LOT ma otrzymać swój pierwszy samolot Airbus A220 do połowy 2027 roku, ogłosił prezes firmy Michał Fijoł. Według Macieja Laski, pełnomocnika rządu ds. CPK, Polska potrzebuje silnego LOT-u, nowoczesnej infrastruktury i współpracy z globalnymi partnerami.

W czerwcu tego roku Polskie Linie Lotnicze LOT wybrały firmę Airbus, z jej modelami A220 w wersjach -100 i -300, na dostawę 40 samolotów do floty polskiego przewoźnika. Wartość kontraktu wynosi około 9 miliardów dolarów. Pierwsze samoloty mają dołączyć do floty LOT-u w 2027 roku, a dostawy mają trwać do 2031 roku.
Umowa zawiera opcję zakupu kolejnych 44 samolotów tego typu. To pierwszy raz, kiedy LOT kupił samoloty Airbusa. Konkurentem Airbusa w tym przetargu był brazylijski Embraer. Przedstawiciele Polskich Linii Lotniczych LOT i Airbusa podpisali umowę podczas Paris Air Show.
„Największy kontrakt w historii LOT-u”
„To największy kontrakt w historii LOT-u” – powiedział wiceminister infrastruktury Maciej Lasek w środę podczas Dnia Airbusa, zorganizowanego w siedzibie Polskich Linii Lotniczych LOT. Jego zdaniem to nie tylko decyzja biznesowa, ale „strategiczna inwestycja w przyszłość polskiego lotnictwa”. „Nie muszę nikogo przekonywać, że wybór tego samolotu przez Polskie Linie Lotnicze LOT świadczy o ambitnym, długofalowym myśleniu o roli Polski w Europie” – podkreślił Lasek.
Zauważył, że polski przemysł lotniczy rozwija się najszybciej w Europie. „Osiągnęliśmy 14-procentowy wzrost na polskich lotniskach, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi 3-3,5 procent. To pokazuje, że jesteśmy najbardziej dynamicznym krajem, krajem o najszybszym rozwoju lotnictwa w Europie” – powiedział Lasek. Jego zdaniem wybór Airbusa „z pewnością wzmocni pozycję konkurencyjną LOT-u i Polski w całym systemie transportowym”.
— Musimy pamiętać, że nowoczesna flota LOT-u to inwestycja nie tylko w linię lotniczą, ale przede wszystkim w przyszłość polskiego lotnictwa i pozycję Polski na mapie Europy — zaznaczył.
Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, Michał Fijoł, przypomniał, że Pratt & Whitney dostarczy silniki do nowych samolotów Airbusa. „Pierwszy Airbus 220 zostanie dostarczony firmie w pierwszej połowie 2027 roku” – powiedział Fijoł. Dodał, że będzie to wersja A220 300.
Prezes LOT-u wyjaśnił, że pierwszy samolot Airbus, który dołączy do floty przewoźnika w 2027 roku, rozpocznie konsolidację floty regionalnej. Docelowo, po wycofaniu z eksploatacji samolotów regionalnych starszej generacji, będzie ona składać się wyłącznie z Airbusów A220-100 i A220-300, co uprości planowanie lotów i zapewni wysoką efektywność operacyjną.
Airbusy zastąpią flotę regionalną
„ Airbusy zastąpią obecną flotę regionalną w ciągu najbliższych trzech lat, począwszy od 2027 roku. Obecnie LOT dysponuje 86 samolotami: ponad 45 Embraerami, 15 Dreamlinerami, a reszta to Boeingi 737 MAX. Embraery zostaną zastąpione flotą Airbusów w latach 2027, 2028 i 2029. Nasza umowa jest elastyczna i będziemy mogli decydować, czy będziemy latać wyłącznie dużymi samolotami tego typu, czy też będziemy zróżnicowaną flotą w zależności od naszych potrzeb” – powiedział Fijoł.
Dodał, że dostawa nowych samolotów jest powiązana ze szkoleniem pilotów Airbusów. „W okresie budżetowania musimy przewidzieć, którzy piloci i ilu opuszczą linie lotnicze i służby utrzymania ruchu w 2027 roku i przejdą z codziennej pracy do szkolenia. I ilu z nich powinno być gotowych do marca, kwietnia, maja i czerwca. To kluczowe, ponieważ działamy na niezwykle konkurencyjnym rynku, charakteryzującym się niskimi marżami i niezwykle wysoką konkurencyjnością” – wyjaśnił Fijoł.
Wiceprezes Airbusa, Benoît de Saint-Exupéry, zapewnił, że firma jest gotowa „rozpocząć nowy rozdział z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT”. Jesteśmy tym bardzo podekscytowani. A220 odegra kluczową rolę w strategii modernizacji floty i rozbudowy siatki połączeń LOT-u. Samoloty A220-100 i A220-300 to idealne połączenie, które odpowiada na te potrzeby – powiedział.
Zgodnie z zapowiedzią pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Lotnisko Chopina, węzeł przesiadkowy Polskich Linii Lotniczych LOT, zostanie zmodernizowane. „Budujemy Centralny Port Komunikacyjny, nowe lotnisko. Wiele osób zgłasza różne zastrzeżenia” – przyznał.
Podkreślił, że stołeczny port jest doskonale położony, blisko centrum Warszawy, do którego można szybko dojechać.
„Ale to lotnisko niestety osiąga limit swojej przepustowości, swoich możliwości. Abyśmy mogli się dalej rozwijać, a LOT mógł się dalej rozwijać, musimy dać mu więcej przestrzeni. CPK, wspólnie z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, stworzy naprawdę dobry, odpowiedni i jeden z najlepszych kierunków podróży lotniczych w tej części Europy” – powiedział.
Według Laska zbudowanie lotniska jest łatwe, ale jak zauważył, „zbudowanie lotniska z własną linią lotniczą, umożliwienie mu rozwoju do tego stopnia, że będzie odgrywać dominującą rolę na nowym, znacznie większym lotnisku – to sztuka”. „Chodzi o zbudowanie wspólnej strategii i wzajemnego wsparcia” – powiedział.
Jego zdaniem LOT musi powiększyć flotę i rozbudować siatkę połączeń, a dzięki nowym samolotom i modernizacji Lotniska Chopina przewoźnik wejdzie do CPK z bardzo silną pozycją i utrzyma dominującą rolę w regionie.
„Polska potrzebuje silnych narodowych linii lotniczych, silnego LOT-u. Nie ma co do tego wątpliwości. Potrzebujemy również nowoczesnej infrastruktury i partnerstw z globalnymi partnerami, bo dziś trudno jest osiągnąć więcej samodzielnie na tym trudnym, konkurencyjnym rynku” – zauważył Lasek.
Airbus A220 to samolot, który może pomieścić od 100 do 160 pasażerów, w zależności od wariantu. Jego maksymalny zasięg wynosi 6700 km, co, według LOT-u, umożliwia obsługę całej europejskiej siatki połączeń. Przewoźnik podkreśla, że nowa generacja samolotów regionalnych przyniesie również korzyści w postaci niższej emisji CO2 i hałasu, a także o 25% niższego zużycia paliwa na pasażera w porównaniu z poprzednimi generacjami samolotów.
Samolot A220 jest produkowany przez Airbus Canada. Samolot jest montowany w Mirabel w prowincji Quebec z części produkowanych na całym świecie, z których około 40 procent pochodzi z Europy. Niektóre komponenty są produkowane w Polsce. Drugie centrum montażu końcowego znajduje się w Mobile w stanie Alabama w USA. A220 był pierwotnie projektem kanadyjskiego Bombardiera, znanym jako CSeries. Airbus przejął dział lotniczy Bombardiera wraz z nowym projektem samolotu. Samolot, nadal oznaczony jako CS100, odbył swój pierwszy lot w 2013 roku i rozpoczął dostawy do klientów w 2016 roku. Samolot jest napędzany silnikami Pratt & Whitney PW1500G.
Spośród samolotów obecnie eksploatowanych przez Polskie Linie Lotnicze LOT, część to Boeingi: sześć B737-800, osiemnaście B737 MAX i piętnaście Dreamlinerów, w tym osiem B787-8 i siedem B787-9. Polski przewoźnik posiada również 47 Embraerów E-Jetów: pięć E170, piętnaście E175 (w tym dwa do użytku rządowego), osiem E190, szesnaście E195 i trzy E195-E257. Te ostatnie samoloty dołączyły do floty LOT-u w lipcu 2024 roku.
Głównym udziałowcem Polskich Linii Lotniczych LOT jest Skarb Państwa, posiadający 69,3% akcji; drugim udziałowcem (30,7%) jest Polska Grupa Lotnicza, będąca w 100% własnością Skarbu Państwa.
Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.
Źródło