„Największy kontrakt w historii LOT-u”. Podano datę przylotu pierwszego samolotu.

LOT ma otrzymać swój pierwszy samolot Airbus A220 do połowy 2027 roku, ogłosił prezes firmy Michał Fijoł. Według Macieja Laski, pełnomocnika rządu ds. CPK, Polska potrzebuje silnego LOT-u, nowoczesnej infrastruktury i współpracy z globalnymi partnerami.

Airbus A220 ma dołączyć do floty LOT-u za dwa lata.
Airbus A220 ma dołączyć do floty LOT-u za dwa lata | Zdjęcie: Mario Trusch / Shutterstock

W czerwcu tego roku Polskie Linie Lotnicze LOT wybrały firmę Airbus, z jej modelami A220 w wersjach -100 i -300, na dostawę 40 samolotów do floty polskiego przewoźnika. Wartość kontraktu wynosi około 9 miliardów dolarów. Pierwsze samoloty mają dołączyć do floty LOT-u w 2027 roku, a dostawy mają trwać do 2031 roku.

Umowa zawiera opcję zakupu kolejnych 44 samolotów tego typu. To pierwszy raz, kiedy LOT kupił samoloty Airbusa. Konkurentem Airbusa w tym przetargu był brazylijski Embraer. Przedstawiciele Polskich Linii Lotniczych LOT i Airbusa podpisali umowę podczas Paris Air Show.

„Największy kontrakt w historii LOT-u”

„To największy kontrakt w historii LOT-u” – powiedział wiceminister infrastruktury Maciej Lasek w środę podczas Dnia Airbusa, zorganizowanego w siedzibie Polskich Linii Lotniczych LOT. Jego zdaniem to nie tylko decyzja biznesowa, ale „strategiczna inwestycja w przyszłość polskiego lotnictwa”. „Nie muszę nikogo przekonywać, że wybór tego samolotu przez Polskie Linie Lotnicze LOT świadczy o ambitnym, długofalowym myśleniu o roli Polski w Europie” – podkreślił Lasek.

Zauważył, że polski przemysł lotniczy rozwija się najszybciej w Europie. „Osiągnęliśmy 14-procentowy wzrost na polskich lotniskach, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi 3-3,5 procent. To pokazuje, że jesteśmy najbardziej dynamicznym krajem, krajem o najszybszym rozwoju lotnictwa w Europie” – powiedział Lasek. Jego zdaniem wybór Airbusa „z pewnością wzmocni pozycję konkurencyjną LOT-u i Polski w całym systemie transportowym”.

— Musimy pamiętać, że nowoczesna flota LOT-u to inwestycja nie tylko w linię lotniczą, ale przede wszystkim w przyszłość polskiego lotnictwa i pozycję Polski na mapie Europy — zaznaczył.

Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, Michał Fijoł, przypomniał, że Pratt & Whitney dostarczy silniki do nowych samolotów Airbusa. „Pierwszy Airbus 220 zostanie dostarczony firmie w pierwszej połowie 2027 roku” – powiedział Fijoł. Dodał, że będzie to wersja A220 300.

Prezes LOT-u wyjaśnił, że pierwszy samolot Airbus, który dołączy do floty przewoźnika w 2027 roku, rozpocznie konsolidację floty regionalnej. Docelowo, po wycofaniu z eksploatacji samolotów regionalnych starszej generacji, będzie ona składać się wyłącznie z Airbusów A220-100 i A220-300, co uprości planowanie lotów i zapewni wysoką efektywność operacyjną.

Airbusy zastąpią flotę regionalną

Airbusy zastąpią obecną flotę regionalną w ciągu najbliższych trzech lat, począwszy od 2027 roku. Obecnie LOT dysponuje 86 samolotami: ponad 45 Embraerami, 15 Dreamlinerami, a reszta to Boeingi 737 MAX. Embraery zostaną zastąpione flotą Airbusów w latach 2027, 2028 i 2029. Nasza umowa jest elastyczna i będziemy mogli decydować, czy będziemy latać wyłącznie dużymi samolotami tego typu, czy też będziemy zróżnicowaną flotą w zależności od naszych potrzeb” – powiedział Fijoł.

Dodał, że dostawa nowych samolotów jest powiązana ze szkoleniem pilotów Airbusów. „W okresie budżetowania musimy przewidzieć, którzy piloci i ilu opuszczą linie lotnicze i służby utrzymania ruchu w 2027 roku i przejdą z codziennej pracy do szkolenia. I ilu z nich powinno być gotowych do marca, kwietnia, maja i czerwca. To kluczowe, ponieważ działamy na niezwykle konkurencyjnym rynku, charakteryzującym się niskimi marżami i niezwykle wysoką konkurencyjnością” – wyjaśnił Fijoł.

Wiceprezes Airbusa, Benoît de Saint-Exupéry, zapewnił, że firma jest gotowa „rozpocząć nowy rozdział z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT”. Jesteśmy tym bardzo podekscytowani. A220 odegra kluczową rolę w strategii modernizacji floty i rozbudowy siatki połączeń LOT-u. Samoloty A220-100 i A220-300 to idealne połączenie, które odpowiada na te potrzeby – powiedział.

Zgodnie z zapowiedzią pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Lotnisko Chopina, węzeł przesiadkowy Polskich Linii Lotniczych LOT, zostanie zmodernizowane. „Budujemy Centralny Port Komunikacyjny, nowe lotnisko. Wiele osób zgłasza różne zastrzeżenia” – przyznał.

Podkreślił, że stołeczny port jest doskonale położony, blisko centrum Warszawy, do którego można szybko dojechać.

„Ale to lotnisko niestety osiąga limit swojej przepustowości, swoich możliwości. Abyśmy mogli się dalej rozwijać, a LOT mógł się dalej rozwijać, musimy dać mu więcej przestrzeni. CPK, wspólnie z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, stworzy naprawdę dobry, odpowiedni i jeden z najlepszych kierunków podróży lotniczych w tej części Europy” – powiedział.

Według Laska zbudowanie lotniska jest łatwe, ale jak zauważył, „zbudowanie lotniska z własną linią lotniczą, umożliwienie mu rozwoju do tego stopnia, że będzie odgrywać dominującą rolę na nowym, znacznie większym lotnisku – to sztuka”. „Chodzi o zbudowanie wspólnej strategii i wzajemnego wsparcia” – powiedział.

Jego zdaniem LOT musi powiększyć flotę i rozbudować siatkę połączeń, a dzięki nowym samolotom i modernizacji Lotniska Chopina przewoźnik wejdzie do CPK z bardzo silną pozycją i utrzyma dominującą rolę w regionie.

„Polska potrzebuje silnych narodowych linii lotniczych, silnego LOT-u. Nie ma co do tego wątpliwości. Potrzebujemy również nowoczesnej infrastruktury i partnerstw z globalnymi partnerami, bo dziś trudno jest osiągnąć więcej samodzielnie na tym trudnym, konkurencyjnym rynku” – zauważył Lasek.

Airbus A220 to samolot, który może pomieścić od 100 do 160 pasażerów, w zależności od wariantu. Jego maksymalny zasięg wynosi 6700 km, co, według LOT-u, umożliwia obsługę całej europejskiej siatki połączeń. Przewoźnik podkreśla, że nowa generacja samolotów regionalnych przyniesie również korzyści w postaci niższej emisji CO2 i hałasu, a także o 25% niższego zużycia paliwa na pasażera w porównaniu z poprzednimi generacjami samolotów.

Samolot A220 jest produkowany przez Airbus Canada. Samolot jest montowany w Mirabel w prowincji Quebec z części produkowanych na całym świecie, z których około 40 procent pochodzi z Europy. Niektóre komponenty są produkowane w Polsce. Drugie centrum montażu końcowego znajduje się w Mobile w stanie Alabama w USA. A220 był pierwotnie projektem kanadyjskiego Bombardiera, znanym jako CSeries. Airbus przejął dział lotniczy Bombardiera wraz z nowym projektem samolotu. Samolot, nadal oznaczony jako CS100, odbył swój pierwszy lot w 2013 roku i rozpoczął dostawy do klientów w 2016 roku. Samolot jest napędzany silnikami Pratt & Whitney PW1500G.

Spośród samolotów obecnie eksploatowanych przez Polskie Linie Lotnicze LOT, część to Boeingi: sześć B737-800, osiemnaście B737 MAX i piętnaście Dreamlinerów, w tym osiem B787-8 i siedem B787-9. Polski przewoźnik posiada również 47 Embraerów E-Jetów: pięć E170, piętnaście E175 (w tym dwa do użytku rządowego), osiem E190, szesnaście E195 i trzy E195-E257. Te ostatnie samoloty dołączyły do floty LOT-u w lipcu 2024 roku.

Głównym udziałowcem Polskich Linii Lotniczych LOT jest Skarb Państwa, posiadający 69,3% akcji; drugim udziałowcem (30,7%) jest Polska Grupa Lotnicza, będąca w 100% własnością Skarbu Państwa.

Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *