Instalacja systemów światłowodowych w budynkach mieszkalnych stanie się wymogiem również dla domów jednorodzinnych, zgodnie z projektem ramowym tzw. megaustawy, opublikowanym w ten poniedziałek. Zgodnie z dyrektywami UE, nakaz ten ma wejść w życie 12 lutego 2026 roku.

W poniedziałek rządowy zespół legislacyjny przedstawił ramy prawne dla nowelizacji ustawy o rozwijaniu usług i sieci telekomunikacyjnych (powszechnie zwanej megaustawą) oraz powiązanych z nią aktów prawnych, opracowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Jak wskazano w przeglądzie wniosku, głównym celem nowelizacji jest ułatwienie wdrożenia rozporządzenia GIA. Odnosi się ono do dyrektywy UE z kwietnia 2024 r., której celem jest obniżenie kosztów wdrażania gigabitowych sieci komunikacyjnych. Przepisy rozporządzenia mają na celu przyspieszenie, usprawnienie i obniżenie kosztów instalacji sieci stacjonarnych i bezprzewodowych o dużej przepustowości w całej UE. Będzie to wymagało efektywnego planowania, lepszej koordynacji oraz uproszczenia cyfrowych procesów wydawania pozwoleń w celu zminimalizowania obciążeń administracyjnych dla operatorów i organów krajowych.
Projekt ustawy wprowadza obowiązek instalacji infrastruktury światłowodowej w wolnostojących domach, choć wyjątki będą chronić budynki o znaczeniu historycznym. Zgodnie z definicją, rozporządzenie GIA stanowi, że od 12 lutego 2026 r. wszystkie nowe budynki lub nieruchomości poddawane gruntownym remontom muszą być wyposażone w systemy światłowodowe. Ponadto, projekt ustawy nakłada obowiązek składania deklaracji o instalacji telekomunikacyjnej podczas inspekcji budowlanych.
Znowelizowana ustawa wprowadzi nowe definicje i ujednolici istniejącą terminologię, aby zapewnić zgodność z rozporządzeniem GIA i jego wykonalność. Rozszerza ona również zakres podmiotów zobowiązanych do udostępniania dostępu do infrastruktury technicznej i powiązanych z nią danych, a jednocześnie modyfikuje procedury dostępu do infrastruktury nadzorowane przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Obejmuje to zniesienie obowiązku konsultacji z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki i Urzędem Transportu Kolejowego, a także skrócenie czasu trwania procesu administracyjnego do 30 dni.
Dalsze zmiany mają na celu zwiększenie możliwości Punktu Informacyjnego Telekomunikacyjnego UKE, uproszczenie finalizacji umów o dostępie i umożliwienie cyfrowego pobierania przechowywanych danych.
Propozycja ustala również limit opłat za rozbudowę infrastruktury telekomunikacyjnej na drogach lokalnych i wprowadza środki usprawniające proces wdrażania sieci o dużej przepustowości.
Proponowane zmiany obejmą ustawę o drogach publicznych, ustawę o ruchu drogowym oraz ustawę o łączności elektronicznej. Nowelizacja proponuje również środki deregulacyjne, takie jak zniesienie obowiązku raportowania dla infrastruktury telekomunikacyjnej opartej na kablach miedzianych oraz szczegółów trasowania światłowodów w istniejących kanałach kablowych.
W streszczeniu projektu wyjaśniono, że chociaż rozporządzenie GIA jest natychmiast egzekwowalne we wszystkich państwach UE, jego przepisy „nie obejmują wszystkich aspektów regulacyjnych i nie zapewniają pełnej harmonizacji w zakresie wdrażania infrastruktury telekomunikacyjnej”. Państwa członkowskie zachowują elastyczność w ustanawianiu ram instytucjonalnych i stosowaniu zwolnień przewidzianych w rozporządzeniu.
Planowana data przyjęcia i zatwierdzenia wniosku przez rząd to ostatni kwartał tego roku. (PAP)
bpk/ mmu/ osz/