
Czarny Piątek 2025 może cechować nie tylko rekordowe obniżki cen, ale również szerokie manifestacje. Pracownicy sieci Zara planują zgromadzenia przed placówkami handlowymi w siedmiu państwach europejskich, domagając się restytucji systemu partycypacji w dochodach, który funkcjonował przed okresem pandemii. Stanowi to kolejny symptom rosnącego napięcia pomiędzy załogą a jednym z czołowych aktorów globalnego rynku szybkiej mody.
Polecane wideopodcasty:
Czarny Piątek w Zarze. Demonstracje w newralgicznym dniu sprzedażowym
Zgodnie z wiadomościami przekazanymi przez Europejską Radę Zakładową Inditexu, protesty zaplanowano na 28 listopada, czyli w Czarny Piątek – dzień wygenerowania pokaźnych obrotów dla segmentu detalicznego. Akcje protestacyjne mają mieć miejsce przed sklepami marki Zara w głównych miastach Hiszpanii, Belgii, Francji, Niemiec, Włoch, Luksemburga oraz Portugalii.
Koordynacją poczynań zajmuje się hiszpański związek zawodowy CCOO, w porozumieniu z lokalnymi organizacjami pracowniczymi w pozostałych krajach. Zasięg protestów aktualnie pozostaje nieznany – nie udostępniono oficjalnych danych odnośnie liczby uczestników.
Sprawdź także: Zara Black Friday 2025: Poznajemy pierwsze ceny! Ten nieskomplikowany trik odsłania listę produktów objętych rabatem
Kluczowy postulat: przywrócenie systemu sprzed epidemii
Osią sporu jest zniesiony po okresie pandemii mechanizm podziału zysków, który – w mniemaniu pracowników – stanowił faktyczny instrument uczestnictwa w wynikach finansowych konglomeratu.
– Ponawiamy apel, aby korporacja, która osiąga znaczne dochody będące rezultatem pracy jej zespołu, sprawiedliwie podzieliła się tymi profitami – akcentuje Rosa Galan, reprezentantka CCOO w Inditeksie.
Do czasu ukazania się publikacji Inditex nie odniósł się oficjalnie do zapowiedzianych manifestacji, jak i do żądań strony związkowej.
Inditex w doskonałej formie finansowej
Planowane demonstracje kontrastują z sytuacją finansową hiszpańskiego potentata. Inditex – właściciel brandów takich jak Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti czy Bershka – odnotowuje od zakończenia pandemii szybki progres sprzedaży. W ciągu ostatnich trzech lat wartość jego walorów podwoiła się, co umiejscawia go w gronie liderów w obszarze szybkiej mody. Właśnie ten sukces ma stanowić dla personelu argument za potrzebą powrotu do modelu dzielenia się wypracowanymi zyskami.
Black Friday jako arena walki o prawa pracownicze
Czarny Piątek od lat jest nie tylko symbolem konsumpcyjnego szału, lecz również czasem, w którym pracownicy sektora handlu wykorzystują wzmożone zainteresowanie mediów do uwypuklania swoich roszczeń. Podobny scenariusz miał miejsce już w 2022 roku, kiedy to na krótko przed Black Friday pracownicy Inditexu w Hiszpanii strajkowali, żądając większych zarobków. Następstwem tych działań była akceptacja firmy na 20-procentową zwyżkę średnich płac w punktach sprzedaży na terytorium krajowym.
Czy protest wpłynie na sprzedaż Zary?
Pomimo braku pewności, czy planowane demonstracje spowodują autentyczne zakłócenia w prosperowaniu sklepów, eksperci sugerują, że w aspekcie wizerunkowym może to być znaczące wyzwanie dla marki, która od lat formuje pozycję nie tylko lidera obrotów, ale również odpowiedzialnego pracodawcy.
Zatem nadchodzący Black Friday może przekształcić się w test nie tylko dla taktyki sprzedażowej Zary, ale i dla stosunków na linii pracownicy – kierownictwo w jednym z najrentowniejszych koncernów odzieżowych na świecie.![]()
Magda Posełek
O AutorzeLatest Posts
Redaktor naczelna Fashion Biznes. Od ośmiu lat związana z portalem, gdzie tworzy i nadzoruje treści dotyczące mody, biznesu i nowych trendów w branży. Specjalizuje się w analizach rynku, wywiadach z kluczowymi postaciami sektora oraz w tematach związanych z rozwojem marek modowych w Polsce i na świecie.
- Black Friday w Zarze pod znakiem zapytania. Pracownicy zapowiadają protestylis 23, 2025
- Black Friday 2025 w Reserved. Jakie promocje szykuje polska marka?lis 21, 2025
- ARKET otworzył drugi sklep w Warszawie. Znamy szczegóły!lis 21, 2025
- Black Friday 2025 w COS. Minimalizm w najlepszej cenielis 20, 2025
- Upada ikona polskiej odzieżówki. 90% załogi straci pracęlis 19, 2025



