
Chiński potentat ultra fast fashion – Shein – wchodzi na rynek handlu tradycyjnego. Już 5 listopada firma uruchomi swój pierwszy na świecie sklep stacjonarny z prawdziwego zdarzenia w paryskim domu towarowym BHV. Ta decyzja generuje spore oburzenie – od oporu władz Paryża, poprzez stowarzyszenia branżowe, aż po manifestacje samych pracowników BHV.
Rekomendowane wideopodcasty:
Shein wkracza w świat offline
Jak zakomunikowała spółka Société des Grands Magasins (SGM), właściciel BHV, pierwszy punkt Shein zajmie ponad 1000 m² na szóstym piętrze ikonicznego domu towarowego Bazar de l’Hôtel de Ville. Inauguracja jest przewidziana na 5 listopada o godzinie 13:00.
To dla brandu punkt zwrotny – dotychczas Shein funkcjonował jedynie w sferze online, bazując swój sukces na piorunującej produkcji i niskich cenach. SGM komunikuje jednak, że to zaledwie wstęp – w listopadzie mają powstać kolejne placówki Shein w pięciu francuskich miastach (m.in. w Dijon, Reims i Grenoble) w domach towarowych Galeries Lafayette.
Sklep w otoczeniu kontrowersji
Otwarcie nie odbywa się bez protestów. Francuski rząd, decydenci Paryża oraz organizacje sektora odzieżowego od tygodni nawołują do zakończenia kooperacji z chińską marką. W internecie krąży także petycja z ponad 110 tysiącami sygnatur sprzeciwiających się obecności Shein w BHV. Krytycy oskarżają przedsiębiorstwo o naruszanie praw pracowniczych, ekomanipulację oraz wprowadzanie konsumentów w błąd.
W roku 2024 Shein został obciążony we Francji trzema karami finansowymi na łączną sumę 191 milionów euro za np. nieprawdziwe promocje, brak informacji o mikroplastiku w produktach i naruszenia zasad dotyczących plików cookies. Co więcej, w kraju procedowany jest projekt ustawy ograniczającej aktywność firm typu ultra-fast fashion.
Shein już testował Polskę
Warto zaznaczyć, że Shein wcześniej sprawdzał zainteresowanie nabywców w Polsce. Pop-up store marki, uruchomiony w Warszawie, przyciągnął tłumy – kolejki tworzyły się od wczesnych godzin porannych. Tymczasowy sklep stał się viralem w mediach społecznościowych, co potwierdziło ogromny wpływ marki na młodsze generacje konsumentów, pomimo nasilającej się krytyki wobec jej praktyk.
Dowiedz się więcej: Tłumy na otwarciu Shein w Warszawie. Aktywiści postanowili interweniować
Ultra-fast fashion pod lupą
Ekspansja Shein do świata realnego handlu jest odbierana jako próba poprawy reputacji marki, która od lat kojarzy się z nadprodukcją, brakiem transparentności i masowym spożyciem. Otwierając sklep w samym centrum Paryża – jednej z metropolii światowej mody – Shein komunikuje, że pragnie być widziany jako pełnoprawny uczestnik sektora fashion, a nie wyłącznie platforma z niedrogimi ubraniami.
Jednak w kontekście wzrastającej świadomości ekologicznej i presji na zrównoważoną modę, debiut stacjonarnego sklepu Shein może okazać się równie obarczony ryzykiem, co symboliczny.
Przeczytaj również: Kulisy SHEIN – analiza biznesu i technologii stojącymi za sukcesem marki![]()
Magda Posełek
O AutorzeLatest Posts
Redaktor naczelna Fashion Biznes. Od ośmiu lat związana z portalem, gdzie tworzy i nadzoruje treści dotyczące mody, biznesu i nowych trendów w branży. Specjalizuje się w analizach rynku, wywiadach z kluczowymi postaciami sektora oraz w tematach związanych z rozwojem marek modowych w Polsce i na świecie.
- Nowa generacja mody: Jackob Buczyński „Z odpadów można tworzyć modę na światowe wybiegi”paź 31, 2025
- Shein otwiera pierwszy sklep stacjonarny na świecie. Paryż w ogniu kontrowersjipaź 31, 2025
- Polskie marki wracają do gry. LPP, CCC i Apart w czołówce rankingu Forbesapaź 31, 2025
- Ostatni dzień na zakupy przed Wszystkimi Świętymi. Jak dziś pracują Biedronka, Lidl i inne sieci?paź 31, 2025
- Smyk miał wejść na GPW, ale zmienił plany. Oto powód nagłej decyzji spółkipaź 30, 2025



