Renne i Born2Be Sklepy Internetowe. Ich Właściciele Ukarani Za Ciągłe Promocje

UOKiK nałożył karę na Azagroup, właściciela marek Renee i Born2Be

UOKiK nakłada karę na Azagroup, właściciela marek Renee i Born2Be UOKiK

Firma Azagroup, która prowadzi sklepy internetowe Renee i Born2Be, została ukarana grzywną w wysokości prawie 15 mln zł przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kara została nałożona z powodu trwających promocji, które potencjalnie mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) strony internetowe sprzedawców odzieży i obuwia renee.pl i born2be.pl wprowadzały klientów w błąd, sugerując wyjątkową przewagę cenową. W związku z tym Prezes UOKiK nałożył na Azagroup, właściciela tych sklepów internetowych, karę pieniężną w wysokości prawie 15 mln zł i nakazał zaprzestanie nieuczciwych praktyk.

Manipulacja, nie prawdziwa promocja

„Bez względu na to, kiedy odwiedzamy strony internetowe sklepów Renee i Born2Be, możemy mieć wrażenie, że trafiliśmy na wyjątkową okazję” – podkreślił UOKiK w swoim komunikacie. Są tam ogłoszenia dotyczące ofert specjalnych lub zwroty takie jak „noc zakupów” i „szalona środa”. Są to jednak tylko slogany.

Jak ustalił Prezes UOKiK, spółka systematycznie stosuje kody rabatowe, co oznacza, że oferowane zniżki nie są jednorazowymi promocjami, które zdarzają się sporadycznie i mogłyby motywować klienta do dokonania zakupu.

– Gdy promocja cenowa jest permanentna, przestaje być prawdziwą promocją. Staje się manipulacją i nieuprawnionym naciskiem. Wskazywanie, że dostępne promocje są nadzwyczajne, podczas gdy w rzeczywistości obowiązują zawsze, a zmienia się jedynie oznaczenie kodu rabatowego, wprowadza konsumentów w błąd i jest nielegalną praktyką – stwierdza prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.

Metody marketingowe naruszające prawo

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podkreśla, że ciągłe promocje to taktyka marketingowa mająca na celu prezentowanie stałych cen w sposób wywierający sztuczną presję na konsumentów.

„Niekończące się promocje są w zasadzie strategią marketingową, która błędnie przedstawia regularne ceny, które nie są oferowane w rzeczywistości. Proces podejmowania decyzji przez konsumenta nie powinien być poddawany żadnej formie przymusu ani taktyce inżynierii społecznej. Nieustanne promocje, stale odświeżane kody rabatowe i liczniki czasu do promocji, które są wielokrotnie prezentowane, to przykłady tak zwanych ciemnych wzorców, które wykorzystują wiedzę o zachowaniach konsumentów online w sposób nieuczciwy, aby wpłynąć na ich wybory” – zauważono w oświadczeniu dotyczącym kary nałożonej na firmę.

Promocje oparte na nieistniejących cenach

Urząd twierdzi, że „rzekome ograniczenie czasu trwania promocji, sztuczna presja i podkreślanie wyjątkowości oferty rabatowej (na przykład w okresie rocznicy marki, przedświątecznego weekendu lub wieczoru zakupów) mogły wpłynąć na decyzje zakupowe konsumentów, których nie podjęliby, gdyby byli w pełni poinformowani o praktykach sprzedawcy”.

Ponadto zauważono, że „przedmioty na stronach internetowych sklepów Renee i Born2Be mogły nigdy nie być dostępne w cenach, z których pochodzą rabaty. Prezentacja cen promocyjnych podlega również dalszym dochodzeniom Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie Azagroup. Zarzuty obejmują niewłaściwą prezentację możliwości cenowych z naruszeniem dyrektywy Omnibus, bez odniesienia do najniższej ceny z 30 dni przed ogłoszeniem promocji”.

Kara nałożona na Azagroup wynosi prawie 15 mln zł (14 910 599 zł). Decyzja ta nie jest jeszcze ostateczna, ponieważ firma zachowuje prawo do odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po uprawomocnieniu się decyzji firma poinformuje o jej wyniku na swoich stronach internetowych i platformach społecznościowych.

Skontaktowaliśmy się z Azagroup, aby uzyskać komentarz dotyczący orzeczenia urzędu. W momencie publikacji nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *