Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
AI, emisje i zaawansowany monitoring. Tak zmieniają się auta służbowe - Gospodarka i Biznes News

AI, emisje i zaawansowany monitoring. Tak zmieniają się auta służbowe

Zdecydowana większość nowych aut, które są kupowane w Polsce, to auta firmowe. Spora część z nich zasila korporacyjne floty. Jak wskazuje przedstawiciel dużego gracza na tym rynku, branża będzie się mocno zmieniać w najbliższym czasie — a coraz więcej do powiedzenia będzie miała w niej technologia.

Flotowe auta są coraz nowocześniejsze (zdjęcie ilustracyjne)
Flotowe auta są coraz nowocześniejsze (zdjęcie ilustracyjne) | Foto: Mateusz Madejski / Business Insider

— W pełni zautomatyzowane systemy raportowania, integracja usług płatniczych oraz narzędzia wspierające zgodność z przepisami zyskały na popularności. Jednocześnie rosnąca rola sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, wskazana przez 32 proc. specjalistów jako kluczowe dla przyszłości zarządzania flotą — uważa Bernard Hylla, Dyrektor do spraw rozwoju biznesu sprzedaży flotowej w Grupie Cichy-Zasada.

Firmy coraz częściej chcą i mogą monitorować korzystanie z aut — Dzięki urządzeniom Internetu rzeczy (IoT), takim jak czujniki w pojazdach, menedżerowie flot mogą zbierać szczegółowe dane o stanie technicznym pojazdów, zużyciu paliwa, stylu jazdy czy poziomie ciśnienia w oponach, co umożliwia szybsze reagowanie na potencjalne problemy. Dodatkowo, przewidywanie awarii pozwala na przeprowadzanie konserwacji prewencyjnej, co znacząco minimalizuje ryzyko kosztownych napraw i przestojów floty — opowiada Bernard Hylla z Grupy Cichy-Zasada.

„W 2025 r. technologia ta nadal będzie się rozwijać, integrując się z systemami autonomicznych pojazdów. Połączenie IoT z AI i Big Data pozwoli na jeszcze dokładniejszą analizę danych, automatyzację procesów, takich jak planowanie tras czy zarządzanie konserwacją, co będzie miało bezpośredni wpływ na dalszą redukcję kosztów i poprawę efektywności flot” — dodaje.

„Wzrost zainteresowania AI, szczególnie w zakresie optymalizacji tras i predykcji zagrożeń na drodze, staje się jednym z kluczowych trendów na rynku flotowym. Oceniam, że w 2025 r. technologie oparte na AI staną się jeszcze powszechniejsze, szczególnie w obszarze monitorowania zachowań kierowców i automatyzacji procesów zarządzania flotą. To wpisuje się również w cele unijnego Pakietu Mobilności, który promuje nie tylko bezpieczeństwo, ale i poprawę warunków pracy kierowców, co ma na celu zmniejszenie wypadków związanych z pracą w transporcie. Technologie te nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale także przyczyniają się do większej efektywności operacyjnej flot, co będzie miało duże znaczenie w kontekście nadchodzących zmian legislacyjnych i środowiskowych” — opowiada także Bernard Hylla.

Auta flotowe będą musiały się też dostosować coraz bardziej zaostrzonych norm emisyjnych. Norma Euro 7, które wejdzie w życie w 2025 roku, przewiduje jeszcze surowsze limity emisji, w tym dla pojazdów spalinowych oraz nowe wymagania dotyczące emisji cząsteczek z hamulców i opon.

Jak wynika z badania Webfleet, tylko co trzecia z nich wdrożyła narzędzia do pomiaru i raportu emisji CO2 z flot, z czego niecałe 25 proc. firm w pełni lub częściowo wykorzystuje do tego rozwiązania telematyczne. Z kolei aż 46 proc. przedsiębiorstw nie widzi korzyści z monitoringu i raportowania śladu węglowego we flotach.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *