wybito 170 mln sztuk drobiu, a ceny jaj wciąż rosną. Eksperci ostrzegają

Największą popularnością cechują się wyroby wędliniarskie oraz mięso drobiowe, choć to właśnie ten typ mięsa odnotował największy regres w sprzedaży. Grzegorz Mech, menedżer w YouGov, tłumaczy, że może to być powiązane z podwyższeniem średnich cen. Zaznacza, że mięso drobiowe zdrożało o przeszło 10 proc. w skali roku, co przekraczało poziom inflacji, natomiast ceny wędlin wzrosły o nieco ponad 4 proc.

Roślinne zamienniki mięsa nie zmieniają nawyków

Wbrew oczekiwaniom i nasilonym akcjom marketingowym, roślinne substytuty mięsa nie wywarły istotnego wpływu na preferencje żywieniowe Polaków. Jak podkreśla „Rzeczpospolita”, rewolucja roślinna nie odmieniła przyzwyczajeń konsumentów, a obroty produktami mięsnymi w 2024 r. po sześcioletnim spadku zaczęły wzrastać. Według Grzegorza Mecha obecny rok prognozuje się podobnie, a w odniesieniu do roślinnych zamienników mięsa można mówić raczej o stagnacji niż o dynamicznym rozwoju.

Wydatki na mięso wciąż rosną

Dane zgromadzone przez YouGov wskazują, że Polacy nie rezygnują z mięsa, nawet pomimo wyższych cen. Inwestycje w artykuły mięsne utrzymują się na wysokim pułapie, a fluktuacje cen wpływają na wybory konsumenckie.

Podwyżka cen drobiu wyraźnie wpłynęła na jego zbycie, natomiast wędliny, pomimo wzrostów cen, pozostają najczęściej wybieranym artykułem mięsnym.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *