Zdjęcie: Adobe Stock
Naukowcy z Politechniki Lubelskiej mają pomóc w produkcji wodoru, aby wesprzeć transport publiczny w Lublinie – tak wynika z listu intencyjnego podpisanego we wtorek między uczelnią a samorządem miejskim. Zgodnie z zapowiedziami infrastruktura wodorowa w mieście ma być gotowa do użytku w ciągu maksymalnie pięciu lat.
List intencyjny, na mocy którego ma powstać Lubelska Wyżyna Wodorowa, podpisali we wtorek: Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju, prof. Zbigniew Pater, rektor Politechniki Lubelskiej, Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg Publicznych i Transportu oraz Bogdan Kołciuk, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie.
Inicjatywa ta będzie koncentrować się na praktycznym zastosowaniu badań naukowych i wiedzy technologicznej związanej z wodorem. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wykorzystaniu wodoru w transporcie publicznym, w tym zarówno zasilaniu pojazdów transportu publicznego, jak i rozwojowi niezbędnej infrastruktury technicznej, takiej jak stacje tankowania wodoru lub systemy magazynowania energii.
Podczas konferencji prasowej zastępca prezydenta podkreślił, że w Lublinie obecnie jeżdżą cztery autobusy wodorowe, a w przyszłym roku ma zostać wprowadzonych kolejnych 20 pojazdów. Współpraca z uniwersytetem i przedsiębiorstwami miejskimi oznacza początek procesu produkcji wodoru w Lublinie. „Jesteśmy optymistycznie nastawieni do pozyskania funduszy europejskich i centralnych ze Skarbu Państwa, co pomoże przyspieszyć tę inicjatywę” – zauważył Fulara. Zapytany, wyraził nadzieję, że Lublin będzie miał własne zakłady produkujące wodór w ciągu jednego do pięciu lat.
Zauważył, że chociaż sam proces produkcji wodoru nie jest zbyt skomplikowany, nadal istnieją poważne wyzwania w transporcie, przechowywaniu i utrzymaniu paliwa. „To jest aspekt, na którym zamierzamy się skupić podczas naszych wysiłków” – dodał.
Rektor uniwersytetu wyjaśnił, że w ramach projektu instytucja będzie prowadzić działalność badawczo-rozwojową, wykorzystując swoje istniejące doświadczenie naukowe i badawcze w zakresie zagadnień związanych z wodorem. Gaz ten jest również włączany do programów edukacyjnych. Wodór, jak zauważył, ma najwyższą wartość opałową wśród paliw, wynoszącą 120 MJ/kg, w porównaniu do gazu ziemnego, którego wartość opałowa wynosi 34 MJ/kg.
We wtorek na Politechnice Lubelskiej rozpoczęło się dwudniowe Forum Współpracy Transgranicznej Transportu. Wydarzenie to gromadzi ekspertów, praktyków i przedstawicieli władz samorządowych z Polski, Mołdawii, Ukrainy i Litwy. Specjaliści dyskutują o kluczowych wyzwaniach i przyszłych kierunkach rozwoju nowoczesnego transportu miejskiego. (PAP)
gadać/bar/