Z badania UCE Research i Shopfully Poland wynika, że 71,9% ankietowanych uważa, iż w sklepach często praktykowane jest podnoszenie cen produktów lub usług przed Czarnym Piątkiem, aby obniżki cen wydawały się bardziej atrakcyjne. 84% zaznaczyło, że za każdym razem sprawdza, czy dana promocja jest korzystna.

26,9% ankietowanych stwierdziło, że wielokrotnie dostrzegło wzrost cen przed Black Friday, 23% przyznało, że napotyka się z tą praktyką regularnie, podczas gdy 22% wspomniało, że spotkało się z tym kilkukrotnie. Zatem łącznie 71,9% konsumentów zauważa w punktach sprzedaży sytuacje, w których koszt produktu lub usługi jest zwiększany przed Czarnym Piątkiem, by po zniżce „oferta” prezentowała się bardziej atrakcyjnie.
Zdaniem Roberta Biegaja z Shopfully Poland rezultaty jednoznacznie wskazują, że Polacy stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami, których trudniej zwieść cenowymi manipulacjami.
„Polscy konsumenci nie pozwalają się oszukać na marketingowe triki i promocyjne sidła. Ponadto wyniki nie powinny dziwić, ponieważ od kilku lat w mediach mówi się o tzw. nieuczciwych przecenach” — podkreślił ekspert.
Zaznaczył również, że coraz częstsze informacje o takich marketingowych nadużyciach mogą skutkować osłabieniem zainteresowania Black Friday. „Niektórzy klienci mogą zrezygnować z robienia zakupów tego dnia, inni będą korzystać jedynie z promocji organizowanych przez sklepy, które prowadzą uczciwą politykę cenową. To poważny sygnał ostrzegawczy dla sektora handlowego” — powiedział Robert Biegaj.
Autorzy raportu zwrócili uwagę na to, że jedynie 4,6% pytanych osób przyznało, że nie zaobserwowało zjawiska nieprawdziwych promocji. Według opinii ekspertów jest to grupa konsumentów, która nie monitoruje bieżącej sytuacji na rynku.
Z danych zaprezentowanych w raporcie wynika także, że 84% kupujących każdorazowo weryfikuje, czy dana obniżka cen jest autentyczna i korzystna.
„Klienci coraz częściej używają porównywarek cen, aplikacji mobilnych i sprawdzają historię zmian cen. Dla branży handlowej oznacza to wymóg uczciwej komunikacji. Wykorzystywanie nieprawdziwych przecen to krótkowzroczna strategia, która prowadzi do zachwiania zaufania do sklepu lub marki” — zauważono w raporcie.
Udział respondentów, którzy zadeklarowali, że nigdy nie analizowali zmian cen wyniósł 14%, natomiast 2% ankietowanych nie przypominało sobie, czy to robiło.
Złoto kontra inflacja. Czy to najlepsza inwestycja w 2025? | Onet Rano Finansowo
Tyle wydamy w tym roku na Black Friday
Black Friday to czas zakupów dla aż 62% Polaków, a 70% badanych celowo wstrzymuje się z częścią wcześniej zaplanowanych zakupów, wyczekując na ten moment – tak wynika z najnowszego badania PayPo. Najczęściej na zakupy w tym okresie wydajemy od 251 do 500 zł – dodali także autorzy badania.
13% ankietowanych ogranicza swój budżet do 250 zł, a nieco liczniejsza grupa (16%) deklaruje kwotę wydatków w przedziale od 501 do 750 zł. Równocześnie 27% ankietowanych planuje przeznaczyć na okazje zakupowe ponad 750 zł, w tym 12% powyżej 1 tys. zł.

Zobacz: Tyle wydamy na Black Friday. Jest badanie
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google.
Źródło



