#5PERCENTPOLSKI. Scenariusze prowadzące do osiągnięcia przez Polskę 5 proc. palaczy

Bez zmian w polityce zdrowotnej i finansowej Polska ma szansę osiągnąć status społeczeństwa wolnego od dymu tytoniowego do 2046 roku. Niemniej jednak istnieją scenariusze, które mogą nieznacznie przyspieszyć ten proces.
#5PERCENTPOLSKI. Scenariusze prowadzące do osiągnięcia przez Polskę 5 proc. palaczy - INFBusiness

Zdjęcie: Adobe stock

Dominika Pietrzyk

Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), kraj może zostać uznany za wolny od dymu, gdy odsetek palaczy wśród dorosłych nie przekracza 5%. Obecnie w Polsce pali papierosy około jedna trzecia dorosłych. Oznacza to prawie 8 milionów osób, a dane Kantar z 2024 r. wskazują, że pali 27% dorosłych w wieku od 18 do 75 lat. Ponadto raport zatytułowany „#5PROCENTPOLSKI. Scenariusze prowadzące do osiągnięcia przez Polskę 5% odsetka palaczy”, przygotowany przez Adres Media dla Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, ujawnia, że większy odsetek dorosłych pali obecnie w porównaniu z 2019 r., kiedy to odsetek ten wynosił 18% w grupie wiekowej 18–75 lat — co stanowi najniższy wskaźnik w ciągu ostatnich 25 lat.

Optymistyczne perspektywy: Polacy rzucą palenie do 2046 r.

„Gdyby w Polsce, gdzie pali około 27% dorosłych, liczba ta spadła do 5%, jak postuluje Światowa Organizacja Zdrowia, byłoby to znaczące osiągnięcie nie tylko polskiej inicjatywy antynikotynowej, ale także naszej ogólnej polityki zdrowotnej” – twierdzi dr Paweł Kuczyński, socjolog z Uniwersytetu Civitas i autor raportu.

Raport przedstawia trzy potencjalne scenariusze przewidujące, kiedy Polska może osiągnąć status „kraju wolnego od dymu”. Pierwszy scenariusz — określany jako „optymistyczny” — przewiduje, że odsetek palaczy w Polsce osiągnie 5% do 2046 r. Scenariusz ten opiera się na założeniu, że wskaźnik dorosłych palaczy będzie spadał o 1 punkt procentowy rocznie. Jednocześnie zakłada, że nie będzie znaczących zmian w strategiach antynikotynowych kraju, a głównym punktem odniesienia dla rozwiązania problemu uzależnienia od nikotyny będą wytyczne WHO, co oznacza, że Polska wdroży jedynie regulacje nakazane przez Ramową konwencję Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu.

Autorzy raportu zakładają, że w Polsce nie zmienią się środki antynikotynowe, a do 2046 r. palenie tytoniu może być przyczyną blisko 1,78 mln zgonów.

Środki fiskalne: Jaka powinna być wysokość podatku akcyzowego od papierosów?

Scenariusz „umiarkowanie optymistyczny” sugeruje, że Polacy mogą przestać palić papierosy około 2039 r. — pod warunkiem, że polityka fiskalna skutecznie dostosuje podatek akcyzowy od produktów nikotynowych do ich toksyczności. Scenariusz ten bierze również pod uwagę rosnącą świadomość obywateli Polski dotyczącą zagrożeń dla zdrowia związanych z paleniem, a także zmianę wzorców zakupowych dorosłych palaczy, na których coraz większą rolę odgrywa dostępność alternatywnych produktów nikotynowych, takich jak e-papierosy, podgrzewacze tytoniu i woreczki nikotynowe, które konkurują z tradycyjnymi papierosami, jak podkreślono w raporcie.

Autorzy raportu zauważają, że zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem (IARC) działającej pod auspicjami WHO podatek akcyzowy na papierosy — będące najbardziej toksycznymi spośród wszystkich produktów nikotynowych — powinien być najwyższy i powinien wzrastać szybciej niż w przypadku innych produktów. W związku z tym scenariusz ten przewiduje utworzenie rejestru klasyfikującego toksyczność produktów nikotynowych, który będzie podstawą do różnicowania stawek podatku akcyzowego w oparciu o szkodliwość każdego produktu.

„Interwencje fiskalne mogą wpływać na zachowania społeczne. Mogą wpływać na wybory zdrowotne i decyzje zakupowe osób uzależnionych od nikotyny. Można je zatem postrzegać jako instrumenty realizacji polityki zdrowotnej” – podkreśla dr Izabella Anuszewska, socjolog z Kantar Polska.

Dane Eurostatu ujawniają, że ceny papierosów w Polsce są drugimi najniższymi w UE, a tańsze opcje oferuje tylko Bułgaria. Ponadto, 68% wszystkich papierosów sprzedawanych w Polsce kosztuje poniżej 17,70 zł, jak podano w raporcie.

Polityka zdrowotna dla palaczy

Trzeci scenariusz, określony jako „radykalny”, przewiduje osiągnięcie 5% wskaźnika dorosłych palaczy do 2037 r., pod warunkiem, że polski rząd wdroży kompleksowe ramy polityki mające na celu minimalizację ryzyka dla zdrowia i ograniczenie szkód spowodowanych paleniem, a wdrożenie takich polityk rozpocznie się w tym roku. Ponadto społeczeństwo musi mieć nieograniczony dostęp do kompleksowych naukowych ocen produktów nikotynowych, przy czym każdy produkt musi być rygorystycznie analizowany pod kątem szkodliwych i potencjalnie szkodliwych emisji, a następnie klasyfikowany w publicznie dostępnym rejestrze toksyczności.

„Pięć lat temu Czechy znalazły się w sytuacji podobnej do naszej dzisiejszej. Przeszli z prohibicji na edukację. Polityka prohibicji była nieskuteczna, co skłoniło ich do rozpoczęcia wspierania palaczy w zmianie ich nawyków na szczeblu rządowym. Tam dorośli obywatele byli traktowani z szacunkiem i mieli zapewniony dostęp do wiedzy i informacji. Obecnie wskaźnik palenia w Czechach spada, podczas gdy w naszym kraju rośnie” – zauważa Anuszewska.

Według badania Eurobarometru z 2024 r., na które powołuje się raport „#5PERCENTPOLSKI”, Polacy wykazują jedną z najniższych motywacji do rzucenia palenia w Unii Europejskiej – jedynie 12% palaczy wyraziło chęć zaprzestania palenia – niższe odsetki odnotowały jedynie Węgry (11%) i Rumunia (8%).

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *