Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Handel płaci po terminie. Problem dotyczy ponad połowy firm - Gospodarka i Biznes News

Handel płaci po terminie. Problem dotyczy ponad połowy firm

53 proc. handlowców czekało w ciągu ostatnich 3 miesięcy na zapłatę ponad miesiąc po terminie, a 40 proc. musiało uzbroić się w cierpliwość na ponad 2 miesiące – przekazano w raporcie BIG InfoMonitor. Dodano, że w ciągu roku w Polsce przybyło blisko 8,5 tys. nadmiernie zadłużonych firm.

Handel płaci po terminie. Problem dotyczy ponad połowy firm
fot. Andreassolbakken / / Shutterstock

Jak przekazano, swoich zobowiązań nie opłacają w terminie nie tylko firmy posiadające problemy finansowe, ale również poprawnie działające przedsiębiorstwa. Jedynie 8 proc. firm decyduje się na faktury z natychmiastowym nakazem zapłaty. Pozostali odpowiadają na oczekiwania rynku i udzielają od 7 do 30 lub nawet 60-dniowego terminu zapłaty.

Jak wynika z raportu, udział mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, dla których faktury przeterminowane o 30 czy 60 dni są stale aktualne jest na wciąż wysokim poziomie. "46,4 proc. MŚP czeka na opłacenie zaległych faktur ponad 30 dni, a 36 proc. 60 dni" – podano.

ReklamaZobacz takżePolecamy: Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska: bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie, z bonusami nawet do 3000 zł

Zaznaczono, że sytuacja wygląda najgorzej w branży transportowej, gdzie "ponad połowa przedsiębiorstw odnotowała opóźnienia o 30 dni, a 48 proc. o co najmniej 60 dni". Dodano, że "niespłacone w terminie zadłużenie firm transportowych widoczne w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie BIK wynosi 3,2 mld zł i jest udziałem ponad 37 tysięcy podmiotów". Wynika z tego, że co 10 firma transportowa ma poważne kłopoty finansowe.

Handel jest w niewiele lepszej sytuacji. Z raportu wynika, że 53 proc. handlowców czekało w ciągu ostatnich 3 miesięcy na zapłatę ponad miesiąc po terminie, a 40 proc. – ponad 2 miesiące.

"5 proc. przedsiębiorstw handlowych (działających, zawieszonych i zamkniętych) znalazło się już w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie BIK, a ich przeterminowane zobowiązania osiągnęły w kwietniu 8,9 mld zł" – przekazano.

Sytuacja w porównaniu z 1 kw. 2024 roku poprawiła się natomiast w branży budowlanej – 1 na 3 firmy spotkała się w ostatnich miesiącach z opóźnieniami sięgającymi 30 dni, a co 5 przedsiębiorstwo w tej branży musiało czekać na swoje pieniądze ponad dwa miesiące. "Na koniec kwietnia tego roku niespłacane zobowiązania tego sektora zmniejszyły się o blisko 480 mln zł (8 proc.) i przekroczyły 5,7 mld zł" – zaznaczono w raporcie. Dodano, że w tym samym czasie na tym rynku pojawiło się 1 208 nowych firm, a obecnie jest ich ponad 50,5 tys.

W raporcie przekazano, że w najtrudniejszej sytuacji są małe przedsiębiorstwa, czyli zatrudniające od 10 do 49 osób. "Ponad połowa małych firm zgłaszała w ostatnich miesiącach faktury przeterminowane o 30 dni, a 45 proc. – o 60 dni. Największą presję czują klienci mikrofirm (zatrudniających do 9 pracowników), ale i tak 40 proc. z nich nie spłaca swoich zobowiązań przez ponad 30 dni po terminie, a 25 proc. przez więcej niż 60 dni" – podano.

Jak zauważono w raporcie, w ciągu roku w Polsce przybyło blisko 8,5 tys. nadmiernie zadłużonych firm. Jest ich ok. 320 tys., a kwota ich zaległości (z tytułu kredytowych i pozakredytowych zobowiązań, opóźnionych pow. 30 dni i na co najmniej 500 zł) na koniec kwietnia 2024 r. przekroczyła 44 mld zł. "W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego oznacza to wzrost o 3,1 mld zł (8 proc.)" – zaznaczono.

Badanie „Skaner MSP” realizowane wśród mikro, małych i średnich firm, przeprowadził Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych, w kwietniu 2024 r.

BIG InfoMonitor gromadzi i udostępnia informacje o wiarygodności płatniczej uczestników rynku. Spółka prowadzi rejestr dłużników. (PAP)

fos/ mmu/

Источник

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *