Starsze pokolenia coraz częściej zwracają się do mediów społecznościowych, aby dokonywać mniejszych, ale częstszych zakupów. Ten trend może pozycjonować ten kanał jako konkurenta tradycyjnych metod sprzedaży, takich jak telezakupy, jak zauważyli eksperci z Adyen.

Niedawne badanie zatytułowane „Adyen Index: Retail Report 2025” ujawnia, że 40% polskich kupujących przewiduje możliwość robienia zakupów na różnych platformach jednocześnie – w tym w mediach społecznościowych, witrynach internetowych i aplikacjach mobilnych. Z handlu społecznościowego często korzysta 31% uczestników, a trend ten wykracza również poza młodsze grupy demograficzne. Z kolei tylko 24% firm zamierza inwestować w ten sektor.
Znaczne 77% konsumentów angażujących się w zakupy w mediach społecznościowych korzysta z tego kanału do pięciu razy w miesiącu, przy czym prawie połowa (48%) wydaje do 250 zł na jeden zakup. Pokolenie Z (36%), millenialsi (35%) i pokolenie X (33%) są najbardziej zaangażowane w handel społecznościowy, chociaż coraz częściej uczestniczą w nim również baby boomers (20%). Największe wydatki indywidualne odnotowują millenialsi (910 zł), a następnie pokolenie Z (711 zł) i pokolenie X (599 zł).
Baby boomers zazwyczaj wybierają zakupy do 250 zł – przedział cenowy wybierany przez 65% tej grupy. Dla porównania, tylko 39% pokolenia Z dokonuje zakupów w tym przedziale, podczas gdy jedna na cztery osoby (25%) wybiera przedmioty w cenie od 250 zł do 500 zł.
„Wyniki badania pokazują, że starsze pokolenia stopniowo korzystają z mediów społecznościowych w celu dokonywania mniejszych, regularnych zakupów, co może sprawić, że kanał ten stanie się konkurencyjny w stosunku do tradycyjnych metod sprzedaży, takich jak telezakupy. Zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych nie są już wyłącznie zajęciem skoncentrowanym na młodzieży. Oznacza to znaczącą zmianę w zachowaniach zakupowych Polaków” — stwierdza Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.
„Dziś platformy mediów społecznościowych wykroczyły poza zwykłe narzędzia komunikacji. Stają się coraz bardziej potężnymi kanałami sprzedaży, umożliwiając markom szybkie, autentyczne i angażujące łączenie się z konsumentami. Znaczenie rekomendacji, interakcji i możliwości dokonywania bezpośrednich zakupów w aplikacji stale rośnie – wpływając na sposób, w jaki konsumenci podchodzą do decyzji zakupowych” – dodaje Matouš Michněvič.
Pomimo rosnącego trendu zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych, tylko 24% firm zgłasza plany zainwestowania w sprzedaż w mediach społecznościowych w tym roku. „To wahanie może wynikać z ostrożności w eksplorowaniu nowych kanałów, a także wyzwań związanych z technologią i integracją systemów sprzedaży” — sugeruje analiza. Godne uwagi 32% firm zatrudnia różnych dostawców płatności w kanałach online i offline, co potencjalnie utrudnia im oferowanie klientom płynnego i wygodnego doświadczenia zakupowego na wszystkich platformach, w tym w mediach społecznościowych.
Adyen to platforma technologii finansowej współpracująca z takimi firmami, jak Notino, Żabka, Uber, H&M i Microsoft.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.
Źródło