Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Większość firm planuje podnieść ceny. "Konsumpcja ma się mocno, popyt pozostaje silny" - Gospodarka i Biznes News

Większość firm planuje podnieść ceny. „Konsumpcja ma się mocno, popyt pozostaje silny”

57 proc. dużych i średnich firm planuje podwyżki cen w ciągu najbliższych 12 miesięcy o 5-10 proc. – wynika z badania przeprowadzonego przez Grant Thornton.

Większość firm planuje podnieść ceny. "Konsumpcja ma się mocno, popyt pozostaje silny"
fot. MR Chalee / / Shutterstock

"Według badania Grant Thornton, obecnie nadal aż 57 proc. średnich i dużych firm w Polsce zamierza w najbliższych 12 miesiącach podnosić ceny swoich produktów i usług, a tylko 3 proc. chce je obniżać"- napisano.

Wskaźnik netto (odsetek firm planujących podwyżki cen minus odsetek firm planujących obniżki) wynosi 53 pkt proc.

ReklamaZobacz takżeProwadzisz firmę? Możesz odebrać nawet 3000 zł w bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie

"Z jeden strony to najniższy wynik od czterech lat. Z drugiej – nadal zaskakująco wysoki, biorąc pod uwagę to, jak mocno w ostatnim roku inflacja spadła. Może to sugerować, że presja inflacyjna w polskiej gospodarce nadal jest wysoka i przedsiębiorcy po okresie wyhamowania cen w 2024 roku planują dalszy ich silny wzrost w 2025 roku" – napisano w komentarzu do badania.

Autorzy badania piszą w raporcie, że niepokojący jest nie tylko odsetek firm planujących podnosić w przyszłym roku ceny, ale też zapowiadana przez przedsiębiorców skala tych podwyżek. W większości myślą oni o znaczących wzrostach, czyli przekraczających 5 proc.

Z badania wynika, że najwięcej średnich i dużych firm planuje podnosić ceny o 5-7 proc. 19 proc. badanych przedsiębiorstw, zamierza podnosić ceny w przedziale 8-10 proc.

"Łącznie oznacza to, że blisko połowa firm planuje istotne podwyżki – w przedziale 5-10 proc. Oprócz tego 9 proc. przedsiębiorstw zamierza podnosić ceny w przedziale 11-25 proc." – napisano.

O podwyżkach, do maksymalnie 4 proc. myśli natomiast 23 proc. firm, z czego 21 pkt proc. to firmy planujące podwyżki z przedziale 3-4 proc.

Autorzy badania podają, że stała skłonność przedsiębiorców do podnoszenia cen to skutek kilku nakładających się na siebie procesów.

"Przede wszystkim, trwająca od ponad dwóch lat wojna w Ukrainie i kryzys energetyczny podnoszą ceny energii oraz transportu, a to oznacza, że koszty produkcji dóbr oraz realizacji usług znacząco rosną. Według naszego badania, aż 74 proc. średnich i dużych firm twierdzi, że wysokie koszty energii są „silną” bądź „bardzo silną” barierą w rozwoju. To co prawda lekki spadek w stosunku do zeszłego roku, ale nadal bardzo wysoki wynik" – napisano.

Ponadto, z raportu wynika, że w warunkach wysokiej inflacji i niskiego bezrobocia rośnie presja ze strony pracowników na podwyżki płac. Według badania, koszty pracy są istotną barierą już 81 proc. ankietowanych firm, co jest jednym z najwyższych wyników w historii badania.

Dodatkowo dzięki wysokiej dynamice płac oraz transferom socjalnym, popyt konsumpcyjny na rynku utrzymuje się na wysokim poziomie.

"Mimo że ceny dóbr i usług w ostatnich miesiącach stale rosną, konsumpcja ma się mocno, popyt pozostaje silny, co pozwala producentom dóbr i dostarczycielom usług podnosić ceny i nie napotykać na barierę popytu" – napisano.

Badanie prowadzone na zlecenie Grant Thornton International w ramach cyklu International Business Report. Co roku realizowane jest wśród 10 tys. właścicieli lub członków zarządu średnich i dużych przedsiębiorstw na świecie. W Polsce od 2020 roku badanie prowadzone jest metodą CATI (wywiady telefoniczne) przez firmę Biostat, co roku wśród właściciel i członków zarządu 100średnich i dużych przedsiębiorstw. Ostatnia edycja badania prowadzona była w grudniu 2024 roku. (AP Biznes)

map/ gor/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *