Oczekiwania współczesnych konsumentów dotyczące podróży stale ewoluują – podobnie jak ich relacje z usługami bankowymi. Badanie Visa CEE Travel Payment Intentions Study 2025 pokazuje1, że konsumenci oczekują od banków rozwiązań, które realnie poprawią komfort podróży, i są gotowi za nie zapłacić.

Raport Visa „Cyfrowy turysta w Polsce”, podsumowujący wyniki polskiej części badania, pokazuje, że konsumenci są bardzo otwarci na usługi o wartości dodanej oferowane przez banki, które wzbogacają doświadczenia podróżnicze. Chociaż popularność płatności cyfrowych stale rośnie, konsumenci aktywnie korzystają również z kont walutowych (39%), usług wymiany walut (38%) oraz ubezpieczeń podróżnych powiązanych z kartą (19%).
Polacy nie są jednak biernymi użytkownikami tych narzędzi. Poszukują nowych rozwiązań cyfrowych w ekosystemie bankowym, które okażą się pomocne podczas podróży zagranicznych. Pytani o funkcje, które chcieliby zobaczyć w ofercie banków, najczęściej wymieniają szybszą i tańszą wymianę walut oraz większe zniżki na bilety lotnicze i hotele. Programy lojalnościowe i aplikacje wzbogacone o funkcje związane z podróżowaniem również znalazły się na liście „mile widzianych” udogodnień – choć wszystko wskazuje na to, że wkrótce staną się one standardem w nowoczesnej bankowości.

„Najnowsze badanie Visa pokazuje, że polscy respondenci są skłonni płacić średnio 8,80 zł miesięcznie za usługi bankowe związane z podróżami, a 10% z nich jest skłonnych zaakceptować kwotę przekraczającą 20 zł. Ich preferencje wyraźnie wskazują na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne technologie w codziennej bankowości. To również sygnał dla instytucji finansowych, że strategiczną szansą na zacieśnienie relacji z klientami jest rozszerzenie naszej oferty o dodatkowe, zróżnicowane usługi związane z podróżami. W Visa dysponujemy szerokim wachlarzem zasobów – od zespołu specjalistów Visa Consulting & Analytics, przez unikalne dane, po zaawansowane technologie. Dzięki temu możemy wspierać klientów strategicznie, oferując im produkty i usługi, będąc doskonałym partnerem w świecie podróży, nie tylko dla konsumentów, ale także dla banków” – mówi Wojciech Werochowski, dyrektor Visa Consulting w Polsce.
Badanie Visa podkreśla również, że podróżni z Europy Środkowo-Wschodniej aktywnie korzystają z bankowości cyfrowej do zarządzania swoimi budżetami podczas podróży zagranicznych. Rozwój spersonalizowanych usług w tym obszarze jest zatem kluczowy zarówno dla pozyskiwania nowych klientów, jak i angażowania oraz utrzymywania obecnych. Wśród narzędzi, które, zdaniem mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej, mogłyby dodatkowo ułatwić kontrolę finansową, znajdują się analiza wydatków w czasie rzeczywistym z automatyczną kategoryzacją oraz narzędzie do porównywania cen usług turystycznych – najlepiej z opcją natychmiastowej płatności w aplikacji bankowej.

„Zauważamy różnice w podejściu respondentów do dzielenia się kosztami podróży. Zarówno Polacy, jak i mieszkańcy innych krajów regionu, w wieku 26-34 lat, częściej niż inne grupy wiekowe wyrażają zainteresowanie korzystaniem z narzędzi do grupowego zarządzania wydatkami. Banki mogą wykorzystać tę okazję, aby – również we współpracy z Visa – zaoferować swoim klientom inteligentne i łatwe w obsłudze rozwiązania do dzielenia wydatków, w tym przelewy z konta na konto” – dodaje Katarzyna Pawłowicz, Dyrektor ds. Usług Dodanych w Europie Środkowo-Wschodniej w Visa.
Co ciekawe, Polacy nadal chętnie podróżują poza szczytem sezonu. Połowa respondentów wybiera mniej popularne miesiące, decydując się na spokojniejsze i bardziej elastyczne terminy urlopowe. To pokazuje, że podróże zagraniczne przestały być cyklicznym, corocznym, letnim wydarzeniem. Konsumenci oczekują dziś, że aplikacje bankowe dotrzymają kroku tym zmianom – oferując nie tylko wygodę, ale także inteligentne, zintegrowane rozwiązania, które wspierają ich plany podróżnicze i styl życia. Dla banków oznacza to, że usługi związane z podróżami nie są sezonowym dodatkiem, ale cennym, stałym punktem kontaktu z konsumentami. Wykorzystanie tej okazji pozwala im dostarczać realną wartość, wyróżniać się w przestrzeni cyfrowej i utrzymywać bliskie relacje z klientami na każdym etapie ich finansowej podróży.
[1] O ile nie wskazano inaczej, dane cytowane w powyższym materiale pochodzą z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2025, które objęło Bułgarię, Chorwację, Czechy, Węgry, Polskę, Rumunię i Słowację. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą GfK – NIQ w marcu 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (w wieku 18–65 lat) w każdym z tych krajów.
Studia przypadków, porównania, statystyki, analizy i rekomendacje są prezentowane w obecnej formie. Mają one charakter wyłącznie informacyjny i promocyjny i nie należy na nich polegać w kontekście doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego ani innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w niniejszym dokumencie i zrzeka się wszelkiej odpowiedzialności wynikającej z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady specjalisty w razie potrzeby.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News. Artykuł sponsorowany Udostępnij artykuł Biuletyn Bądź na bieżąco z wiadomościami ze świata biznesu i finansów Zapisz się
Źródło