
Ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka autostrady A2 od Białej Podlaskiej do Kijowca. Jest to pierwszy przetarg uwzględniający orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który wyklucza oferty od wykonawców spoza UE.
Oświadczenie zostało złożone przez zespół prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawca będzie odpowiedzialny za stworzenie projektu technicznego i wykonawczego, uzyskanie niezbędnych pozwoleń i budowę 16 km autostrady A2 w województwie lubelskim, w szczególności między węzłem Biała Podlaska a obszarem Kijowiec.
A2. Inauguracyjny przetarg tego typu
Autostrada będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu, a także zapewni możliwość budowy trzeciego pasa w przyszłości. Ponadto projekt obejmie drogi lokalne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, a także systemy oświetlenia i odwodnienia.
Jest to pierwszy przetarg GDDKiA, który wpisuje się w zasady ustalone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w dniu 22 października 2024 r. w sprawie przepisów regulujących udział przedsiębiorstw w rynku zamówień publicznych UE.

Jak stwierdziła GDDKiA w komunikacie prasowym, orzeczenie TSUE pozwala instytucjom zamawiającym ustalić, że oferty od wykonawców spoza Unii Europejskiej mogą zostać wykluczone z przetargu. Dotyczy to również członków konsorcjum i podmiotów dostarczających zasoby.
„Bacznie przyglądamy się również zmianom w Prawie zamówień publicznych, które będą uwzględniać orzeczenie TSUE. Zdecydowaliśmy się jednak na wdrożenie tego przepisu w przypadku tej kluczowej inwestycji, jaką jest A2” – poinformował zespół prasowy GDDKiA.
„Termin składania ofert ustalono na 16 czerwca 2025 r.” – podsumowano w ogłoszeniu.
Rozwój autostrady A2
Oczekuje się, że w tym roku ukończonych zostanie ponad 67 km autostrady.
Budowa wschodniego odcinka autostrady A2 znajduje się na różnym etapie zaawansowania. Odcinek między Siedlcami a Białą Podlaską został podzielony na cztery zadania, z których trzy są obecnie w trakcie realizacji. Odcinek Siedlce Południe – Malinowiec jest ukończony w 73 procentach, Malinowiec – Łukowisko w 60 procentach, a Łukowisko – Swory w 63 procentach. Wykonawcy są zaangażowani w zadania takie jak układanie dodatkowych warstw nawierzchni, budowa konstrukcji mostowych, instalacja infrastruktury podziemnej oraz ustawianie ekranów akustycznych i ekranów pochłaniających energię.
Odcinek Swory – Biała Podlaska został w pełni zbudowany, a pozwolenie na jego użytkowanie zostało już wydane. „Kierowcy będą mogli z niego korzystać po zakończeniu prac na trzech poprzednich odcinkach” – oświadczyła GDDKiA.
Otwarcie odcinka Siedlce Południe – Malinowiec zbiegnie się z inauguracją 2-kilometrowego odcinka Siedlce Zachód – Siedlce Południe.
„W sumie w tym roku zamierzamy oddać kierowcom do użytku ponad 67 km autostrady A2” – poinformowała GDDKiA.
Ponadto trwają prace nad przedłużeniem autostrady A2 dalej na wschód, do miasta Dobryń. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę 9,3-kilometrowego odcinka Kijów-Dobryń.
Rozszerzenie odcinka o dodatkowy pas
Z kolei na zachód od Warszawy autostrada A2 ma zostać rozbudowana o dodatkowy pas na odcinku 89 km do Łodzi. Wojewoda mazowiecki wydał już dwie decyzje zatwierdzające inwestycje drogowe na dwóch odcinkach trasy od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa.
Ostatecznie A2 będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i cztery pasy ruchu od węzła Pruszków do węzła Konotopa. „W tym roku, w oczekiwaniu na uzyskanie pozostałych decyzji ZRID, planujemy ogłosić przetargi na rozbudowę trasy” – zaznaczono w ogłoszeniu.