Dacia uruchamia program dobrowolnych zwolnień dla pracowników

W związku z „reorganizacją firmy” rumuńska Dacia (Renault) rozpoczyna program „dobrowolnych odejść” dla swoich pracowników. Program rozpocznie się 1 października, a pracownicy, którzy zgłoszą się we wrześniu, otrzymają odprawy w wysokości nawet do 185 tys. lejów rumuńskich (ok. 37 tys. euro) – pisze portal Digi24.ro.

Stanowisko firmy na expo w Brukseli w styczniu 2023 r.
Stanowisko firmy na expo w Brukseli w styczniu 2023 r. | Foto: Sjoerd van der Wal / Contributor / Getty Images

Według portalu profit.ro, który jako pierwszy poinformował o programie restrukturyzacji, nie określono docelowej liczby osób, które mają zostać zwolnione.

Digi24.ro odnotowuje, że Dacia organizuje programy „dobrowolnych odejść”, a ostatni miał miejsce w 2022 r. Informacja o programie, pisze portal, pojawia się w obliczu „burzliwych wydarzeń” na rynku motoryzacyjnym, w ramach których zwolnienia i restrukturyzację ogłosiło kilku branżowych gigantów.

Przyczyny to m.in. uruchomienie linii produkcyjnej modelu Dacia Jogger w Maroku. Oprócz tego zwolnienia mają dotknąć m.in. działy, które podlegają robotyzacji i automatyzacji i w związku z tym będą potrzebowały mniej personelu.

Data realizacji programu dobrowolnych odejść to 1 października, a pracownicy mają zgłaszać się od 9 do 20 września – napisał Profit.ro, powołując się na pismo rozesłano do pracowników fabryki.

Najniższą stawkę – 22 tys. lejów (ok. 4,4 tys. euro) – otrzymają osoby ze stażem pracy do dwóch lat, dalej będzie ona rosnąć w zależności od liczby przepracowanych lat. Najwięcej dostaną ci, którzy są w firmie od ponad 16 lat – 185 tys. lejów, czyli równowartość ok. 37 tys. euro. Wyższe kwoty dostaną także pracownicy, u których stwierdzono chorobę zawodową lub wypadek przy pracy (210 tys. lejów, niezależnie od stażu pracy).

Jak pisze Profit.ro, rumuńska fabryka kończy w tym roku produkcję Joggera, który zostanie przeniesiony do Tangeru w Maroku. Na jego miejsce ma wejść Dacia Bigster, jednak początkowo ilości produkowanych aut będą mniejsze. Do 2026 r. fabryce w Rumunii mają zostać przydzielone kolejne dwa modele.

Profit.ro zauważa, powołując się na statystyki ACEA, że Rumunia ma jeden z najniższych wskaźników w UE, jeśli chodzi o liczbę samochodów przypadających na jednego pracownika w przemyśle motoryzacyjnym. Fabryki w Mioveni (Dacia) i w Krajowej (Ford) osiągają rocznie wskaźnik 3,2 samochodu na pracownika, a średnia unijna to 5,4 pojazdu. Jednocześnie Rumunia jest wśród krajów o najwyższej liczbie pracowników w przemyśle motoryzacyjnym. 160 tys. zatrudnionych, co stanowi 14,5 proc. wszystkich osób zatudnionych w produkcji, to trzecie miejsce w UE.

Fabryka Dacii w Mioveni istnieje od 1968 r. W 1999 r. Dacia weszła w skład Grupy Renault.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *