Klienci Zalando otrzymują na swoje skrzynki mailowe informacje o przysługującym im prawie do kuponu o wartości 40 złotych. To wynik decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
24 lipca prezes UOKiK wydał decyzję w sprawie postępowania wszczętego rok wcześniej. Postawił on w nim zarzuty platformie sprzedażowej Zalando.
„Dotyczyły one m.in. nieprzekazania informacji o statusie sprzedających na platformie w sposób wymagany przepisami. Klienci mogą na niej kupić nie tylko produkty od samego Zalando, ale też partnerów platformy o czym nie byli odpowiednio informowani. Nie mogli mieć pewności, że kupują dany produkt od przedsiębiorcy, a w konsekwencji, czy przy zakupie przysługują im wszystkie prawa wynikające z tego faktu” – wskazywał urząd.
Zauważono przy tym, że brakowało przejrzystych informacji na temat podziału obowiązków związanych z funkcjonowaniem partnerów a samym Zalando. W związku z tym „klienci mogli mieć problem z ustaleniem do kogo kierować reklamację, kogo informować o odstąpieniu o zakupu, ani do kogo wysłać zwracany towar”.
– Tylko pełne, łatwo dostępne i jasno przedstawione informacje pozwalają podejmować świadome decyzje zakupowe. Dotyczy to szczególnie sprzedaży – tłumaczył wówczas prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Czytaj także: Pułapki w sieci. Jakie metody stosują oszuści i jak się przed nimi bronić
Voucher od Zalando
Zalando dostosowało się do decyzji prezesa UOKiK i zobowiązało się do wprowadzenia zmian na swojej stronie internetowej oraz w aplikacji.
Spółka przyznała też – w efekcie decyzji UOKiK – wszystkim konsumentom, którzy kupili w serwisie Zalando produkty od jej partnerów w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania zobowiązania (do dnia 14 września 2024 r. – red.) voucher w wysokości 40 zł.
Maile w sprawie przyznania vouchera właśnie trafiają do klientów. „Voucher może zostać zrealizowany w okresie 6 miesięcy od jego otrzymania. Voucher można wykorzystać tylko raz i zrealizować jego pełną wartość” – czytamy w informacji” – informuje firma.