
Ministerstwo Finansów ostrzega, że oszuści wysyłają fałszywe wiadomości tekstowe lub e-maile dotyczące zwrotów podatku, niezbędnych korekt, aktualizacji danych lub powiadomień z urzędu skarbowego. Ministerstwo podkreśla, że aktywność tych oszustów wyraźnie wzrosła w okresie rozliczeniowym PIT.
– Musimy zachować czujność i uważać na oszustów podszywających się pod pracowników urzędów skarbowych, Krajowej Administracji Skarbowej lub Ministerstwa Finansów. Częstotliwość takich oszustw wyraźnie wzrasta w sezonie składania zeznań podatkowych – stwierdza Małgorzata Krok, zastępca szefa KAS, cytowana w komunikacie prasowym Ministerstwa Finansów.
Mechanizm oszustwa
Oszuści wysyłają oszukańcze wiadomości tekstowe i e-maile, które często zawierają linki do fałszywych stron internetowych, a także mogą wykonywać połączenia telefoniczne, próbując wydobyć informacje lub nakłonić osoby do dokonania płatności, poinformowało ministerstwo. Podkreślono, że urzędnicy z Ministerstwa Finansów lub urzędów skarbowych nie wysyłają takich komunikatów ani nie wykonują takich połączeń.
Ministerstwo zauważyło ponadto, że ci oszuści często wysyłają fałszywe wiadomości dotyczące zwrotów podatku, niezbędnych korekt, aktualizacji danych i powiadomień z urzędu skarbowego. Te wiadomości często nakłaniają odbiorców do klikania złośliwych linków lub otwierania załączników.
„Otwieranie załączników z takich wiadomości, klikanie na podane linki i odpowiadanie nadawcy może być ryzykowne, ponieważ może prowadzić do infekcji złośliwym oprogramowaniem lub nieautoryzowanego transferu danych podatników” – zaznaczono w komunikacie prasowym.
„Podatnicy muszą chronić swoje dane osobowe”
National Revenue Administration przypomina podatnikom, że wiadomości e-mail lub SMS z KAS dotyczące otrzymania listu w e-Revenue Office (e-US) będą zawierać wyłącznie informacje wskazujące, że list jest dostępny w skrzynce odbiorczej e-US. Takie powiadomienia są wysyłane do osób, które wyraziły zgodę na korespondencję elektroniczną w ramach e-US. Pozostali podatnicy otrzymają swoje dokumenty pocztą tradycyjną.
Ministerstwo podkreśla również, że oszuści mogą dzwonić do osób, próbując zebrać dane, takie jak numery kont bankowych, numery PESEL/NIP, numery dowodów osobistych lub inne dane osobowe, w tym loginy i hasła. Czasami mogą zachęcać do dokonywania płatności podatkowych za pośrednictwem wpłatomatu lub za pomocą BLIKA.
„Pracownicy Krajowej Administracji Skarbowej nie wykonują takich telefonów. Nie żądają danych podatników w celu aktualizacji ani nie namawiają do płatności. Podatnicy powinni powstrzymać się od udostępniania danych osobowych, takich jak PESEL, numery kont bankowych lub adresy zamieszkania w celu aktualizacji. Osoby fizyczne mogą samodzielnie aktualizować swoje dane za pośrednictwem e-Revenue Office” – dodano.
Ministerstwo przestrzega również przed udostępnianiem komukolwiek danych logowania do serwisu e-Tax Office ani numeru PIN do aplikacji e-US.
Ministerstwo przypomina, że jeśli podatnik otrzyma podejrzany list lub telefon od osoby podającej się za pracownika urzędu skarbowego i proszącej o podanie poufnych informacji, powinien skontaktować się z infolinią KAS, aby zgłosić tę sytuację.
Bezpieczne korzystanie z usług
Ministerstwo podkreśla, że bezpieczeństwo rozliczeń podatkowych zapewniają e-usługi KAS, w tym usługa e-Urząd Skarbowy, w ramach której funkcjonują m.in. Twój e-PIT.
– Zachęcam wszystkich do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej, które zapewniają podatnikom pełne bezpieczeństwo w załatwianiu spraw. Korzystając z e-Urzędu Skarbowego, dostępnego na stronie internetowej podatki.gov.pl lub za pośrednictwem aplikacji e-US na urządzeniu mobilnym, można bezpiecznie składać wnioski i deklaracje, dokonywać wpłat podatkowych, czy aktualizować swoje dane – tłumaczy wiceminister Małgorzata Krok.