Czy nowy zakaz wstrząśnie rynkiem pracy? Chodzi o kierowców

Ministerstwo Sprawiedliwości (MS) zamierza wprowadzić przepisy, które pozbawią skazanych kierowców szansy na kontynuowanie kariery w dziedzinach wymagających czystej kartoteki przez dłuższy okres lub potencjalnie dożywotnio, informuje środowa „Rzeczpospolita”. Dotyczy to m.in. takich ról jak urzędnicy, edukatorzy i strażnicy graniczni. „To nieporozumienie i bezcelowe podejście” – podkreśla prof. Włodzimierz Wróbel z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów zamknie drogę do części zawodów? Eksperci alarmują (zdj. ilustracyjne) /Tadeusz Koniarz /Reporter Czy dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów zamknie drogę niektórym zawodom? Eksperci ostrzegają (zdjęcie poglądowe) / Tadeusz Koniarz / Reporter

Zawartość:

  • 01 Kwestia dożywotnich zakazów prowadzenia pojazdów. MS proponuje zmiany dla kierowców
  • 02 Eksperci oceniają propozycję MS. To nie jest właściwy kierunek i są dodatkowe obawy
  • 03 Dożywotni zakaz utrudni dostęp do określonych stanowisk

Ministerstwo Sprawiedliwości opracowuje projekt ustawy mający na celu nowelizację różnych ustaw w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. „Głównym aspektem proponowanych zmian jest zwiększenie kar dla kierowców, którzy naruszają orzeczone przez sąd zakazy prowadzenia pojazdów. Gdy dochodzi do takiego naruszenia, sąd powinien zazwyczaj orzec dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów . Możliwość konfiskaty pojazdu wraz z minimalną karą finansową w wysokości 10 000 zł ma również służyć jako środek odstraszający” – wskazuje uzasadnienie cytowane przez dziennik.

Kwestia dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów: MS proponuje zmiany dla kierowców

Jak zauważa „Rzeczpospolita”, złamanie zakazu prowadzenia pojazdów wydanego przez sąd stanowi przestępstwo na mocy art. 244 Kodeksu karnego, za które grozi kara do pięciu lat więzienia. Dane policyjne pokazują, że częstotliwość takich incydentów rośnie z roku na rok – od 7014 przypadków w 2018 r. do oszałamiających 16 534 w 2024 r. Nie uwzględnia to kierowców, którzy nie zostali zatrzymani przez organy ścigania.

„W związku z tym, zgodnie z proponowaną zmianą artykułu 42 § 3 Kodeksu karnego, sąd nałoży dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych, nie tylko tak jak ma to miejsce obecnie w przypadku recydywistów prowadzących pojazd pod wpływem alkoholu, ale także, między innymi, w przypadkach, gdy przestępstwo mieści się w artykule 244 Kodeksu karnego, jeśli działanie sprawcy obejmowało zignorowanie zakazu prowadzenia pojazdów”, wyjaśnia gazeta. Ta propozycja wzbudziła obawy ekspertów.

Eksperci oceniają propozycję MS. To nie jest właściwy kierunek i są dodatkowe obawy

„Przestępca, wobec którego orzeczono dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów, ma niewiele do stracenia. Prawdopodobnie będzie próbował złamać ten zakaz . Jako państwo możemy rozsądnie nadzorować egzekwowanie zakazu przez rok lub ewentualnie dwa, ale monitorowanie go dożywotnio nie jest wykonalne ” – zauważył prokurator Przemysław Cychosz z Prokuratury Rejonowej w Krakowie Nowej Hucie podczas dyskusji zorganizowanej przez Rzecznika Praw Obywatelskich.

Podobnie prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, podkreślił, że „takie podejście nie usunie tej osoby z dróg”. Uważa, że korzystne może być rozważenie wdrożenia odpowiednich kursów, które mogłyby zachęcić przestępców do zmiany zachowania za kierownicą .

Dożywotni zakaz utrudni dostęp do określonych stanowisk

Dziennik zwraca też uwagę na inny „skutek uboczny dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów” – zatarcie skazania , czyli koncepcję prawa karnego, która sprawia, że skazanie za przestępstwo staje się nieważne po upływie określonego czasu. „Zgodnie z art. 76 § 2 Kodeksu karnego, jeżeli wobec sprawcy orzeczono środek karny, między innymi, zatarcie skazania nie może nastąpić, dopóki nie zostanie ono wykonane. Środek karny w postaci dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów zasadniczo nigdy nie zostanie wykonany . Skazanie pozostanie zatem niezatarte” – wyjaśnia „Rzeczpospolita”.

Taka sytuacja może prowadzić do poważnych reperkusji. Ma to wpływ na zdolność wykonywania zawodów , które wymagają czystej kartoteki karnej – takich jak nauczanie, służba publiczna , role w ochronie , obowiązki straży granicznej lub praca w policji.

„To nieporozumienie i bezcelowe podejście. Projektodawca prawdopodobnie nie do końca rozumie niezliczone konsekwencje, jakie niesie ze sobą orzeczenie dożywotniej kary. Mamy wiele przepisów, które wykluczają osoby skazane z rynku pracy ” – podkreśla prof. Włodzimierz Wróbel z Uniwersytetu Jagiellońskiego. W odpowiedzi na zapytania gazety przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości wskazali, że nie przewidują żadnych zmian w konsekwencjach dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów w wymaganym przedziale czasowym

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *