Polska kontra Węgry. Idzie o fabrykę baterii do aut elektrycznych

Polska może stać się miejscem, w którym powstanie wielka fabryka baterii do samochodów elektrycznych. Samsung rozważa taką inwestycję w naszym kraju, choć równocześnie może ona zostać zlokalizowana na Węgrzech.

Polska konkuruje z Węgrami o intratny kontrakt. Chodzi o fabrykę baterii do aut
Polska konkuruje z Węgrami o intratny kontrakt. Chodzi o fabrykę baterii do aut | Foto: Shutterstock
  • Samsung SDI rozważa wybudowanie nowej fabryki baterii do samochodów elektrycznych w Polsce
  • Koreański koncern ma być zainteresowany umiejscowieniem fabryki w okolicach Gdańska
  • Inwestycja koreańskiej spółki miałaby osiągnąć poziom ponad 2 mld euro
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Jak informuje “Puls Biznesu”, koreański producent baterii do samochodów elektrycznych rozważa ulokowanie fabryki m.in. w okolicach Gdańska. Nieoficjalne źródła dziennika utrzymują, że “rozmowy rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku, a decyzja miała zapaść w tym”. Okazuje się jednak, że ostateczne rozstrzygnięcie nastąpi najwcześniej na początku pierwszego kwartału 2025 r.

Obecnie Samsung SDI produkuje baterie na Węgrzech 15 km od Budapesztu. Według informacji, jakie pozyskał “Puls Biznesu”, koreański gigant chciałby także zakupić teren w Polsce, aby wybudować fabrykę baterii. Ma chodzić o działkę wielkości około 200 ha, z których jednak znajduje się pod Gdańskiem. Wspomniana inwestycja osiągnęłaby wartość przeszło 2 mln euro (około 8,5 mld zł). Doniesień “Pulsu Biznesu” nie chce komentować Polska Agencja Inwestycji i Handlu, tłumacząc, że odnosi się do projektów w toku.

Polska konkuruje z Węgrami o wielką inwestycję. Chodzi o fabrykę baterii do aut

Obecnie polski sektor bateryjny jest wyceniany na 38 mld zł, ale stoi w obliczu zagrożenia, jakim są nowe regulacje unijne. Te forsuje Francja, a ich wdrożenie mogłoby znacząco osłabić konkurencyjność polskich firm. Nasz kraj jest obecnie liderem w Europie w produkcji baterii do samochodów elektrycznych, ale nieustannie konkuruje z Węgrami. Kraj ten chciałby zostać największym na świecie dostawcą akumulatorów do samochodów elektrycznych.

Polska obecnie przoduje w produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Według szacunków Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), które przytacza “Puls Biznesu”, “w 2022 r. akumulatory litowo-jonowe stanowiły 2,4 proc. polskiego eksportu, a w pierwszym kwartale tego roku eksport baterii z Polski przekroczył 12 mld zł“. To się jednak może zmienić, a Polska może spaść na 6. miejsce w produkcji baterii, ustępując miejsca Niemcom i Węgrom.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *