Konsumpcja to jeden z fundamentów mocnego postępu gospodarczego Polski. Wydatki na zakupy generalnie wzrastają wraz z większymi dochodami, jednak najświeższe dane Urzędu Statystycznego wskazują na niewielkie zwolnienie w porównaniu do komunikatu sprzed miesiąca. Pomimo tego można mówić o znaczącym pozytywnym zaskoczeniu, gdyż ekonomiści oczekiwali słabszych rezultatów.

Sprzedaż detaliczna w październiku w zestawieniu z wrześniem zwiększyła się nominalnie o 7,1 proc., a w ujęciu rocznym powiększyła się o 5,5 proc. — wynika z wtorkowej publikacji GUS.
Sygnalizuje to subtelne osłabienie rocznej dynamiki zwyżki sprzedaży detalicznej, która w raporcie sprzed miesiąca była na plusie aż 6,6 proc.

Wiadomo także, jak prezentuje się dynamika konsumpcji po wyłączeniu wpływu wzrostów cen. Jest bardzo zbliżona. W cenach stałych sprzedaż detaliczna powiększyła się w rok o 5,4 proc., a w identycznym raporcie miesiąc wcześniej była na plusie 6,4 proc.

Jak te rezultaty odnoszą się do predykcji ekonomistów? Mamy do czynienia ze sporym pozytywnym zaskoczeniem. Przeciętna ocena sugerowała osłabienie dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej do 3,9 proc. w przypadku sprzedaży nominalnej i 3,7 proc. dla sprzedaży w cenach stałych.
Konsumpcja stanowi jeden z kluczowych silników progresu gospodarczego Polski w ostatnich latach. Na powiększające się zakupy pozwala m.in. dynamiczny wzrost płac. W październiku średnie wynagrodzenie w średnich i dużych przedsiębiorstwach było o 6,6 proc. wyższe niż rok temu. Osiągnęło poziom 8865 zł brutto.
Polacy na zakupach. Szczegółowe dane GUS
„W październiku 2025 r. wysoki wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w zestawieniu z analogicznym miesiącem 2024 r. zanotowano w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 15,6 proc.), „meble, rtv, agd” (o 13,9 proc.), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 9 proc.)” — wylicza GUS.
Sprzedaż powiększyła się również w firmach zaliczanych do grup: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 5,6 proc.), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 4,7 proc.), „pozostałe” (o 2,4 proc.) oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 0,6 proc.).
Spadek sprzedaży zaistniał w grupie „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 3,3 proc.).
Polacy często kupują przez internet
W październiku 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących była o 8,6 proc. wyższa niż rok wcześniej. Udział sprzedaży „ogółem” w tym kanale podwyższył się z 9,1 proc. do 9,3 proc.
Wyższy niż w październiku 2024 r. był udział tej formy handlu m.in. w grupach „pozostałe” (12,9 proc. wobec 10,1 proc.) oraz „pojazdy samochodowe, motocykle, części (6,4 proc. wobec 1,3 proc.). W grupach o znaczącym udziale sprzedaży przez internet nastąpił natomiast spadek udziału: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 25,0 proc. przed rokiem do 20,5 proc.), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 25,9 proc. do 24,9 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 19,0 proc. do 18,9 proc.).
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google.
Źródło



