Na południu Polski trwają przygotowania do lokalnych podtopień i potencjalnych powodzi. W wyniku żywiołu ucierpieć może majątek firmy. Przepisy przewidują możliwość zaliczenia poniesionych strat w koszty, które wpłyną na wysokość podatku dochodowego do zapłaty. Jednak to przedsiębiorca musi pamiętać o odpowiednim udokumentowaniu.
Firmy, które poniosły straty w wyniku powodzi, mogą zakwalifikować je jako koszty uzyskania przychodu. W praktyce oznacza to, że ostatecznie zmniejszą kwotę podatku dochodowego do zapłaty. Aby jednak było to możliwe, muszą zostać spełnione określone warunki.
Kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, pod warunkiem że nie zostały wymienione w katalogu wyłączeń. Wprawdzie strat w majątku firmy nie można łączyć z osiąganiem przychodów, to jednak są one związane z prowadzeniem działalności. Ponadto tego typu kosztów nie znajdziemy w ustawowym katalogu wyłączeń. W związku z tym przedsiębiorca może zaliczyć straty do kosztów uzyskania przychodu.
ReklamaZobacz takżeWarte uwagi: 300 zł na zakupy i do 2700 zł w innych bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie
Drugi warunek wiąże się z koniecznością udowodnienia, że poniesione straty nie powstały z winy przedsiębiorcy, np. w wyniku zaniedbania, lekkomyślności i brak odpowiedniego przygotowania składników majątku. Zatem należy wykazać, że wykonano wszystkie niezbędne czynności prowadzące do zabezpieczenia majątku firmy, a pomimo to powstały straty np. w towarach handlowych.
Przedsiębiorca ma obowiązek odpowiednio udokumentować stratę poniesioną w wyniku zdarzeń losowych. Odpowiednim dokument będzie protokół oraz zaświadczenie otrzymane od straży pożarnej, policji lub pracowników innych służb.
Dodatkowo warto wspomnieć o innych możliwościach dostępnych dla firm, z których można skorzystać np. w przypadku poniesienia strat w wyniku powodzi. Należy do nich:
- odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,
- odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
- umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.
oprac. DF