
Ach, ekrany. Coś, od czego dzieci nie chcą się oderwać, a rodzice nie mogą przestać się martwić. Ale nowe badanie sugeruje, że wcale nie są takie złe.
Naukowcy z University of South Australia przeanalizowali dane ponad 133 000 dzieci i nastolatków poniżej 18 roku życia. Odkryli, że narzędzia cyfrowe, takie jak aplikacje zdrowotne, monitory aktywności fizycznej i programy online, pomagają poprawić aktywność fizyczną, dietę i wagę.
Oto, co odkryli:
Dzieci i nastolatkowie korzystający z cyfrowych narzędzi zdrowotnych wykazali się większą aktywnością fizyczną, poświęcając dziennie około 10–20 minut dodatkowej aktywności o umiarkowanej lub intensywnej intensywności.
Odżywiali się też lepiej, jedząc więcej owoców i warzyw, a mniej pokarmów o wysokiej zawartości tłuszczu.
Zmiany masy ciała były niewielkie, ale obserwowano stałą poprawę masy ciała i tkanki tłuszczowej.
Niektóre programy pomogły dzieciom siedzieć o około 20–25 minut krócej dziennie.
Jednakże jakość snu nie uległa wyraźnej poprawie.
Co więcej, różne narzędzia najlepiej sprawdzały się w przypadku różnych celów. Aplikacje mobilne miały najsilniejszy wpływ na dietę i wagę, podczas gdy urządzenia noszone, takie jak trackery fitness, najlepiej sprawdzały się w skracaniu czasu siedzenia.
Długość programu również miała znaczenie. Krótsze programy trwające osiem tygodni lub krócej były najlepsze w zwiększaniu aktywności fizycznej, natomiast dłuższe, trwające 12 tygodni lub dłużej, były skuteczniejsze w kontrolowaniu masy ciała.
„Mimo że większość młodych ludzi zdaje sobie sprawę, jak ważne jest zdrowe odżywianie, regularne ćwiczenia i odpowiednia ilość snu, wielu z nich nadal nie stosuje się do zalecanych wytycznych zdrowotnych, co naraża ich na większe ryzyko otyłości, cukrzycy i chorób serca” – powiedział w komunikacie prasowym Ben Singh, główny badacz prowadzący badanie.
Dodał, że „nasze badania pokazują, że narzędzia i aplikacje z zakresu zdrowia cyfrowego mogą znacząco poprawić aktywność fizyczną dzieci, ich dietę i wagę, co pozwoli im cieszyć się lepszym zdrowiem przez całe życie”.
Singh powiedział, że dzieci i nastolatkowie są już zaznajomieni z technologią, dzięki czemu narzędzia te są łatwiejsze w użyciu.
„Ponieważ dzieci i nastolatki dorastały w otoczeniu technologii, są naturalnie otwarte na korzystanie z aplikacji” – wyjaśnił. „Są one dostępne, angażujące i łatwe w skalowaniu, co czyni je doskonałym wyborem dla szkół i programów społecznych promujących zdrowszy styl życia”.
Odkrycia te następują w czasie, gdy brak aktywności fizycznej wśród dzieci i otyłość pozostają poważnymi problemami na świecie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że 80% nastolatków nie jest wystarczająco aktywnych, a około 390 milionów dzieci i nastolatków w wieku od 5 do 19 lat ma nadwagę, w tym 160 milionów cierpi na otyłość.
Badanie, którego wyniki opublikowano niedawno w czasopiśmie Journal of Medical Internet Research, łączy ustalenia z 25 systematycznych przeglądów dotyczących takich narzędzi, jak aplikacje mobilne, urządzenia typu wearable, wiadomości tekstowe, gry wideo i inne platformy internetowe.
Singh powiedział, że szkoły i decydenci mogliby wykorzystać wyniki, aby w większym stopniu korzystać z tych narzędzi w codziennym życiu.
„Wprowadzając oparte na dowodach aplikacje i urządzenia noszone na ciele do szkół, placówek podstawowej opieki zdrowotnej i programów społecznych, możemy sprawić, że zdrowe nawyki staną się bardziej atrakcyjne i dostępne dla młodych ludzi” – stwierdził.
Co więcej, „połączenie narzędzi cyfrowych z lekkim wsparciem ze strony człowieka – nauczycieli, rodziców czy trenerów zdrowia – może również pomóc utrzymać wysoki poziom motywacji” – powiedział Singh. „Jeśli uda nam się zachęcić do korzystania ze zdrowych narzędzi cyfrowych od najmłodszych lat, mamy realną szansę pomóc dzieciom i nastolatkom w wyrobieniu zdrowszych nawyków, które pozostaną z nimi na całe życie”.
Więcej informacji
Kanadyjskie Towarzystwo Pediatryczne zaleca dzieciom więcej czasu spędzanego przed ekranem.
Prawa autorskie © 2025 HealthDay. Wszelkie prawa zastrzeżone.




