Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Pochodzenie pyłu drogowego można ustalić na podstawie jego właściwości magnetycznych - Gospodarka i Biznes News

Pochodzenie pyłu drogowego można ustalić na podstawie jego właściwości magnetycznych

Zdjęcie: Adobe Stock Zdjęcie: Adobe Stock

Właściwości magnetyczne pyłu drogowego mogą ujawnić informacje o jego źródle i możliwym zanieczyszczeniu, nawet w przypadku braku długich analiz chemicznych – wykazały badania przeprowadzone przez ekspertów z Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk. Próbki pobrano w Warszawie.

Naukowcy sugerują, że dalsze badania nad magnetyzmem środowiskowym ułatwią stworzenie precyzyjnych, ekonomicznych i mniej czasochłonnych narzędzi do oceny i monitorowania jakości środowiska.

„Nasze badania koncentrują się na właściwościach magnetycznych pyłu ulicznego w Warszawie. Podczas eksperymentu badaliśmy próbki pobrane ze 149 lokalizacji, oceniając ich podatność magnetyczną i różne inne parametry magnetyczne. Granulometryczny podział cząstek pozwolił nam zidentyfikować, które frakcje pyłu wykazywały najsilniejsze cechy magnetyczne i jak różniły się one między obszarami o różnych wzorcach użytkowania gruntów” – zauważa dr Sylwia Dytłow z Zakładu Magnetyzmu IGF PAN, główna autorka niedawno opublikowanej pracy na ten temat w cenionym czasopiśmie „Scientific Reports”.

Pył drogowy – główny nośnik niebezpiecznych substancji, w tym wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) – składa się z mieszanki cząstek powstających zarówno w procesach naturalnych, jak i w wyniku działalności człowieka, osadzających się na nawierzchniach dróg. Zanieczyszczenia te powstają między innymi w wyniku spalania paliwa, emisji spalin, degradacji opon i zużycia klocków hamulcowych.

Próbki pyłu pobrane przez badaczy z ulic Warszawy podzielono na pięć frakcji o różnej wielkości – od cząstek powyżej 0,8 mm do tych poniżej 0,2 mm. „Wyniki wskazują, że najmniejsze frakcje pyłu (<0,2 mm) mają największą podatność magnetyczną, co może sugerować ich pochodzenie ze źródeł zanieczyszczeń antropogenicznych, takich jak ruch samochodowy lub działalność przemysłowa” – czytamy w komunikacie prasowym wydanym przez IGF PAN.

„Co ciekawe, chociaż stanowiły najmniejszą objętość w próbkach, zawierały najwyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych – związków, które stanowią znaczne ryzyko zarówno dla zdrowia ludzi, jak i dla środowiska. Te cząsteczki są bardziej mobilne i mogą łatwiej przenikać do organizmu, zwiększając ryzyko poważnych chorób” – podkreślił naukowiec.

Dr Sylwia Dytłow uważa, że jej badania dostarczają nowych spostrzeżeń na temat wykorzystania statusu właściwości magnetycznych do analizy pyłu miejskiego z obszarów reprezentujących różne kategorie użytkowania gruntów. „Pozwala nam to lepiej zrozumieć mechanizmy stojące za dystrybucją zanieczyszczeń w środowiskach miejskich i formułować skuteczniejsze strategie monitorowania” – stwierdziła.

W rejonach o dużym natężeniu ruchu – na przykład w pobliżu Dworca Kolejowego w Wilnie – naukowcy wykryli najwyższe wartości właściwości magnetycznych, co wskazuje na zwiększone stężenie zanieczyszczeń związane z ruchem drogowym.

„Niemniej jednak badania wykazały słabą korelację między natężeniem ruchu a podatnością magnetyczną, co oznacza, że inne aspekty środowiskowe, takie jak użytkowanie gruntów, również znacząco wpływają na rozproszenie tych właściwości. W ten sposób badanie zidentyfikowało 19 odrębnych kategorii użytkowania gruntów, obejmujących gęstość zabudowy i wysokość, które wpływają na warunki rozprzestrzeniania się pyłu drogowego i zawartych w nim cząstek magnetycznych” – stwierdzili autorzy publikacji.

Dr Sylwia Dytłow kieruje projektem finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki, w ramach którego opracowuje innowacyjne podejście do szybkiej oceny stężeń WWA w pyle drogowym z wykorzystaniem parametrów magnetycznych.

„W Polsce nadal brakuje kompleksowych badań dotyczących przestrzennego rozmieszczenia WWA w pyle drogowym. Wcześniej ocena ryzyka środowiskowego, jakie stwarzają te zanieczyszczenia, wymagała określenia stężeń poszczególnych WWA za pomocą metod chemicznych (chromatografii gazowej i cieczowej). Chociaż metody te są bardzo dokładne, są również czasochłonne i kosztowne. Nasz projekt, wspierany szeroką bazą danych pomiarowych, umożliwi precyzyjną – i bardziej ekonomiczną – ocenę poziomu zanieczyszczeń w różnych obszarach miejskich” – wyjaśniła.

Jej zdaniem wyniki tych badań będą miały kluczowe znaczenie dla poprawy jakości powietrza i ochrony zdrowia publicznego. „Magnetyczne metody analizy pyłu mogą pomóc w szybkim określeniu źródeł emisji zanieczyszczeń, co może być szczególnie istotne w obliczu rosnących wymagań dotyczących jakości powietrza w Unii Europejskiej” – podsumowała naukowiec. (PAP)

Nauka w Polsce

akp/ agt/



Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *