Ceny kawy. Dwucyfrowe wzrosty cen w sklepach

Inflacja w lipcu 2025 r.

Inflacja w lipcu 2025 TVN24

Ceny kawy kupowanej w sklepach rosną dwucyfrowo. Badania przeprowadzone przez UCE Research i WSB Merito University pokazują, że kawa mielona drożała o około 18% rocznie, a kawa rozpuszczalna o prawie 17%. Ograniczone kampanie rabatowe nie przynoszą ulgi w rosnących cenach.

Do połowy sierpnia ceny kawy mielonej wzrosły o 17,9% rok do roku w porównaniu z sierpniem 2024 r., a kawy rozpuszczalnej o 16,9%. Wcześniejsze wzrosty wyniosły odpowiednio 25,1% i 20,3% w czerwcu i 18,3% w lipcu oraz 16,8% w lipcu. Pomimo tych trendów, Hiper-Com Poland, Blix Group i UCE Research wskazują, że detaliści nadal wahają się przed wprowadzaniem promocji obniżających ceny.

Zmiany klimatyczne i wyzwania dla rolnictwa

Analitycy przypisują wzrost kosztów przede wszystkim zmianom zachodzącym w środowisku naturalnym i złym warunkom uprawy w kluczowych regionach uprawy kawy.

„Powierzchnia gruntów uprawnych stale się kurczy, a prognozy wskazują na 50% redukcję do 2050 roku. Rosnące koszty produkcji i logistyki stanowią kolejny czynnik, który teraz przekłada się na nabywców. Po trzecie, globalne zapasy pozostają na krytycznie niskim poziomie. Rosnąca światowa konsumpcja i spekulacje na rynkach finansowych pogłębiają te problemy” – wyjaśnia dr Rafał Parvi z Wyższej Szkoły Bankowej Merito.

Naukowiec podkreślił, jak inwestorzy i handlarze surowcami zwiększają zmienność rynku, reagując na nieudane zbiory i zakłócenia w łańcuchach dostaw. W 2025 roku cena Arabici przekroczyła 4,35 USD za funt, a Robusty osiągnęła historyczne maksima, zbliżając się do 6000 USD za tonę metryczną.

Zjawisko gwałtownego wzrostu cen po promocji

Parvi zauważył, że wiosna zazwyczaj maskuje inflację poprzez agresywne rabaty w sklepach. Kolejne sezonowe obniżki cen powodują zauważalne odbicie cen w dalszej części roku.

„Analiza rynku Hiper-Com Poland sugeruje, że kawa mielona może wzrosnąć o 4-7%, a kawa rozpuszczalna o 3-6% do końca 2025 roku. Trajektorie wzrostu zależą od stabilizacji kursów wymiany Arabica/Robusta oraz relacji PLN/USD. Aprecjacja złotego może złagodzić wpływ, a deprecjacja zwiększyłaby koszty importu” – prognozuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Zauważyła, że wolniejszy wskaźnik inflacji w przypadku kawy rozpuszczalnej odzwierciedla adaptację konsumentów poprzez mniejsze zakupy lub tańsze alternatywy. Kawa mielona premium stoi w obliczu ciągłych wyzwań cenowych wynikających z globalnej dynamiki rynku i ograniczonych zachęt dla sprzedawców detalicznych.

„Obecne marże i ograniczone promocje sugerują, że standardowe opakowania 250 g mogą wzrosnąć o 1-1,50 zł do grudnia. Ceny po obniżonych cenach rzadko spadają poniżej 8 zł, a w wielu punktach sprzedaży regularne ceny przekraczają 11 zł” – dodał Pryzmont.

Niechęć sprzedawców detalicznych do rabatów

Marcin Lenkiewicz z Blix Group wyjaśnia, że brak promocji wynika z ochrony marż przez sieci w sektorze o stabilnym popycie i rekordowych cenach towarów. „Znaczna ekspansja rabatów wydaje się mało prawdopodobna bez stabilizacji kursów walut lub wzmożonej konkurencji dyskontów” – stwierdził. Dane z pierwszej połowy 2025 roku pokazują, że dyskonty zwiększyły promocje o 13%, sklepy cash & carry o 9,9%, a sklepy convenience o 7,1%, podczas gdy hipermarkety ograniczyły promocje o 19,7%, a supermarkety o 7,7%.

W badaniu przeanalizowano 3600 cen detalicznych kawy i 10 300 działań promocyjnych z początku lat 2024–2025.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *