brak danych slotu
Kolejna reklama została zakazana w Wielkiej Brytanii przez ASA. Regulator wyraził obawy dotyczące kampanii marketingowej marki Sanex, oddziału Colgate-Palmolive. Orzeczenie to nastąpiło po skargach dotyczących braku wrażliwości rasowej w reklamie. Według ASA, reklama może „wzmacniać szkodliwe i dyskryminujące stereotypy”.
Polecane podcasty wideo:
Najważniejsze wnioski z tego artykułu:
- uzasadnienie zakazu reklamy żelu Sanex wydanego przez ASA w Wielkiej Brytanii,
- przedstawienie w reklamie różnorodnych typów skóry,
- wyjaśnienie organu regulacyjnego dotyczące tej decyzji,
- w jaki sposób reklama potencjalnie „wzmacniała dyskryminujące stereotypy”
- reakcja właściciela marki – Colgate-Palmolive – na zakaz,
- stanowisko agencji Clearcast, której zadaniem jest zatwierdzanie reklam?
ASA zakazuje reklamowania żelu pod prysznic w Wielkiej Brytanii
Reklama żelu pod prysznic została zakazana przez brytyjski Urząd ds. Standardów Reklamy (Advertising Standards Authority) . Niezależny organ regulacyjny zidentyfikował rasistowskie podteksty w kampanii Sanex. Działanie to zostało podjęte po zgłoszeniu dwóch sprzeciwów . Sky News wskazuje, że kampania należąca do Colgate-Palmolive „może stwarzać wrażenie, że jasna karnacja jest lepsza od ciemnej”.
Wzmacnianie szkodliwych stereotypów
Reklama, wyemitowana w czerwcu 2025 roku, przedstawiała ciemną skórę jako zniszczoną i wysuszoną, podczas gdy jasna skóra wyglądała na nieskazitelną . W jednej z sekwencji lektor mówi: „Do tych, którzy drapią się dniem i nocą”. Jednocześnie modelka drapie się, pozostawiając na skórze pomarańczowe ślady przypominające farbę.
„[…] Dlatego reklama przedstawiała ciemną skórę, scharakteryzowaną jako podrażniająca i odwodniona, jako problematyczną i bolesną, podczas gdy jasna skóra, przedstawiona jako bardziej uszlachetniona i oczyszczona po zastosowaniu produktu, uległa zmianie i regeneracji. Wywnioskowaliśmy, że może to sugerować, że jasna skóra jest lepsza od ciemnej”.
– stwierdził organ w swoim orzeczeniu.
ASA przyznaje, że wiadomość była prawdopodobnie przypadkowa . Stwierdzono jednak, że „reklama grozi wzmocnieniem szkodliwego stereotypu rasowego, że ciemna karnacja jest niepożądana, a jasna karnacja korzystniejsza”.
Colgate-Palmolive zajmuje się zakazem reklamy
Po orzeczeniu ASA i wprowadzeniu w Wielkiej Brytanii zakazu reklamy żelu Sanex , Colgate-Palmolive podkreśliło swoje zaangażowanie na rzecz inkluzywności w marketingu . W reklamie pojawiły się „zróżnicowane modelki o różnym pochodzeniu, kolorze skóry i przynależności etnicznej”. Firma macierzysta Sanex stwierdziła, że „reklama nie propaguje szkodliwych stereotypów rasowych i jest mało prawdopodobne, aby wywołała powszechne oburzenie”. Clearcast, agencja zajmująca się kontrolą reklam, zgadza się z tą oceną.
Zalecane: To kolejna interwencja ASA. Regulator zbadał już wcześniej kampanię Zary.
Obraz kluczowy: bbc.com
Powiązane treści:
Primark chce więcej. Sieć wprowadza aplikację mobilną dla klientów.
Popularna sieć powraca na London Fashion Week
Problemy giganta sportowego. Sprzedaż spada, a „marka potrzebuje resetu”.
Od imperium mody do upadku: dokument Netflixa ujawnia szokującą prawdę o amerykańskiej odzieży REKLAMA noSlotData REKLAMA noSlotData
Źródło