Jak wynika z projektu zmiany regulacji, który pojawił się w środę w Rządowym Centrum Legislacji, rząd zamierza poszerzyć zakres obowiązywania specjalnych przepisów dotyczących gruntów, na których ma powstać infrastruktura Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W środę na stronie RCL opublikowano projekt zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2022 roku w sprawie miejscowości, na terenie których obowiązywać będą szczególne reguły związane z realizacją przedsięwzięcia celu publicznego w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak podkreślono w motywach do projektu, wprowadzenie zmian jest niezbędne w związku z rozwojem działań nad przygotowaniem i realizacją programu CPK.
Rząd planuje poprzez tę nowelizację powiększyć obszar objęty specjalnymi zasadami dla nieruchomości o lokalizacje, gdzie realizowane będą inwestycje w ramach programu CPK, lub które są niezbędne do zapewnienia jak najlepszych warunków dla rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego w okolicy CPK.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, obszar ten obejmie:
- budowę odgałęzienia kolejowego na odcinku linia kolejowa nr 3 – Centralny Port Komunikacyjny w obrębie części gminy Teresin,
- budowę węzła kolejowego CPK w części gmin,
- budowę linii kolejowych nr 5 i 50 na odc. Węzeł CPK – Płock – Włocławek w granicach niektórych gmin.
W projekcie wspomniano również o budowie tras drogowych łączących CPK z ogólnodostępną siecią dróg na określonych obszarach.
Powierzchnia terenu, którego dotyczy obecne rozporządzenie, wynosi około 79 km kw., a w projekcie zakłada się powiększenie tego obszaru o około 38 km kw. – dodano w uzasadnieniu.
W ramach Programu CPK ma zostać utworzone m.in. centralne lotnisko, usytuowane między Warszawą a Łodzią, a także system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy docelowo ma obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie i być zaprojektowany tak, aby w przyszłości można go było rozbudowywać, stosownie do zapotrzebowania i prognoz rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym planem, budowa Lotniska CPK na obszarze gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. W 2031 roku port lotniczy ma uzyskać niezbędne atesty, a w 2032 roku ma zostać przekazany do eksploatacji wraz z pierwszym fragmentem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Przewidywany koszt inwestycji do 2032 roku to 131,7 mld zł. (PAP)
bpk/ mrr/



