Mimo zwiększających się kosztów i rozszerzającej się oferty zamienników roślinnych, mięso wciąż odgrywa kluczową rolę w koszykach zakupowych Polaków. Według informacji udostępnionych przez YouGov dla „Rzeczpospolitej”, w roku 2025 po produkty mięsne sięgnęło przeszło 99,6 proc. gospodarstw domowych.

Zestawienia statystyczne ujawniają, że od stycznia do końca sierpnia typowe gospodarstwo domowe nabywało artykuły mięsne ponad 102 razy, co stanowi blisko trzy transakcje w tygodniu. W analizowanym okresie każde gospodarstwo nabyło przeciętnie 125 kg mięsa i wyrobów wędliniarskich, przeznaczając na ten cel przeszło 2,7 tys. zł. Ogółem Polacy spożytkowali na produkty mięsne blisko 38 mld zł w przeciągu ośmiu miesięcy 2025 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Wybito 170 mln sztuk drobiu, a ceny jaj wciąż rosną. Eksperci ostrzegają
Największą popularnością cechują się wyroby wędliniarskie oraz mięso drobiowe, choć to właśnie ten typ mięsa odnotował największy regres w sprzedaży. Grzegorz Mech, menedżer w YouGov, tłumaczy, że może to być powiązane z podwyższeniem średnich cen. Zaznacza, że mięso drobiowe zdrożało o przeszło 10 proc. w skali roku, co przekraczało poziom inflacji, natomiast ceny wędlin wzrosły o nieco ponad 4 proc.
Roślinne zamienniki mięsa nie zmieniają nawyków
Wbrew oczekiwaniom i nasilonym akcjom marketingowym, roślinne substytuty mięsa nie wywarły istotnego wpływu na preferencje żywieniowe Polaków. Jak podkreśla „Rzeczpospolita”, rewolucja roślinna nie odmieniła przyzwyczajeń konsumentów, a obroty produktami mięsnymi w 2024 r. po sześcioletnim spadku zaczęły wzrastać. Według Grzegorza Mecha obecny rok prognozuje się podobnie, a w odniesieniu do roślinnych zamienników mięsa można mówić raczej o stagnacji niż o dynamicznym rozwoju.
Wydatki na mięso wciąż rosną
Dane zgromadzone przez YouGov wskazują, że Polacy nie rezygnują z mięsa, nawet pomimo wyższych cen. Inwestycje w artykuły mięsne utrzymują się na wysokim pułapie, a fluktuacje cen wpływają na wybory konsumenckie.
Podwyżka cen drobiu wyraźnie wpłynęła na jego zbycie, natomiast wędliny, pomimo wzrostów cen, pozostają najczęściej wybieranym artykułem mięsnym.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło



