Polacy darzą swoje pojazdy głębokim uczuciem. Reprezentują one naszą autonomię, wygodę, a często także naszą pozycję społeczną. Nawet w obliczu rosnących kosztów paliwa, rosnących stawek ubezpieczeniowych i niespodziewanych napraw, które mogą kosztować tysiące złotych, wielu kierowcom trudno jest wyobrazić sobie życie bez własnego zestawu kół. Ale czy naprawdę mądre jest tak emocjonalne zaangażowanie w posiadanie pojazdu? Zamiast inwestować pieniądze w tracący na wartości majątek, czy nie byłoby korzystniej po prostu zapłacić za użytkowanie i wyeliminować związane z tym zmartwienia?

- Analizujemy program wynajmu Volkswagen Financial Services. Używając SEAT Leon jako studium przypadku, oceniamy miesięczny koszt i to, co obejmuje.
- Pojedyncza stała opłata obejmuje kompleksowy pakiet usług – od konserwacji i ubezpieczenia po pomoc i pojazd zastępczy. W ten sposób możemy uniknąć nagłych niespodzianek finansowych.
- Leasing pozwala Ci opuścić salon bez konieczności inwestowania znacznej kwoty z góry, a miesięczne raty są stałe i przewidywalne przez cały okres trwania leasingu. Początkowo można zapłacić do 10% wartości pojazdu, aby obniżyć miesięczne wydatki.
- Zamiast trzymać ten sam pojazd przez lata, w Najma mamy możliwość zamiany go na inny co 24 miesiące. Nie musimy już martwić się amortyzacją ani kłopotami ze sprzedażą samochodu później.
Średnie roczne wydatki na serwisowanie, naprawy i konserwację mogą być dość zdumiewające. W związku z tym wynajem długoterminowy zyskuje na popularności, umożliwiając kierowcom korzystanie z nowego samochodu bez obciążenia nieprzewidzianymi kosztami. Czy to początek końca posiadania samochodu? Czy jest to po prostu alternatywa dla tych, którzy chcą zachować kontrolę finansową?
Czy Polacy są przygotowani na zmiany?
Nasze zachowania ewoluują, choć stopniowo. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) Polska zajmuje wysokie miejsce w Europie pod względem liczby posiadanych samochodów na osobę. Czy to oznacza, że naprawdę możemy utrzymać tak ogromną pulę pojazdów prywatnych?
Według badania Santander Consumer Multirent, ponad połowa polskich kierowców w ciągu ostatniego roku poniosła nieoczekiwane koszty napraw, a 23% zgłosiło wydatki przekraczające 3000 zł rocznie na ten cel. Nasuwa się więc pytanie: czy posiadanie samochodu rzeczywiście daje spokój ducha, czy też generuje więcej stresu niż korzyści?
Subskrypcja zamiast własności? Świat się zmienia
W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych coraz więcej osób wybiera modele subskrypcyjne do użytkowania pojazdów. Wynajem długoterminowy wpisuje się w ten trend, łagodząc wiele wyzwań związanych z posiadaniem: amortyzację, nieprzewidziane naprawy, rosnące koszty ubezpieczenia i konieczność sprzedaży starego samochodu.
Posiadanie samochodu wiąże się nie tylko z początkową ceną zakupu, ale także z bieżącymi wydatkami, które mogą mieć duży wpływ na budżet domowy. Ubezpieczenie, konserwacja, wymiana opon, regularne kontrole techniczne – wszystko to składa się na roczny koszt, który dla wielu kierowców może być trudny do przewidzenia. Dodanie nieoczekiwanych napraw może dodatkowo zwiększyć te koszty o tysiące złotych rocznie.
Źródło