
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Tomasz Chróstny zakwestionował niedozwolone praktyki stosowane przez serwis płatności online PayPal. UOKiK wskazał, że praktyki te polegały na zmianie umów w oparciu o nieuczciwą klauzulę modyfikacyjną oraz na udzielaniu niewystarczających informacji o zmianach opłat.
Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w toku postępowania ustalono, że PayPal Europe stosował w umowach z polskimi użytkownikami usługi klauzulę modyfikacyjną, na podstawie której jednostronnie wprowadzał nowe opłaty i podwyższał już istniejące. Klienci skarżyli się m.in. na wprowadzoną w 2020 roku opłatę za bezczynność.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał dwie decyzje wiążące dla PayPal. Sporne praktyki polegały na dokonywaniu zmian w umowie w oparciu o nieuczciwą klauzulę modyfikacyjną oraz nieprawidłową formę powiadomienia o zmianie opłat.
Firma zobowiązała się do zaprzestania ich używania i zwrotu opłat związanych z ich używaniem, a także do wypłaty odszkodowania.
Decyzje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie PayPal
Urząd uznał, że postanowienie zawarte w standardowej umowie stosowanej przez PayPal Europe, obowiązującej od 11 grudnia 2019 r., jest nadużyciem, stwierdzając, że firma „może od czasu do czasu wprowadzać zmiany do niniejszej umowy użytkownika i innych dokumentów”.
Stwierdził również, że sposób informowania o zmianach może naruszać interesy posiadaczy kont PayPal, w tym obowiązek przekazywania takich informacji na trwałym nośniku.
Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, możliwość pobrania ze strony internetowej lub aplikacji dokumentu – który nie spełnia cech nośnika trwałego – nie daje pewności, że jest to ta sama wersja pliku, która została tam pierwotnie umieszczona.
„Przedsiębiorca ma wówczas techniczną możliwość swobodnej modyfikacji zawartości swojej strony internetowej. Pomiędzy wysłaniem wiadomości e-mail z linkiem a pobraniem dokumentu, plik może zostać zmieniony lub usunięty. Dlatego prawo wymaga, aby konsumentom przekazano ważne informacje na nośniku zabezpieczonym przed ingerencją ze strony nadawcy. Nośnikiem trwałym może być m.in. dokument papierowy, karta pamięci, pendrive, wiadomość e-mail lub dołączony do niej plik, np. w formacie PDF. Sam hiperłącze przekierowujące do strony internetowej nie spełnia wymogów nośnika trwałego” – wskazał Urząd.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dodał, że wprowadzenie przez przedsiębiorcę zmian do umowy zawartej na czas nieoznaczony wymaga również sporządzenia stosownej klauzuli modyfikacyjnej, która zgodnie z przepisami będzie precyzyjnie i jednoznacznie wskazywać konkretne okoliczności determinujące taką zmianę.
Umowy naraziły nas na „nieprzyjemne niespodzianki”
Według Chróstnego, konsumenci nie powinni być zaskoczeni zmianami w umowach, zwłaszcza jeśli wiążą się one z wyższymi kosztami. W przypadku usług płatniczych opłaty uiszczane przez konsumentów są jednym z kluczowych czynników decydujących o realizacji transakcji.
„Postanowienia umożliwiające zmianę parametrów umowy są dozwolone, ale powinny być precyzyjne i pozwalać konsumentom przewidzieć zmiany kosztów czy zakresu usług już na etapie podpisywania umowy. Klauzula, że przedsiębiorca „może okresowo wprowadzać zmiany w (…) umowie”, dawała przedsiębiorcy pełną swobodę i narażała konsumentów na przykre niespodzianki, w tym finansowe” – zauważył Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zgodnie z wiążącą decyzją, PayPal nie będzie już stosować klauzuli modyfikacyjnej wobec konsumentów, podobnie jak zmian wprowadzonych 1 stycznia 2019 roku, które wprowadziły nowe opłaty za brak aktywności i wypłaty na amerykańskie konta bankowe. To samo dotyczy wprowadzonych w tym samym czasie zmian, które podwyższyły opłaty za przewalutowanie.
Odszkodowanie dla użytkowników
W ramach uzgodnionej rekompensaty polscy użytkownicy serwisu PayPal otrzymają zwrot 150% opłat pobranych w okresie obowiązywania zakwestionowanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowień umownych.
Obecni posiadacze kont PayPal otrzymają zwrot pieniędzy i rekompensatę na swoje konta w ciągu 10 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów , bez konieczności podejmowania dalszych działań. Konsumenci, którzy nie posiadają już konta PayPal, również otrzymają zwrot pieniędzy i rekompensatę. Firma skontaktuje się z nimi w tej sprawie również w ciągu 10 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji.
Konsumenci otrzymają również tymczasową obniżkę kursu wymiany. Obniżka ta będzie obowiązywać do momentu, aż łączna kwota wynikająca z tej obniżki osiągnie 150% kwestionowanych podwyżek.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zaznaczył, że decyzje te nie są ostateczne i można się od nich odwołać do sądu.
Jak zaznaczył Urząd, nie są to pierwsze decyzje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec PayPal Europe – w ubiegłym roku nałożył on na spółkę karę pieniężną w wysokości blisko 106,7 mln zł za stosowanie niedozwolonych klauzul.
PayPal to jedna z największych i najdłużej działających usług płatności online. Konto PayPal to rodzaj elektronicznego portfela zintegrowanego z kontem bankowym, do którego można przypisać kartę płatniczą.
Portal tvn24.pl zwrócił się do PayPal z prośbą o komentarz do decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale do chwili publikacji nie otrzymał odpowiedzi.