Deichmann wprowadzał w błąd ekologicznie. Wyrok sądu.

„`html Deichmann oskarżony o greenwashing. Na zdjęciu zbliżenie na torebkę i nogi kobiety. Kobieta ta dzierży brązową torbę, a na jej nogach widoczne są podkolanówki oraz mokasyny.

Niemiecki sąd okręgowy w Bochum orzekł na niekorzyść firmy obuwniczej Deichmann, nakazując eliminację mylących oznaczeń, które sugerowały ekologiczny charakter wyrobów. Incydent, w którym organizacja proekologiczna Deutsche Umwelthilfe (DUH) oskarżyła spółkę o greenwashing, podkreśla wymóg przedstawiania dowodów na środowiskowe zalety produktów, które są reklamowane jako “zrównoważone”.

Polecane wideopodcasty:

Deichmann skazany za greenwashing

Niemiecki sąd rejonowy w Bochum wydał werdykt, który stanowi kamień milowy w temacie dotyczącym praktyk “greenwashingu” niemieckiej firmy obuwniczej Deichmann. Instytucja sądownicza nałożyła powinność usunięcia symboli, które wskazywały na proekologiczny charakter produktów, a które to były wprowadzające w błąd, gdyż przedsiębiorstwo nie przedstawiło argumentów na rzeczywiste dopasowanie swych towarów do deklaracji ekologicznych.

W następstwie decyzji, organizacja działająca na rzecz środowiska, Deutsche Umwelthilfe (DUH), która wniosła pozew, oznajmiła, że sądowy wyrok jest prawomocny, a Deichmann ryzykuje kolejne kary finansowe, jeżeli nie przestanie popularyzować produktów jako “zrównoważonych”, bez załączania stosownych materiałów dowodowych.

W reakcji na wyrok, Deichmann postanowił zlikwidować sporne symbole, argumentując, że zaistniał „błąd formalny”. Jak zasygnalizowali przedstawiciele firmy w rozmowie z portalem Modaes, etykiety dotyczące zrównoważonego rozwoju zostały wprowadzone przejściowo, jednak nie zadbano o dostarczenie wystarczającej ilości informacji uwierzytelniających te zapewnienia. „Po pierwszym zgłoszeniu, natychmiast podjęliśmy kroki w celu sanacji sytuacji” – podkreślili. Firma dołączyła, że akceptuje postanowienie sądu i liczy na zakończenie sprawy.

Przeczytaj również: Dlaczego renomowana „ekoskóra” nie jest eko? Oto najpoważniejszy greenwashing w historii mody

Niewystarczające argumenty na ekologiczne korzyści

Deichmann reklamował niektóre ze swych produktów jako “zrównoważone”, jednakże brakowało miarodajnych dowodów potwierdzających te tezy. DUH akcentuje, że tego typu reklamy mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, zwłaszcza w kontekście narastającej świadomości ekologicznej na rynku europejskim. Niemniej jednak firma gwarantuje, że pracuje nad dalszym poszerzeniem swojej oferty, jak również nad doskonaleniem procedur produkcyjnych, by autentycznie odpowiadały one na kwestie związane z ekologiczną odpowiedzialnością.

Jürgen Resch, dyrektor DUH, nie maskował satysfakcji z orzeczenia, które, jak zaakcentował, przekazuje wyraźny przekaz: „Jeżeli firma obiecuje zrównoważony rozwój, musi mieć możliwość to wykazać. W przeciwnym razie mamy do czynienia z greenwashingiem”.

Wzrost uważności, lecz deficyt klarowności regulacyjnej

Mimo, iż świadomość nabywców i czujność w obliczu działań przedsiębiorstw obiecujących zrównoważony rozwój powiększyły się w ostatnich latach, to unijna dyrektywa w kwestii “Green Claims” – regulująca sposób informowania o zrównoważonym rozwoju – została wstrzymana przez Komisję Europejską w czerwcu bieżącego roku. Decyzja ta stanowiła część szerszych czynności Brukseli, zmierzających do uniknięcia zakłócenia konkurencyjności na rynku europejskim.

Deichmann: progres w dobie wyzwań

Pomimo kontrowersji, firma Deichmann nie ustaje w rozwoju. Zgodnie z danymi finansowymi, w 2024 roku niemiecki potentat uzyskał dochody ze sprzedaży na poziomie 7,5 miliarda euro, co oznacza progres o 1,3% w porównaniu z rokiem poprzednim. Choć przedsiębiorstwo wciąż podtrzymuje kurs wzrostowy, to tempo tego wzrostu zdecydowanie osłabło w zestawieniu do 7% wzrostu, jaki zaobserwowano w roku 2023.

Pomimo pewnych perturbacji, Deichmann nadal pozostaje jednym z liderów rynku obuwniczego w Europie, a jego poczynania będą skrupulatnie śledzone przez ekologów, konsumentów oraz organa regulacyjne w nadchodzących miesiącach.Magda Posełek

Magda Posełek

O AutorzeLatest Posts

Redaktor naczelna Fashion Biznes. Od ośmiu lat związana z portalem, gdzie tworzy i nadzoruje treści dotyczące mody, biznesu i nowych trendów w branży. Specjalizuje się w analizach rynku, wywiadach z kluczowymi postaciami sektora oraz w tematach związanych z rozwojem marek modowych w Polsce i na świecie.

  • Nikt nie wróżył jej sukcesu. Dokument Netflixa obnaża prawdę o biznesie Victorii Beckham
  • Udawali eko markę. Decyzja sądu obnażyła prawdę
  • Koniec mitu "Made in Italy"? Kolejna luksusowa marka w cieniu skandalu
  • Kolejna marka modowa znika z rynku. Co kryje się za falą upadłości?
  • Nowe centrum handlowe na Mokotowie. Budowa rusza, otwarcie w 2027 roku

„`

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *