Firmy opóźniają spłatę długów. Coraz częściej celowo

Według badania BIG InfoMonitor, 82% firm zatrudnia wykonawców, którzy nie wywiązują się ze swoich zobowiązań płatniczych na czas; ponad połowa przyznaje, że „zamrożone” faktury negatywnie wpływają na ich działalność biznesową. Coraz więcej firm celowo odracza uregulowanie swoich długów, jak doniesiono.

Firmy opóźniają spłatę długów. Coraz częściej celowo
fot. Andrzej Rostek // Shutterstock

Informacje z badania podkreślają, że głównym powodem opóźnień płatności przez firmy jest brak płatności od innych . Zaobserwowano, że 56,9% respondentów, którzy mieli opóźnienia w płatnościach, przyznało, że opóźnienia w płatnościach od niektórych klientów wpłynęły na ich kondycję finansową. Ponadto coraz większa liczba firm celowo odracza spłatę swoich długów.

„Niepokojącym trendem jest to, że opóźnienia w płatnościach nie zawsze wynikają z braku dostępnych środków lub złej sytuacji finansowej firmy, która opóźnia płatność. Niestety, stało się to coraz bardziej przemyślaną strategią. Ponad 13 procent ankietowanych właścicieli firm uważa, że istnieje sposób na uniknięcie części płatności, a prawie taki sam odsetek uważa, że lepiej jest zaciągać długi kosztem czegoś innego tak długo, jak to możliwe” — stwierdził Waldemar Rogowski, główny analityk w BIG InfoMonitor, cytowany w raporcie.

Raport zauważył, że najczęściej stosowanymi metodami odzyskiwania długów są przypomnienia o zaległych płatnościach; 48,3% firm korzysta z połączeń telefonicznych, podczas gdy 47% korzysta z wiadomości e-mail lub wiadomości tekstowych. Ponadto 8,2% firm ucieka się do składania pozwów w e-Sądzie, 7% rejestruje dłużnika, a jedna na dziesięć firm nie podejmuje żadnych działań. W przypadkach, gdy opóźnienia przekraczają dwa tygodnie, prawie 43% firm decyduje się na wysłanie wezwań do zapłaty.

Według 27% ankietowanych firm najskuteczniejszą metodą windykacji należności są rozmowy telefoniczne, przy czym 21,3% wskazało wezwania do zapłaty, 14,9% e-maile i wiadomości SMS, a 14,2% wskazało negocjacje w sprawie spłaty ratalnej lub przedłużenia terminu płatności.

Przedstawiciele 44% firm zgłosili, że nie udało im się odzyskać 1-5% należności, podczas gdy jeden na pięciu przedsiębiorców wskazał, że poziom nieodzyskanych długów spadł w przedziale 6-10%; w przypadku 14% firm wskaźnik ten wyniósł 11-20%. Około 4% firm przyznało, że nieodzyskane faktury stanowiły ponad połowę zamrożonych faktur.

Według danych z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK, na koniec stycznia br. przeterminowane długi przedsiębiorców wobec banków i innych kontrahentów przekroczyły 44,3 mld zł, dotykając blisko 333 tys. firm. W ciągu roku łączna wartość przeterminowanych długów wzrosła o prawie 2,7 mld zł, a liczba nierzetelnych płatników zwiększyła się o 16 tys. przedsiębiorców z różnych sektorów.

Badanie „Scanner MSP” przeprowadzono w formie wywiadów telefonicznych w pierwszym kwartale bieżącego roku wśród 500 mikro-, małych- i średnich przedsiębiorstw działających na zasadzie odroczonych terminów płatności; badanie przeprowadził Keralla Research Institute for B2B Research and Solutions. (PAP)

bpk/ podkładka/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *