Jak zmieniły się koszty życia Polaków w sklepach? Aktualne informacje z GUS.

Konsumpcja to jeden z fundamentów mocnego postępu gospodarczego Polski. Wydatki na zakupy generalnie wzrastają wraz z większymi dochodami, jednak najświeższe dane Urzędu Statystycznego wskazują na niewielkie zwolnienie w porównaniu do komunikatu sprzed miesiąca. Pomimo tego można mówić o znaczącym pozytywnym zaskoczeniu, gdyż ekonomiści oczekiwali słabszych rezultatów.

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne | Foto: Eryk Stawinski/REPORTER / East News

Sprzedaż detaliczna w październiku w zestawieniu z wrześniem zwiększyła się nominalnie o 7,1 proc., a w ujęciu rocznym powiększyła się o 5,5 proc. — wynika z wtorkowej publikacji GUS.

Sygnalizuje to subtelne osłabienie rocznej dynamiki zwyżki sprzedaży detalicznej, która w raporcie sprzed miesiąca była na plusie aż 6,6 proc.

Jak zmieniły się koszty życia Polaków w sklepach? Aktualne informacje z GUS. - INFBusiness
| Macronext

Wiadomo także, jak prezentuje się dynamika konsumpcji po wyłączeniu wpływu wzrostów cen. Jest bardzo zbliżona. W cenach stałych sprzedaż detaliczna powiększyła się w rok o 5,4 proc., a w identycznym raporcie miesiąc wcześniej była na plusie 6,4 proc.

Jak zmieniły się koszty życia Polaków w sklepach? Aktualne informacje z GUS. - INFBusiness
| Macronext

Jak te rezultaty odnoszą się do predykcji ekonomistów? Mamy do czynienia ze sporym pozytywnym zaskoczeniem. Przeciętna ocena sugerowała osłabienie dynamiki wzrostu sprzedaży detalicznej do 3,9 proc. w przypadku sprzedaży nominalnej i 3,7 proc. dla sprzedaży w cenach stałych.

Konsumpcja stanowi jeden z kluczowych silników progresu gospodarczego Polski w ostatnich latach. Na powiększające się zakupy pozwala m.in. dynamiczny wzrost płac. W październiku średnie wynagrodzenie w średnich i dużych przedsiębiorstwach było o 6,6 proc. wyższe niż rok temu. Osiągnęło poziom 8865 zł brutto.

Polacy na zakupach. Szczegółowe dane GUS

„W październiku 2025 r. wysoki wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w zestawieniu z analogicznym miesiącem 2024 r. zanotowano w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 15,6 proc.), „meble, rtv, agd” (o 13,9 proc.), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 9 proc.)” — wylicza GUS.

Sprzedaż powiększyła się również w firmach zaliczanych do grup: „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 5,6 proc.), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 4,7 proc.), „pozostałe” (o 2,4 proc.) oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 0,6 proc.).

Spadek sprzedaży zaistniał w grupie „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 3,3 proc.).

Polacy często kupują przez internet

W październiku 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących była o 8,6 proc. wyższa niż rok wcześniej. Udział sprzedaży „ogółem” w tym kanale podwyższył się z 9,1 proc. do 9,3 proc.

Wyższy niż w październiku 2024 r. był udział tej formy handlu m.in. w grupach „pozostałe” (12,9 proc. wobec 10,1 proc.) oraz „pojazdy samochodowe, motocykle, części (6,4 proc. wobec 1,3 proc.). W grupach o znaczącym udziale sprzedaży przez internet nastąpił natomiast spadek udziału: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 25,0 proc. przed rokiem do 20,5 proc.), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 25,9 proc. do 24,9 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 19,0 proc. do 18,9 proc.).

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *