Żabka: długoterminowa wartość poprzez technologię i kulturę

Klucz do sukcesu? Wykorzystaj istniejące zasoby, jednocześnie eksplorując nowe możliwości.

Konsumenci stają się coraz bardziej wybredni, świadomi i zróżnicowani w swoich preferencjach. Firmy muszą nie tylko dostosować się do swoich zmieniających się oczekiwań, ale także przekształcić te zmiany w zrównoważoną wartość. Panel zatytułowany „Prognoza trendów konsumenckich w Europie Środkowo-Wschodniej: skuteczne strategie wzrostu wartości” dotyczył tego, jak wspierać to w tak trudnym krajobrazie, co naprawdę rezonuje z dzisiejszymi konsumentami i jakie strategie umożliwiają organizacjom nie tylko reagowanie na zmiany, ale także ich przewidywanie.

„To, co cenią klienci, generuje również wartość dla firmy”.

Co obecnie przynosi klientom największą wartość? – Technologia, doświadczenie użytkownika i bezpieczeństwo. Uważam, że każdy z tych czynników jest kluczowy. Istotnym aspektem jest to, jak je zintegrować, aby zapewnić wyjątkowe doświadczenie zakupowe, które jest emocjonalne, angażujące i wydajne – podkreślała Marta Wrochna-Łastowska, Chief Financial Officer w Grupie Żabka.

Zwróciła uwagę, że dla Żabki największa wartość nie tkwi w pojedynczych transakcjach. – Wartość znajduje się w powtarzających się interakcjach z klientem, niezależnie od medium – czy to poprzez szybkie zakupy, czy wizyty samoobsługowe w autonomicznych sklepach. Jako CFO twierdzę, że to, co cenią klienci, tworzy wartość dla firmy – zauważyła. Ponadto zauważyła: – Dlatego traktujemy inwestycje w technologię, innowacje sklepowe i digitalizację nie jako wydatki, ale jako fundament przyszłej ekspansji, ponieważ przynoszą długoterminowe zyski.

Podczas dialogu Wrochna-Łastowska przyznała, że z punktu widzenia dyrektora finansowego strategia jest skuteczna, gdy „przynosi rezultaty dzisiaj, dostosowuje się do jutra i umożliwia inwestycje w przyszłości”.

Nawiązała do idei Charlesa A. O'Reilly'ego, profesora zarządzania na Uniwersytecie Stanforda, który twierdzi, że skuteczne organizacje muszą jednocześnie wykorzystywać (rozwijać to, w czym już są dobre) i eksplorować (dążyć do nowych możliwości i innowacji).

— Tę dwoistość aktywnie pielęgnujemy w Żabce. Jeśli chodzi o Grupę Żabka, mamy nasze jądro, które składa się z naszych sklepów stacjonarnych w Polsce, które rozszerzamy, inwestując jednocześnie w nasze przedsiębiorstwo cyfrowe — stwierdziła.

Przedstawicielka podkreśliła, że podczas gdy koncentracja na kliencie jest kluczowa, równie istotna jest kultura organizacyjna — taka, która promuje zdolność adaptacji, umożliwia szybkie reagowanie na zmiany i zachęca do eksperymentowania. Z perspektywy organizacji osiągnięcie celów finansowych to za mało; kluczowe jest również wspieranie zaangażowanych i zmotywowanych zespołów. — Gdy wyposażymy się w te narzędzia, możemy ustanowić trwałą wartość organizacji w czasie. To jest wizja, którą mamy w Żabce — podsumowała.

Trzy kluczowe wartości dla jednostek

— Moje doświadczenie obejmuje sektory rozrywki, zabawek i gier. Rozumiemy, że największą wartością, jaką rodzice widzą dzisiaj, jest czas spędzony na zabawie. 90 procent rodziców uważa, że zabawa jest najważniejszym aspektem rozwoju ich dzieci — pod względem umiejętności poznawczych, społecznych i motorycznych — stwierdził Baris Dilek, Marketing Manager w LEGO Group w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich. Podkreślił, że wartość zabawy jest dla LEGO najważniejsza. — Naszym celem jest tworzenie doświadczeń, które umożliwiają dzieciom rozwijanie ich talentów i umiejętności poprzez zabawę — dodał.

Dilek wskazał na inny ważny czynnik: „czas osobisty”, zwłaszcza dla dorosłych. – W obliczu codziennego stresu i pośpiechu, ludzie potrzebują relaksu i czasu wolnego, a także swoich pasji. Może to być majsterkowanie lub konstruowanie zestawów LEGO […] Te trzy trendy — przyjemność, czas osobisty i czas rodzinny — reprezentują główne wartości, które ludzie stawiają dziś na pierwszym miejscu — podsumował.

Kluczowe ceny

— W handlu detalicznym lub e-commerce wszystko kręci się wokół podstaw sprzedaży, które wspólnie tworzą „magię”: szeroki i trafny wybór, konkurencyjne ceny, szybkie i proste doświadczenie zakupowe, szybka dostawa i zaufanie. Klienci wiedzą, że otrzymają pomoc w razie jakichkolwiek problemów — stwierdził Matthias Frechen, dyrektor handlowy Allegro.

Podkreślił, że wszystkie te elementy razem tworzą doświadczenie klienta, które zachęca do ponownych wizyt. „Gdybym miał wskazać jeden podstawowy aspekt, podkreśliłbym cenę, szczególnie w obecnym trudnym klimacie gospodarczym. Konsumenci coraz częściej szukają wartości i świetnych ofert. Są nawet skłonni poświęcić wygodę lub szybkość dostawy dla lepszej ceny” — zauważył.

Frechen przyznał, że jest to widoczne w konkurencji, w tym ze strony chińskich platform. „Zwyczaje zakupowe wśród młodszych pokoleń również ewoluują. Moje siostrzenice i siostrzeńcy robią zakupy w zupełnie inny sposób niż ja. Musimy podnieść standardy w doświadczeniu zakupowym. Handel społecznościowy zyskuje na znaczeniu, a w przyszłości handel AI również będzie odgrywał rolę” – dodał.

Weź pod uwagę wartość

Magdalena Kubisa, dyrektor Działu Rozwoju Biznesu w BLIK, zauważyła podczas dyskusji, że „BLIK jest nieco w tyle”, ponieważ nie chodzi tylko o to, co kupujesz, ale o to, jak to wykorzystujesz. „Zgadzam się, że cena ma duże znaczenie, zwłaszcza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Równie istotny jest brak ukrytych opłat” – powiedziała.

Niemniej jednak potwierdziła, że z jej punktu widzenia, największa wartość dla klientów w płatnościach leży w optymalnym doświadczeniu użytkownika: wygodzie, prostocie i bezstresowych procesach. „Klienci chcą, aby płatności były proste, szybkie i bezproblemowe, oszczędzając czas i wysiłek” – stwierdziła.

Kubisa radziła: „Niezależnie od tego, czy jesteś częścią dużej czy małej firmy, stawiaj na wartość — nie tylko nowe funkcje dla klientów, ale to, czego naprawdę chcą i potrzebują. Traktuj opinie klientów jako najcenniejszy zasób firmy. Jeśli wprowadzasz coś nowego, przetestuj to z klientami, obserwuj ich rzeczywiste zachowania” — radziła.

Dziękujemy za przeczytanie artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News. Materiał reklamowy zamówiony przez markę Grupa Żabka Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z wiadomościami ze świata biznesu i finansów Zapisz się

Najpopularniejsze w BUSINESS INSIDER

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *