USA planują zakaz sprzedaży pojazdów z częściami chińskimi lub rosyjskimi

Stany Zjednoczone zamierzają wprowadzić zakaz sprzedaży w całym kraju pojazdów, w których zastosowana będzie chińska lub rosyjska technologia — podzespoły i oprogramowanie — informuje ministerstwo handlu USA. Zdaniem resortu części motoryzacyjne z Chin lub Rosji mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego.

USA autostrada
USA autostrada | Foto: I.K.Media / Shutterstock

Amerykański resort handlu wszczął w tej sprawie publiczne dochodzenie pod koniec września ub.r., które zakończyło się opracowaniem nowych przepisów, mających na celuzabezpieczenie łańcucha dostaw pojazdów przed zagrożeniami zewnętrznymi”. Ministerstwo poinformowało, że zakaz będzie wprowadzany stopniowo i wejdzie w życie w 2027 r. dla oprogramowania i w 2030 r. dla pozostałego sprzętu.

Obecnie w Stanach Zjednoczonych nie sprzedaje się żadnych chińskich samochodów z dostępem do Internetu, ale chiński koncern motoryzacyjny BYD sprzedaje autobusy w Kalifornii.

Resort zwraca uwagę, że niektórzy zachodni producenci, np. Volvo (szwedzki koncern, kontrolowany przez chińską firmę Geely), Polestar, Buick (grupa GM) lub Lincoln (spółka zależna Forda) sprzedają obecnie samochody wyprodukowane w Chinach. Amerykański producent Tesla również produkuje w Chinach pojazdy elektryczne, przeznaczone na eksport.

Samochody nie są już tylko stalą na kołach, są komputerami. Mają kamery, mikrofony, urządzenia GPS i inne technologie podłączone do Internetu” – tłumaczyła ustępująca minister handlu USA Gina Raimondo.

Dzięki tej decyzji ministerstwo handlu wprowadzi przepisy niezbędne do ochrony prywatności i bezpieczeństwa narodowego Amerykanów, uniemożliwiając naszym przeciwnikom manipulowanie tymi technologiami w celu uzyskania dostępu do poufnych informacji” – dodała.

Nowe przepisy zobowiązują producentów samochodów do unikania wszelkiego sprzętu i oprogramowania, pochodzących od dostawców „mających powiązania z Chinami lub Rosją„. Zakaz ma dotyczyć wyłącznie pojazdów produkowanych do użytku prywatnego.

Według ministerstwa łańcuch dostaw w przypadku autobusów i ciężarówek jest bardziej złożony. „Szczegółowe zasady dotyczące tych pojazdów zostaną w niedalekiej przyszłości doprecyzowane” – napisał resort w komunikacie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *