Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Badanie: Polki liderkami w Europie Środkowo-Wschodniej w wykorzystywaniu AI - Gospodarka i Biznes News

Badanie: Polki liderkami w Europie Środkowo-Wschodniej w wykorzystywaniu AI

Adobe Stock Adobe Stock

Polki są liderkami na skalę Europy Środkowo-Wschodniej w adopcji i wykorzystaniu technologii sztucznej inteligencji – wynika z badania organizacji Women Go Tech. Jak dodano, 87 proc. polskich respondentek korzystało z co najmniej jednego narzędzia AI.

Z najnowszego badania “Women and AI: Challenges, Perceptions, and Perspectives in the CEE Region” organizacji Women Go Tech wynika, iż Polki używają narzędzi AI, między innymi ChatGPT, GPT-4 i OpenAI Codex, do zadań takich jak tłumaczenia językowe, planowanie podróży i codzienne obowiązki. Niektóre z nich wykorzystują sztuczną inteligencję także do planowania finansów, programowania i tworzenia treści. Zdaniem autorów badania średni wynik Polek – 87 proc. – znacznie przekracza regionalną średnią.

“Według wielu badań kobiety przyjmują nowe technologie i metody pracy później niż mężczyźni. Jednak w tym przypadku widać, że role się odwracają; kobiety nie tylko już korzystają z narzędzi AI, ale ponad dwie trzecie z nich wyraża chęć dowiedzenia się więcej o ich zastosowaniach. Co ciekawe, zrobiłyby to nawet kosztem swojego osobistego czasu, co wskazuje na bardzo duże zainteresowanie technologią” – przekazała, cytowana w publikacji, dyrektor generalna Women Go Tech, Jarūnė Preikšaitė.

Badanie zidentyfikowało również bariery, z którymi borykają się korzystające z AI Polki i inne kobiety w regionie. To m.in. obawy o prywatność i bezpieczeństwo danych, brak szkoleń i wsparcia oraz kwestie związane z pewnością siebie.

Z rezultatów badania wynika, że tylko 9 proc. polskich pracodawców ustanowiło zasady korzystania z AI i zapewniło wytyczne dla pracowników. Zaledwie 15 proc. z nich zezwala na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji, ale bez żadnych wskazówek ani wsparcia.

“Zaangażowanie pracodawców jest bardzo ważne. Jeśli kobiety są zachęcane do korzystania z narzędzi AI w miejscu pracy, czują się bardziej pewne siebie i generalnie mają mniej barier związanych z technologią” – oceniła Jarūnė Preikšaitė.

Dyrektor generalna Women Go Tech podkreśliła, że według badania więcej kobiet byłoby również bardziej skłonnych do korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, gdyby widziały wyraźną korzyść dla swojej produktywności. W ocenie autorów badania potrzebne są szkolenia w przystępny sposób wyjaśniające funkcje i możliwości AI.

Badanie „Women and AI: Challenges, Perceptions, and Perspectives in the CEE Region” zostało przeprowadzone przy wsparciu Google.org oraz OBWE i objęło ponad 5400 kobiet z 13 krajów europejskich. (PAP)

agg/ mmu/



Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *