Większość firm planuje podnieść ceny. „Konsumpcja ma się mocno, popyt pozostaje silny”

57 proc. dużych i średnich firm planuje podwyżki cen w ciągu najbliższych 12 miesięcy o 5-10 proc. – wynika z badania przeprowadzonego przez Grant Thornton.

Większość firm planuje podnieść ceny. "Konsumpcja ma się mocno, popyt pozostaje silny"
fot. MR Chalee / / Shutterstock

"Według badania Grant Thornton, obecnie nadal aż 57 proc. średnich i dużych firm w Polsce zamierza w najbliższych 12 miesiącach podnosić ceny swoich produktów i usług, a tylko 3 proc. chce je obniżać"- napisano.

Wskaźnik netto (odsetek firm planujących podwyżki cen minus odsetek firm planujących obniżki) wynosi 53 pkt proc.

ReklamaZobacz takżeProwadzisz firmę? Możesz odebrać nawet 3000 zł w bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie

"Z jeden strony to najniższy wynik od czterech lat. Z drugiej – nadal zaskakująco wysoki, biorąc pod uwagę to, jak mocno w ostatnim roku inflacja spadła. Może to sugerować, że presja inflacyjna w polskiej gospodarce nadal jest wysoka i przedsiębiorcy po okresie wyhamowania cen w 2024 roku planują dalszy ich silny wzrost w 2025 roku" – napisano w komentarzu do badania.

Autorzy badania piszą w raporcie, że niepokojący jest nie tylko odsetek firm planujących podnosić w przyszłym roku ceny, ale też zapowiadana przez przedsiębiorców skala tych podwyżek. W większości myślą oni o znaczących wzrostach, czyli przekraczających 5 proc.

Z badania wynika, że najwięcej średnich i dużych firm planuje podnosić ceny o 5-7 proc. 19 proc. badanych przedsiębiorstw, zamierza podnosić ceny w przedziale 8-10 proc.

"Łącznie oznacza to, że blisko połowa firm planuje istotne podwyżki – w przedziale 5-10 proc. Oprócz tego 9 proc. przedsiębiorstw zamierza podnosić ceny w przedziale 11-25 proc." – napisano.

O podwyżkach, do maksymalnie 4 proc. myśli natomiast 23 proc. firm, z czego 21 pkt proc. to firmy planujące podwyżki z przedziale 3-4 proc.

Autorzy badania podają, że stała skłonność przedsiębiorców do podnoszenia cen to skutek kilku nakładających się na siebie procesów.

"Przede wszystkim, trwająca od ponad dwóch lat wojna w Ukrainie i kryzys energetyczny podnoszą ceny energii oraz transportu, a to oznacza, że koszty produkcji dóbr oraz realizacji usług znacząco rosną. Według naszego badania, aż 74 proc. średnich i dużych firm twierdzi, że wysokie koszty energii są „silną” bądź „bardzo silną” barierą w rozwoju. To co prawda lekki spadek w stosunku do zeszłego roku, ale nadal bardzo wysoki wynik" – napisano.

Ponadto, z raportu wynika, że w warunkach wysokiej inflacji i niskiego bezrobocia rośnie presja ze strony pracowników na podwyżki płac. Według badania, koszty pracy są istotną barierą już 81 proc. ankietowanych firm, co jest jednym z najwyższych wyników w historii badania.

Dodatkowo dzięki wysokiej dynamice płac oraz transferom socjalnym, popyt konsumpcyjny na rynku utrzymuje się na wysokim poziomie.

"Mimo że ceny dóbr i usług w ostatnich miesiącach stale rosną, konsumpcja ma się mocno, popyt pozostaje silny, co pozwala producentom dóbr i dostarczycielom usług podnosić ceny i nie napotykać na barierę popytu" – napisano.

Badanie prowadzone na zlecenie Grant Thornton International w ramach cyklu International Business Report. Co roku realizowane jest wśród 10 tys. właścicieli lub członków zarządu średnich i dużych przedsiębiorstw na świecie. W Polsce od 2020 roku badanie prowadzone jest metodą CATI (wywiady telefoniczne) przez firmę Biostat, co roku wśród właściciel i członków zarządu 100średnich i dużych przedsiębiorstw. Ostatnia edycja badania prowadzona była w grudniu 2024 roku. (AP Biznes)

map/ gor/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *