Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Co dalej z Lotniskiem Chopina? Maciej Lasek kreśli scenariusze dla Okęcia - Gospodarka i Biznes News

Co dalej z Lotniskiem Chopina? Maciej Lasek kreśli scenariusze dla Okęcia

– Będzie działać, ale w okrojonej formie. Być może dla wojska, VIP-ów, dronów i raczej na pewno dla transportu towarowego cargo – taką przyszłość warszawskiego Lotniska Chopina nakreślił w rozmowie z portalem wnp.pl Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. Zdjęcie

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK /Jacek Domiński /Reporter

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK /Jacek Domiński /Reporter Reklama

Po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), w warszawskim porcie lotniczym pozostaną firmy zajmujące się obsługą lotniczego cargo kurierskiego – informuje wnp.pl. 

– W dalszym ciągu szukamy nowych możliwości dla tego lotniska. Mamy na to 8 lat. Na pewno komercyjny ruch pasażerski stamtąd zniknie. Chcemy go wygaszać w sposób miękki, ale jest możliwe, że w bardzo okrojonej formie ono będzie nadal działać – poinformował w rozmowie z portalem Maciej Lasek. 

Dla VIP-ów, wojska i dronów

Pełnomocnik rządu ds. CPK nie wykluczył, że przez jakiś czas Okęcie będzie przeznaczone dla wojska i obsługi VIP-ów. Inną koncepcją, która ma być możliwa do realizacji za 10-15 lat, jest wykorzystanie portu lotniczego jako bazy do rozwoju autonomicznego transportu towarów lub ludzi statkami bezzałogowymi. – Szukamy najlepszego rozwiązania – zapewnił Lasek. Poinformował, że autonomiczny transport cargo „to nie jest już science fiction”. 

Reklama

Pod koniec czerwca premier Donald Tusk zapowiedział, że CPK powstanie, ale w nieco zmienionej formule. W opinii szefa rządu będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie. – Ten projekt będzie swoistym trójskokiem w nowoczesność. Polska stanie się jednym wielkim megalopolis, zobaczymy to za kilka lat. W ten projekt będą włączone wszystkie duże miasta w Polsce – zapewniał Donald Tusk. Zapewnił też, że rząd nie zaniedba przy tym lotnisk regionalnych. 

Związek Regionalnych Portów Lotniczych (ZRPL) zrzesza 11 z 14 funkcjonujących w Polsce lotnisk. W zeszłym roku radziły sobie one lepiej niż Lotnisko Chopina. Porty te obsłużyły ponad 52,4 mln pasażerów. Było to o 7 proc. więcej niż przed pandemią – informował portal rynek-lotniczy.pl. Warszawski port obsłużył zaś 18,5 mln pasażerów, prawie tyle samo, co w rekordowym 2019 r. (18,8 mln).

Rząd zapowiedział też zmniejszenie do 42,7 mld zł wydatków na część lotniczą CPK. Łącznie z częścią kolejową, która w pierwszym etapie obejmuje linię kolei szybkich prędkości Warszawa – Łódź i dalej do Wrocławia i Poznania – inwestycja kosztować ma 131 mld zł – o 21 mld mniej niż zakładał projekt poprzedniego gabinetu. Przeniesienie komercyjnego ruchu lotniczego z warszawskiego lotniska Chopina na nowe lotnisko w Baranowie planowane jest na rok 2032.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. ”Szczerze o pieniądzach”: Robotyka po polsku Polsat News

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *