Zbiory Biblioteki Narodowej zostały dodatkowo wzbogacone dzięki dodatkowym darowiznom od Krystyny Piórkowskiej z Nowego Jorku, która od wielu lat gromadzi polonika i hojnie przekazuje je polskim instytucjom kulturalnym.
Rękopis Mazurka d-moll (op. 14 nr 1) Thomasa Tellefsena, adresowanego do hrabiny Genowefy Pusłowskiej, trafił do Biblioteki Narodowej
Marek Kozubal
Krystyna Piórkowska, która bada tragedię katyńską, od dawna wspiera Bibliotekę Narodową, a także inne instytucje, w tym Muzeum Zamek Królewski na Wawelu. Wcześniej pisaliśmy o unikatowych dziełach sztuki i polonikach nabytych na aukcjach antyków w „Rzeczpospolitej”.
Ze sprawozdania z działalności Biblioteki Narodowej z ubiegłego roku dowiadujemy się, że na aukcji antykwarycznej nabyto niezwykłe polonicum – rękopis Mazurka d-moll (op. 14 nr 1) Thomasa Tellefsena, dedykowanego hrabinie Genowefie Pusłowskiej.
Thomas Tellefsen (1823–1874) należał do najwybitniejszych pianistów swoich czasów. Doskonalił swoje umiejętności wykonawcze pod okiem Chopina, który był również jednym z jego najbliższych towarzyszy. Chopin powierzył Tellefsenowi między innymi zadanie kopiowania swoich kompozycji. Po śmierci Chopina Tellefsen skompilował 12-tomową kolekcję dzieł kompozytora do publikacji, korzystając z rękopisów dostarczonych przez siostrę Chopina, Ludwikę Jędrzejewiczową.
Rękopis przekazany Bibliotece Narodowej stanowi najwcześniejszą znaną wersję Mazurka d-moll, którą kompozytor później oznaczył jako Op. 14 nr 1. Dedykacja skierowana jest do hrabiny Genowefy Pauliny Emilii Pusłowskiej (1820–1867), córki księcia Franciszka Ksawerego Druckiego-Lubeckiego.
Wyjątkowa publikacja o życiu św. Stanisława w zbiorach Biblioteki Narodowej
Krystyna Piórkowska wniosła również XVII-wieczne dzieło Gabriela de Arandy, nabyte na aukcji, zatytułowane „Vida y milagros del B. Estanislao Kostka, de la Compañia de Jesvs”, które jest dokładną biografią św. Stanisława Kostki (1550–1568), polskiego jezuity i jednego z katolickich patronów Polski, kanonizowanego w 1726 r. przez papieża Benedykta XIII. Ta hiszpańska publikacja została napisana przez hiszpańskiego jezuitę, kaznodzieję i hagiografa i jest uważana za jego najbardziej znane dzieło. Podarowany egzemplarz jest pierwszym wydaniem, opublikowanym w 1678 r. przez Tomasa de Dios Mirandę, drukarza, który działał w Sewilli od 1666 r.
Piórkowska przekazała także Bibliotece Narodowej dwa rękopisy polskiego skrzypka i kompozytora Henryka Wieniawskiego, pozyskane na aukcjach antykwarycznych – list do holenderskiego kompozytora i organisty Eduarda Silasa z 7 października 1859 r. oraz stronę z albumu z 16 października 1872 r., a także rękopis „Zaczarowanej dorożki” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, album ze zdjęciami twórców z Krakowskiej Sekcji Polskiego Radia, program z występu Ignacego Jana Paderewskiego w Colston Hall w Bristolu w 1938 r., zawiadomienie Departamentu Stanu USA o ściganiu osób odpowiedzialnych za zbrodnie nazistowskie przeciwko ludności polskiej z 1943 r. podpisane przez prezydenta USA Franklina D. Roosevelta, niemieckie programy filmowe z okresu okupacji, plakaty propagandowe bolszewików i narodowosocjalistów, brytyjskie i amerykańskie plakaty z II wojny światowej, podkreślające zasługi Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, a także kilkadziesiąt książek i czasopism wydanych w okresie międzywojennym w Polsce i za granicą, w tym zbiór dzieł w języku jidysz i hebrajskim, poświęconych społeczności żydowskiej w Polsce.
Nabyte i podarowane bibliotece obiekty stanowią część Kolekcji Krystyny Piórkowskiej, w skład której wchodzą m.in. listy Adama Mickiewicza do Alfreda de Vigny, materiały Ludwika Silbersteina, korespondencja od króla Augusta II Mocnego oraz listy Witolda Gombrowicza przekazane w latach wcześniejszych.
Kolekcja Wojciecha Młynarskiego została powierzona Bibliotece Narodowej
Biblioteka Narodowa otrzymała również archiwum poety, satyryka, autora tekstów piosenek, tłumacza i kompozytora Wojciecha Młynarskiego. Zostało ono przekazane przez dzieci twórcy: Agatę Młynarską, Paulinę Młynarską i Jana Młynarskiego.
Kolekcja obejmuje materiały warsztatowe, rękopisy, korespondencję i fotografie. Osobna sekcja obejmuje foldery zawierające scenariusze mistrza ceremonii na jego własne recitale, listy piosenek z różnych występów, plakaty i afisze promujące jego występy. Archiwum zawiera również notatki i notatki z lat 1981-2015, publikacje muzyczne kronikujące historię polskiej muzyki popularnej, w tym muzykę przedwojenną, unikatowe książki i czasopisma podziemne, zeszyty Młynarskiego i ćwiczenia kompozytorskie z lat szkolnych i studenckich, fotografie, pamiątki z podróży, a także materiały audio: płyty LP, single, CD, dyplomy i nagrody, w tym Złoty Wawrzyn przyznany Wojciechowi Młynarskiemu na XXX Narodowym
Źródło