Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Te sklepy najbardziej postawiły na promocje - Gospodarka i Biznes News

Te sklepy najbardziej postawiły na promocje

Inflacja i zarobki w grudniu 2024

Inflacja i zarobki w grudniu 2024TVN24

Sieci handlowe urządziły w 2024 roku o 12,5 procent więcej promocji niż w 2023 roku – wynika z raportu UCE Research. W ocenie autorów opracowania świadczy to zaostrzającej się konkurencji między sieciami. Najbardziej na promocje postawiły sieci convenience, a najmniej sklepy typu cash & carry.

Jak wynika z raportu UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX w całym 2024 roku sieci handlowe zrobiły o 12,5 proc. promocji więcej niż rok wcześniej, a wzrost liczby promocji wykazała zdecydowana większość formatów.

Liderzy promocji

Najbardziej na promocje postawiły sieci convenience, które zorganizowały ich o 26,8 proc. więcej r/r. Drugie miejsce w rankingu zajęły dyskonty, które zwiększyły liczbę promocji o 23,2 proc. r/r. Na trzecim miejscu znalazły się supermarkety ze wzrostem 13,7 proc. r/r. Na kolejnych miejscach znalazły się hipermarkety z wynikiem – 8 proc., sklepy RTV-AGD – 5,1 proc. i sieci cash & carry – 1,2 proc.

Dodano, że mniej promocji było w sklepach DIY – o 12,8 proc., a także w drogeriach i aptekach – o 4,2 proc. r/r.

W ocenie Marcina Lenkiewicza z Grupy BLIX, wzrosty wynikają głównie z zaostrzonej rywalizacji cenowej między dyskontami, które zintensyfikowały działania promocyjne, aby przyciągnąć klientów w kluczowej kategorii spożywczej gdzie konkurencja jest największa.

– Inflacja spowodowała, że konsumenci zaczęli częściej poszukiwać obniżek cen artykułów codziennego użytku. To skłoniło sieci do zwiększenia liczby akcji promocyjnych, aby sprostać ich oczekiwaniom i wzmocnić konkurencyjność. Liderzy rynku spożywczego rozszerzyli asortyment produktów objętych promocjami, jednocześnie zwiększając częstotliwość publikowania gazetek, aby zyskać przewagę nad rywalami – wskazał ekspert.

chart visualization

Walka pomiędzy sieciami convenience i dyskontami

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że największy pośród poszczególnych formatów wzrost odnotowany przez sieci convenience wynika z dopasowania się do zmieniających się potrzeb konsumentów.

– Kanał convenience staje się coraz bardziej konkurencyjny, oferując wygodę i bliskość placówek handlowych. Jednocześnie intensyfikuje promocje, aby przyciągnąć klientów poszukujących szybkich zakupów w atrakcyjnych cenach. Rywalizacja cenowa między dyskontami a sieciami convenience wyraźnie wpłynęła na strategie obu formatów. Ale te drugie szybciej reagowały na potrzeby lokalnych klientów – zauważył Lenkiewicz.

W raporcie zaznaczono, że o ile dyskonty utrzymały wysoki poziom promocji, to jednak straciły one na dynamice z powodu większej elastyczności i innowacyjności kanału convenience. Wojna cenowa w dużej mierze napędzała wzrost w obu tych formatach. W ocenie autorów gorszy wynik dyskontów może też zmotywować je do bardziej agresywnych działań promocyjnych w przyszłości.

Sklepy z najniższą liczbą promocji

– Nieznaczny wzrost liczby promocji odnotowany przez kanał cash & carry wynika z kolei z jego specyfiki. Sieci te koncentrują się bardziej na klientach B2B. To ogranicza jego dynamikę promocyjną – wyjaśniła Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Autorzy raportu tłumaczą spadek liczby promocji organizowanych przez sklepy DIY trudnym okresem w tym segmencie handlu. Z powodu inflacji konsumenci zaczęli bowiem ograniczać wydatki na produkty remontowo-budowlane.

– Sieci DIY dostosowały się do tej sytuacji, zmniejszając intensywność działań promocyjnych, aby nie obniżać dodatkowo swoich marż. Z kolei ujemny wynik drogerii i aptek można tłumaczyć spadkiem presji na działania promocyjne. Produkty z kategorii zdrowia i urody często mają zapewnioną wysoką lojalność konsumentów, którzy są skłonni zapłacić więcej za produkty zaufanych marek, nawet w trudniejszych czasach – stwierdziła ekspertka.

Prognozy na 2025 rok

Marcin Lenkiewicz przewiduje, że w I półroczu 2025 r. sieci handlowe zwiększą liczbę promocji. Szczególnie będzie to widoczne w dyskontach i sieciach convenience. Wojna cenowa między nimi prawdopodobnie utrzyma wysoką dynamikę promocji. Z kolei rosnące koszty energii i surowców mogą wymusić bardziej selektywne podejście do akcji.

Julita Pryzmont zastrzegła, że w skali całego roku promocji może być jednak mniej. – Jeśli presja inflacyjna osłabnie, a koszty operacyjne sieci handlowych wzrosną, mogą one być zmuszone do ograniczenia liczby promocji, aby utrzymać poziom marż – podsumowała ekspertka.

Analitycy z UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX przeanalizowali ponad 15 tys. gazetek handlowych z promocjami wydanych w latach 2023-2024, zawierających informacje o ponad 2,2 mln promocji. Pod uwagę wzięto 8 największych formatów na rynku detalicznym: dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash & carry. Ponadto sprawdzono drogerie i apteki, sieci DIY oraz sklepy RTV-AGD

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *