Wojna celna 2025. Polskie platformy e-commerce mogą na tym skorzystać

Znaczna niepewność w handlu światowym niewątpliwie wpłynie na polski eksport, w tym transgraniczny handel elektroniczny, według Macieja Michalskiego, analityka w Ebury. Uważa on, że ryzyko światowego konfliktu celnego daje firmom szansę na odkrycie nowych rynków i partnerów. Potencjalne rynki istnieją po obu stronach Atlantyku, a w niektórych krajach sprzedawcy odnotowują średni roczny wzrost sprzedaży o ponad 20 procent.

Konflikt celny może umożliwić polskim firmom dostęp do rynków, które dotychczas były kontrolowane przez platformy amerykańskie.
Konflikt taryfowy może umożliwić polskim firmom wejście na rynki, które wcześniej były obsługiwane głównie przez platformy amerykańskie | Zdjęcie: Sandwish / Shutterstock
  • Część polskich przedsiębiorstw działających w sektorze handlu elektronicznego transgranicznego koncentruje swoje wysiłki na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej ze względu na ich potencjał wzrostu.
  • Kanada, wzmocniona umową CETA i rozwijającym się sektorem handlu elektronicznego, stanowi lukratywny rynek dla polskich sklepów internetowych.
  • Wahania na rynkach walutowych i umacnianie się euro względem dolara stanowią wyzwanie dla polskich eksporterów.
  • Więcej informacji na temat biznesu znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Negocjacje handlowe między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską nie przynoszą rezultatów, co skłoniło prezydenta Donalda Trumpa do zasugerowania, że na import z krajów UE zostaną nałożone cła w wysokości 50%. Nasilenie tego konfliktu może spowodować spadek polskiego PKB o 0,43%, według Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Jednocześnie w Stanach Zjednoczonych trwa spór prawny dotyczący przekroczenia uprawnień przez prezydenta Trumpa i legalności niedawno ogłoszonych ceł.

Rynek finansowy czeka na rozwiązanie tej kwestii. W międzyczasie euro zyskało już na wartości w stosunku do dolara o prawie 10 procent od początku 2025 r. Sytuacja ta pogłębia wyzwania, przed którymi stoją eksporterzy ze strefy euro do USA, a także z innych krajów UE, których waluty są ściśle powiązane z euro poprzez interakcje gospodarcze.

Nieprzewidywalność polityki celnej USA jest istotnym czynnikiem ryzyka dla polskich firm, w tym tych zajmujących się transgranicznym handlem elektronicznym. Sytuacja gospodarcza w Niemczech, największym zagranicznym nabywcy towarów od polskich sprzedawców internetowych, również nie pomaga; najnowsze prognozy Komisji Europejskiej sugerują, że Niemcy zakończą 2025 r. ze stagnacją wzrostu gospodarczego, według Macieja Michalskiego, Senior Head of Desk w Ebury.

„Warto eksplorować możliwości na alternatywnych rynkach i wykorzystywać trwający trend wzrostowy w handlu elektronicznym. Analiza ECDB z marca wskazuje, że podczas gdy globalne przychody w sektorze handlu elektronicznego transgranicznego przekroczyły 1,1 biliona USD w 2024 r., prognozy na 2025 r. sugerują możliwość przekroczenia 1,2 biliona USD (+25% w porównaniu z 2022 r.)” – wyjaśnia.

Polski sektor e-commerce za granicą będzie się rozwijał w Europie Środkowo-Wschodniej

Rosnące koszty działalności gospodarczej, prowadzące do wzrostu cen produktów, wraz ze zmianami w globalnych łańcuchach dostaw powodującymi opóźnienia w transporcie i dostawach, są jednymi z głównych obaw przedsiębiorców zajmujących się handlem online za granicą z powodu konfliktu celnego. Wielu porównuje obecny stan rzeczy do zakłóceń w handlu z Wielką Brytanią po Brexicie, według Macieja Michalskiego.

„W tym czasie polscy eksporterzy radzili sobie z chaosem bez większych szkód. Wiele wskazuje na podobny wynik tym razem, chociaż sukces będzie wymagał zidentyfikowania nowych rynków” – dodaje.

Eksperci Ebury zauważyli, że polskie firmy zajmujące się transgranicznym handlem elektronicznym coraz częściej szukają możliwości w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Rynki te oferują znaczny potencjał w porównaniu z nasyconym, wysoce konkurencyjnym i kierowanym przez Amazon rynkiem Europy Zachodniej.

Kraje takie jak Rumunia, Bułgaria, Słowacja i Czechy, znane ze swojego znaczącego udziału w handlu elektronicznym w handlu detalicznym, według przedsiębiorców stwarzają większe możliwości bezpiecznego wzrostu i poprawy marż. Ponadto rynki te ułatwiają optymalizację kosztów związanych z transportem towarów.

„Odzwierciedla to rosnący udział polskich sklepów internetowych na popularnych platformach marketplace w tych krajach, takich jak eMag. Według raportu „Cross-border from Poland 2024” (przygotowanego przez Idosell we współpracy z GOInternational), sprzedawcy e-commerce w Rumunii i Bułgarii odnotowują roczny wzrost sprzedaży na poziomie 20-39%”, czytamy w analizie.

„Warto zauważyć, że skłonność krajowych przedsiębiorców do korzystania z transgranicznych kanałów sprzedaży jest zgodna z wyraźnym ogólnoeuropejskim trendem. Tylko w ubiegłym roku 36% zakupów w ramach handlu elektronicznego w Europie zostało dokonanych za pośrednictwem modelu transgranicznego (raport „TOP 500 B2C Cross-Border Retail Europe”)” — dodaje analityk.

Z kolei w polskim sektorze e-commerce Eurostat wskazuje, że w 2024 r. udział sprzedaży transgranicznej do innych krajów UE wyniesie 6%, a do krajów spoza UE – ponad 2% (Eurostat: Procent obrotów z e-commerce).

Polskie firmy coraz częściej szukają możliwości za granicą. Perspektywy w Kanadzie

Niepewność wokół polityki celnej USA pozostaje znacząca. Jest prawdopodobne, że firmy z sektora e-commerce transgranicznego, obecnie działające na tym rynku lub planujące inwestować w niego, będą szukać alternatyw i możliwości bardziej stabilnego wzrostu, według Macieja Michalskiego.

„Nasze rozmowy z przedsiębiorcami sugerują, że Kanada może być obiecującym rynkiem w Ameryce Północnej dla sklepów internetowych, które chcą się rozwijać poza Europę. Relacje handlowe z Kanadą są regulowane przez umowę CETA, która znosi cła na większość towarów wymienianych między Kanadą a UE. Atrakcyjność rynku kanadyjskiego jest niezaprzeczalna, z prawie 30 milionami kupujących online

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *