Kering publikuje wyniki finansowe za drugi kwartał i pierwszą połowę 2025 roku. Spółka dominująca Gucci i Yves Saint Laurent nadal zmaga się z wyzwaniami ekonomicznymi, a nowe dane potwierdzają ten trend. Spadające przychody, strategiczne redukcje sprzedaży detalicznej i słabsze wyniki niż oczekiwania rynkowe rodzą pytania: czy nowe kierownictwo pomoże temu luksusowemu konglomeratowi w powrocie do formy?
Polecane podcasty wideo:
Niniejsza analiza obejmuje:
- Kluczowe wskaźniki finansowe Kering w II kw. i I półroczu 2025 r.
- Spadek wyników w Gucci – głównej marce grupy
- Kwartalne wyniki działów YSL, Bottega Veneta i Eyewear
- Podział geograficzny wyników rynku
- Komentarz kierownictwa
Przegląd finansowy Kering za II kwartał 2025 r.
Francuski konglomerat dóbr luksusowych opublikował raporty finansowe za drugi kwartał i półrocze, ujawniając utrzymujące się problemy. Oba okresy sprawozdawcze zakończyły się znacznymi deficytami, szczególnie widocznymi w ciągu sześciu miesięcy.
W drugim kwartale 2025 roku łączne przychody Kering spadły o 15% rok do roku (-18% w ujęciu porównywalnym) z 4,5 mld euro do 3,7 mld euro , co było gorszym wynikiem od prognozowanego przez Visible Alpha spadku o 13%. Dane dotyczące sprzedaży detalicznej odzwierciedlały ten spadek: w Ameryce Północnej odnotowano spadek o 10%, w Europie Zachodniej o 17%, a w Japonii o 29%.
Wyniki poszczególnych marek w drugim kwartale obejmują:
- Gucci – spadek przychodów o 25%
- Yves Saint Laurent – spadek sprzedaży o 10%.
- Bottega Veneta – Marginalny wzrost 1%
- Okulary i produkty korporacyjne – wzrost o 1% w dziale okularów, wzrost o 12% w dziale Beauté
Powiązana analiza: Utrzymujące się wyzwania dla francuskiego konglomeratu – przegląd finansowy za I kwartał 2025 r.
Śródroczna recesja finansowa
Wyniki Keringa za pierwsze półrocze 2025 roku pogłębiają te trudności. Zysk netto spadł o 46% w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 roku, z 878 mln euro do 474 mln euro .
Całkowite przychody w pierwszej połowie roku wyniosły 7,6 mld euro , co oznacza spadek o 15% w ujęciu rocznym (-16% w porównaniu). Gucci – filar portfela – odnotował najsłabsze wyniki, z zyskiem w wysokości 3 mld euro (-25%). Yves Saint Laurent odnotował 1,3 mld euro (-10%), a Bottega Veneta nieznacznie wzrosła do 846 mln euro (+2%).
„Chociaż obecne wyniki nadal odzwierciedlają słabe wyniki, uważamy, że nasze inicjatywy strategiczne od 2023 r. korzystnie pozycjonują Kering pod kątem przyszłej ekspansji”.
– François-Henri Pinault, odpowiadając na obawy akcjonariuszy
Strategiczne zmiany w przyszłości: zmiany w kierownictwie, konsolidacja handlu detalicznego, strategia cenowa
Kering wiąże nadzieje na odzyskanie pozycji z restrukturyzacją kadry kierowniczej . Były prezes Renault, Luca de Meo, obejmie obowiązki prezesa zarządu we wrześniu. Obecny prezes Pinault przechodzi na stanowisko przewodniczącego rady nadzorczej. Jednocześnie grupa przyspiesza optymalizację sieci sprzedaży detalicznej , zmniejszając liczbę butików na świecie z 1789 do około 1709 do końca roku poprzez planowane zamknięcia.
Strategia cenowa jest nadal przedmiotem oceny. Dyrektor finansowa Armelle Poulou potwierdza wybrane podwyżki cen wdrożone już w markach Saint Laurent, Balenciaga i Bottega Veneta na rynkach amerykańskich, podkreślając „rozważne podejście do przyszłych korekt”.
Dalsza lektura: Potencjalne korekty cen w związku ze zmianami taryf handlowych UE–USA
Zdjęcie główne: Pexels
Źródło