Na Politechnice Warszawskiej powstaje studencki bolid z całkowicie nową konstrukcją

Źródło: PAP Źródło: PAP

Zespół WUT Racing Politechniki Warszawskiej, w którym powstają bolidy, dwukrotnie stanął na podium w zawodach Formuła Student w 2024 roku. Studenci PW już przygotowują się do kolejnego sezonu.

Materiał wideo dostępny na: https://wideo.pap.pl/videos/78338/ oraz https://wideo.pap.pl/videos/78339/ (w wersji surowej do edycji)

„Projekt jest bardzo interdyscyplinarny. Budowa samochodu wyścigowego wymaga wiedzy i doświadczenia z zakresu wielu dziedzin technicznych” – stwierdził w rozmowie z PAP Marcin Płatek, prezes Koła Naukowego WUT Racing na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

Dodał, że liczący ok. 80 osób zespół WUT Racing, który zajmuje się konstrukcją samochodów wyścigowych, tworzą głównie inżynierowie pasjonaci motoryzacji, specjaliści w dziedzinie mechaniki i dynamiki pojazdów, inżynierii materiałowej, inżynierii wytrzymałościowej, termodynamiki, aerodynamiki, elektroniki i elektrotechniki. „Nasza struktura jest podzielona na osiem działów, z czego pięć zajmuje się kwestiami technicznymi, a trzy – kwestiami marketingowymi, logistycznymi i operacyjnymi” – wyjaśnił prezes koła naukowego.

Jak tłumaczył, wyścigi studenckich bolidów zaczęły się ponad 30 lat temu, kiedy SAE International – międzynarodowa organizacja zrzeszająca ok. 130 tys. inżynierów zajmujących się motoryzacją – stworzyła pole do rywalizacji dla zespołów z uczelni technicznych. Skonstruowane przez początkujących inżynierów pojazdy ścigają się w zawodach Formuła Student (FC).

Zawody Formuła Student, uznawane za swoistą kuźnię kadr do inżynierskich zespołów Formuły 1, składają się z kilku części. To konkurencje statyczne (ocena projektu technicznego, przedstawienie kosztorysu, prezentacja biznesowa), wieloetapowa inspekcja techniczna oraz konkurencje dynamiczne (test przyspieszenia, test jazdy w zakręcie, okrążenie kwalifikacyjne i wyścig).

Piąta konstrukcja zespołu z Politechniki Warszawskiej, samochód WUT-5, który startował w 2024 roku, miał silnik o mocy 86 KM, masę 219,5 kg, przyspieszenie 4,0 s i prędkość maksymalną 121 km/h.

„Głównym założeniem projektu WUT-5 było poprawienie wad i osiągów wcześniejszych wersji. I to nam się udało” – powiedział PAP Kamil Połowczyk, zastępca koordynatora projektu WUT-5 i jego były lider techniczny.

Zaznaczył, że w poprzednim bolidzie WUT-4 występowały m.in. problemy z układem chłodzenia i w piątej wersji pojazdu udało się je rozwiązać. „Kolejna zmiana to mocny rozwój pakietu aerodynamicznego. Z uwagi na charakterystykę toru – a tory są bardzo kręte – nie rozwijamy dużych prędkości, ale głównie zwracamy uwagę na docisk aerodynamiczny” – podkreślił.

Członkowie działu aerodynamiki przeprojektowali m.in. przednie i tylne skrzydła oraz podłogę bolidu. Pozwoliło to na zwiększenie siły docisku o 37 proc.

Kamil Połowczyk przypomniał, że WUT-5 zajął m.in. drugie miejsce na zawodach FC East (Węgry) w długodystansowym wyścigu konkurencji Endurance, a trzecie miejsce w teście przyspieszenia Acceleration na zawodach w Polsce.

Zespół istniejącego od 2011 r. WUT Racing już ma plan budowy kolejnego bolidu. „Odchodzimy od konstrukcji w pełni spalinowej, przechodzimy na układ hybrydowy oparty o silnik elektryczny, który podawał napęd na tę samą oś, ale jednocześnie zwiększy moc całkowitą naszego pojazdu. Będzie to konstrukcja całkowicie nowa, z nową strukturą nośną, z odpowiednio spiętym układem jezdnym z układem zawieszenia, z pakietem aerodynamicznym stricte przygotowanym pod konkretne tory” – tłumaczył zastępca koordynatora projektu.

Prace nad nowym projektem WUT-6 rozpoczęły się zimą, by samochód był gotowy na zawody rozgrywane w lecie. „Najważniejsze, żeby nasze sukcesy nie były gorsze niż w tamtym roku. Mierzymy wysoko, chcemy sięgać po najwyższe stopnie podium. Ale nie uda się to bez niezawodnej konstrukcji” – podsumował Kamil Połowczyk.(PAP)

Anna Bugajska, Aleksander Rajewski

abu/ arw/ bar/ ktl/



Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *