Odszkodowania dla kupujących w Empiku. Dotyczy trzech typów operacji.

Empik wypłaci zadośćuczynienia klientom, którzy w okresach 2022-2024 dokonali zakupów na stronie Empik.com, a ich dyspozycje zostały unieważnione po akceptacji do realizacji lub dostarczone z przesunięciem czasowym – informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Salon sieci Empik
Salon sieci Empik | Foto: Marek Bazak / East News

Osobom, które nabyły towary na platformie empik.com w latach 2022-2024, a ich zamówienia zostały odwołane po przejściu do realizacji, firma zaoferuje trzy warianty zrekompensowania szkody do wyboru przez kupującego: 30 zł zwrotu środków pieniężnych, 40 zł w formie kuponu zniżkowego na zakupy w Empik albo trzy dowolnie wybrane artykuły cyfrowe z ustalonej oferty. Wynagrodzenie dotyczy dyspozycji złożonych w ramach sprzedaży własnej Empik – czytamy w oświadczeniu UOKiK.

Natomiast tym nabywcom, których zlecenia w latach 2022-2023 zostały dostarczone z poślizgiem, przysługuje: 10 zł zwrotu gotówki, 15 zł rekompensaty w postaci kodu rabatowego lub dwa produkty cyfrowe z tej samej puli. Trzecią kategorię stanowią klienci, których dyspozycje w latach 2022-2023 zostały nadane z opóźnieniem względem deklaracji na stronie produktu, ale dostarczono je w terminie – będą mogli wybrać artykuł cyfrowy z tej samej oferty.

UOKiK zaznaczył, że Empik powiadomił uprawnionych konsumentów o rekompensacie za pośrednictwem wiadomości e-mail lub SMS. „Warto sprawdzić, czy wiadomość nie trafiła do folderu SPAM lub Oferty. Informacje o zadośćuczynieniu są także wyświetlane na witrynie empik.com oraz w aplikacji mobilnej” – podkreślił UOKiK.

„Dopiero po odebraniu wiadomości od firmy, konsumenci mogą wypełnić przesłany przez przedsiębiorstwo formularz, zawierający dane kontaktowe użyte podczas składania zamówienia oraz wskazać formę zadośćuczynienia. Kiedy te kroki zostaną wykonane, Empik będzie miał 21 dni na przekazanie środków na rachunek i 14 dni na przesłanie kodów rabatowych lub produktów cyfrowych” – dodał.

UOKiK przypomina, że empik.com to sklep internetowy i jednocześnie platforma e-commerce, na której swoją ofertę prezentują sprzedawcy zewnętrzni. Do UOKiK wpływały sygnały wskazujące na nieprawidłowości w procesie realizacji zleceń – konsumenci otrzymywali informację o ich anulowaniu lub realizacja zamówień była opóźniona względem czasu deklarowanego na platformie i w komunikacji mailowej.

Prezes UOKiK przeanalizował w postępowaniu wyjaśniającym, w jaki sposób Empik prezentował w serwisie dane o produktach – m.in. o ich dostępności i terminie wysyłki oraz zbadał okresy realizacji zamówień.

Z analizy sporządzonej przez Urząd wynika, że po sfinalizowaniu umowy sprzedaży dochodziło także do kasowania zamówień złożonych w serwisie empik.com; jako motyw podawano np. brak towaru w magazynie, chociaż klienci informowali, że artykuł nadal był dostępny na platformie – lecz czasami już w wyższej cenie.

Prezes UOKiK zwrócił również uwagę na sposób przedstawiania danych o terminie nadania produktów w serwisie, w tym określeń typu „wysyłka w 24 h”, które sugerowały, że artykuł zostanie wysłany w ciągu doby od złożenia zamówienia. „Tymczasem ten termin dotyczył dopiero następnego dnia roboczego po akceptacji przez sprzedawcę zlecenia do realizacji. W związku z tym Prezes UOKiK sprawdził też, w jaki sposób spółka przekazuje wiadomości o zawarciu umowy sprzedaży, wysyłce oraz dostarczeniu produktów i zwrócił się do spółki o wyjaśnienia oraz zmianę praktyk budzących wątpliwości” – wyjaśnił Urząd.

„W trakcie postępowania wyjaśniającego Urząd wypracował ze spółką rozwiązania, które podnoszą poziom ochrony konsumentów. Spółka zaproponowała zmiany w sposobie publikowania informacji o terminie wysyłki na karcie produktu oraz o momencie zawarcia umowy, tak, by były one znane przed złożeniem dyspozycji. Dotyczy to zarówno modelu sprzedaży własnej, jak i w obrębie marketplace” – dodaje UOKiK.

Firma wprowadziła także zmiany skutkujące ograniczeniem ryzyka anulowania zleceń oraz spóźnień w nadaniu i dostarczeniu przesyłek. Według Urzędu część modyfikacji spółka już wdrożyła, dzięki czemu zredukowała skalę unieważnionych i opóźnionych dyspozycji.

Empik reaguje

Empik potwierdza, że firma przyzna nabywcom rekompensaty. „W związku z komunikatem skierowanym do Spółki przez Prezesa UOKiK, Empik podjął uchwałę o przyznaniu zadośćuczynień za wybrane zamówienia z lat 2022-2024. Traktujemy ten proces jako istotny komponent rozwoju standardów obsługi i utrwalania zaufania nabywców. Empik systematycznie inwestuje w rozbudowę logistyki i technologii, aby zagwarantować jeszcze większą pewność w przyszłości” – oświadczyła sieć.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *