UOKiK zdecydował. PayPal zapłaci 106 mln zł kary

UOKiK zdecydował. PayPal zapłaci 106 mln zł kary - INFBusiness

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na PayPal Europe karę w wysokości 106 mln złotych. Jest to konsekwencja nadużyć dotyczących stosowania klauzul niedozwolonych, których jego zdaniem dopuściła się oferująca konsumentom usługi płatnicze spółka.

Przeczytaj również: Polskie marki rekrutują! Poznaj nowe oferty pracy w modzie

UOKiK dyscyplinuje PayPal Europe. Kara w wysokości 106 mln złotych

Jak podał UOKiK, zakwestionowano postanowienia w „Umowie z użytkownikiem PayPal”. Wątpliwości wzbudziły klauzule zawierające 34 działania zabronione użytkownikom oraz katalog przykładowych sankcji.

– Charakter naruszeń jest bezprecedensowy. Dla konsumenta korzystanie z usług PayPal na podstawie zakwestionowanych klauzul jest nieprzewidywalne. Klauzule PayPal są ogólne, wieloznaczne i niezrozumiałe. Konsument, czytając te postanowienia, nie może przewidzieć które z jego działań mogą zostać uznane za zabronione. Także jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone przez przedsiębiorcę. W związku z tym PayPal ma nieograniczoną możliwość dowolnego decydowania o tym, czy użytkownik popełnił czyn zabroniony. Również jaka spotka go za to kara, którą może być choćby zablokowanie pieniędzy na koncie – mówi prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Po przeprowadzonym postępowaniu, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, w której uznał, że PayPal stosuje klauzule niedozwolone. Zakazał ich stosowania i ukarał podmiot obowiązkiem zapłaty 106,6 mln zł (106 689 453 zł).

Lista wykroczeń PayPal Europe

Wśród zapisów, które zdaniem UOKiK uderzały w dobry interes konsumenta były m.in. te mówiące o ukaraniu użytkownika choćby za próbę skorzystania z zablokowanego konta. PayPal zakładał też, że nie wolno „naruszać żadnych przepisów prawa, ustaw, zarządzeń lub regulacji (np. dotyczących usług finansowych, ochrony konsumentów, nieuczciwej konkurencji, zakazu dyskryminacji i nieuczciwej reklamy)”, bo może się to skończyć nałożeniem niedookreślonych sankcji. W praktyce naruszenie dowolnego przepisu w jakimkolwiek państwie upoważniało PayPal do zastosowania sankcji. Naruszenie mogłoby nawet nie mieć związku z korzystaniem z konta PayPal. Przez to konsumenci mogliby nie wiedzieć, że zrobili coś niezgodnego z postanowieniami umownymi.

Przeczytaj również: Vinted o karze grzywny nałożonej na spółkę przez litewski organ ochrony danych. „Nie zgadzamy się”

Otwarty katalog przewidzianych w umowie sankcji, które dodatkowo nie były powiązane z poszczególnymi naruszeniami, oznaczał arbitralność decyzji spółki. Przykładowo, mogła ona „w dowolnej chwili” i „według własnego uznania” zablokować pieniądze użytkownika „w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne”. Co więcej, PayPal mógł jednocześnie nałożyć na konsumenta nawet kilka sankcji. Zapłatę kwoty 2500 USD lub większej, zamknięcie konta bez uprzedzenia i odmowę świadczenia usług w przyszłości.

Zdaniem Prezesa UOKiK zastosowanie kwestionowanych warunków mogło prowadzić do sytuacji, w której konsument był z jednej strony nieświadomy tego jakie działanie może zostać uznane przez spółkę za zabronione. Z drugiej strony nie był w stanie przewidzieć sankcji, które mogą zostać wobec niego zastosowane. Skutkiem mogło być nawet pozbawienie dostępu do pieniędzy zgromadzonych na koncie PayPal na nieokreślony czas.

Zdjęcie główne: Pexels

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *