
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w czwartek, że polski zakaz reklamy aptek, punktów aptecznych i ich działalności jest niezgodny z prawem UE. Komisja Europejska wniosła skargę przeciwko Polsce w 2024 roku. Zdaniem TSUE, polskie przepisy naruszają swobodę przedsiębiorczości i swobodę świadczenia usług.
„Trybunał uwzględnił skargę w całości i stwierdził, że Polska nie wywiązała się ze swoich zobowiązań wynikających z prawa UE” – stwierdził TSUE w oświadczeniu.
TSUE orzekł, że zakaz reklamy aptek w Polsce jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Sprawa dotyczy polskich przepisów zakazujących, pod groźbą kary grzywny, reklamy aptek, punktów aptecznych i ich działalności. Zgodnie z ustawą, która weszła w życie w 2012 roku, apteki mogą ujawniać publicznie jedynie informacje o swojej lokalizacji i godzinach otwarcia.

TSUE orzekł, że przepisy te naruszają dyrektywę o handlu elektronicznym, która zezwala osobom wykonującym zawody regulowane, w tym farmaceutom, na reklamowanie swoich usług online. Chociaż treść takich reklam musi być zgodna z zasadami wykonywania zawodu, przepisy te nie mogą prowadzić do całkowitego zakazu reklamy, jak ma to miejsce w Polsce – orzekł Trybunał.
W odniesieniu do innych, nieelektronicznych form reklamy, TSUE stwierdził, że polskie przepisy naruszają swobodę przedsiębiorczości i swobodę świadczenia usług, gwarantowane przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej . Zakaz ogranicza możliwość dotarcia do potencjalnych klientów, promowania usług i utrudnia dostęp do rynku osobom planującym otwarcie apteki. TSUE podkreślił, że Polska nie wykazała, iż ograniczenie tych swobód jest konieczne dla ochrony zdrowia publicznego.
Wyrok TSUE, konsekwencje dla polskich aptek
Polska powinna teraz natychmiast dostosować swoje przepisy do wyroku – podkreślił TSUE. W przeciwnym razie Komisja Europejska może skierować sprawę do sądu i zażądać nałożenia na Polskę kar finansowych.
Konfederacja Lewiatan wniosła skargę do Komisji Europejskiej w sprawie naruszenia prawa UE w 2013 roku, argumentując, że zakaz reklamy ogranicza potencjał polskich farmaceutów. W 2019 roku Komisja wystosowała wezwanie do usunięcia uchybienia, a w 2020 roku wydała uzasadnioną opinię. Ponieważ zakaz reklamy nadal obowiązywał, sprawa została skierowana do Trybunału Sprawiedliwości w 2024 roku.