Polityka Chin uderza w polskich producentów. Eksport spada

Chiny inwestują we własną branżę mleczarską, co jest problemem dla polskich eksporterów mleka. Chiński rynek coraz bardziej ucieka jego polskim producentom – donosi „Puls Biznesu”.

Chiny inwestują w krajową produkcję mleka
Chiny inwestują w krajową produkcję mleka | Foto: humphery / Shutterstock

„Najwięksi polscy eksporterzy mleka – Mlekpol, Mlekovita, Łowicz, Spomlek i Polmlek – nie mają powodów do zadowolenia. W okresie styczeń-lipiec 2024 r. wartość wyeksportowanych produktów wyniosła 34,4 mln USD, co oznacza spadek o 41,6 proc. r/r i wypadnięcie z top 10. Jeszcze rok temu byliśmy na 10. miejscu, wysyłając produkty o łącznej wartości 107 mln USD” – informuje „PB”, powołując się na dane Chińskiej Izby Handlowej ds. Importu i Eksportu Żywności.

Jeszcze w 2021 r. import produktów mlecznych do Chin ustanowił rekord na poziomie 3,94 mln ton i od tamtej pory regularnie spada. W 2023 r. było to 2,9 mln ton.

Niestety, nic nie wskazuje na poprawę dla eksporterów. W pierwszej połowie tego roku chiński import produktów mlecznych wyniósł 1,31 mln ton (spadek o 16,3 proc.). Spadek eksportu odnotowali dwaj najwięksi dostawcy na chiński rynek — Nowa Zelandia (2,8 mld USD, spadek o 14 proc.) i Holandia (768 mln USD, spadek o 45 proc.), zwiększyły go natomiast Niemcy (338 mln USD, wzrost 22,7 proc.).” – czytamy.

Gazeta podkreśliła, że walka o chińskiego konsumenta staje się coraz trudniejsza. Polskie firmy muszą rywalizować ze światowymi producentami, a w kolejnych latach będzie jeszcze trudniej, bo konkurencja nie śpi.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *