Jak ujawnia ostatni raport „Customer Journey 2025”, niemalże połowa klientów kupujących w sieci rozpoczyna swoją drogę zakupową na platformach typu marketplace (wzrost o 11 p.p. w stosunku do roku 2023).

● Allegro umacnia swoją rolę w sferze e-commerce – aż 7 na 10 użytkowników platform marketplace decyduje się właśnie na Allegro, a dla niemalże jednej trzeciej kupujących jest to także lokalizacja podjęcia finalnej decyzji o zakupie.
● Podtrzymuje się tendencja compressed commerce: 44% ankietowanych kończy transakcje jeszcze tego samego dnia, a 18% – niemalże niezwłocznie po rozpoczęciu poszukiwań.
● Sfinalizowanie transakcji wspomaganych przez sztuczną inteligencję w 83% przypadków ma miejsce właśnie na platformach marketplace.
Zgodnie z najnowszym raportem „Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online”,[1] opracowanym przez agencję Minds&Roses na zlecenie Allegro, istotność platform e-commerce w odniesieniu do drogi zakupowej wzrasta. Już 45% nabywców rozpoczyna swoje zakupy od marketplace’ów – to wzrost o 11 p.p. w porównaniu z rokiem 2023. Liderem wciąż pozostaje Allegro, na które decyduje się 7 na 10 osób rozpoczynających zakupy na platformach. Nadal mocny jest trend compressed commerce, czyli zakupów maksymalnie skróconych i zebranych w jednym miejscu, realizowanych w jak najkrótszym czasie. Aż 44% konsumentów doprowadza transakcję do końca jeszcze tego samego dnia, w którym rozpoczynają poszukiwania, a blisko 20% decyduje się na zakup od razu. Ponad połowa klientów internetowych oczekuje możliwie szybkich zakupów, a blisko 8 na 10 z nich deklaruje, że w przypadku mało znanych produktów oczekuje kompletnych informacji w miejscu zakupu – aby uniknąć potrzeby szukania dodatkowych źródeł.
Platformy e-commerce przodują
W roku 2025 kupujący najczęściej rozpoczynają drogę zakupową na platformach handlowych – wskazuje je blisko co drugi ankietowany, w tym 36% wybiera Allegro (wzrost o 3 p.p. w stosunku do roku 2024). Drugim najczęściej wybieranym miejscem startu jest wyszukiwarka Google (19%). Następne pozycje zajmują: strony sklepów internetowych (7%), porównywarki cen (4%) oraz serwisy ogłoszeniowe (3%).
W porównaniu z rokiem 2024 Allegro wzmocniło swoją pozycję jako lokalizacja rozpoczęcia drogi zakupowej w kilku kategoriach produktowych. Największe progresje zaobserwowano w kategoriach: środki czystości (wzrost o 10 p.p.), artykuły dla zwierząt (wzrost o 8 p.p.), kolekcje i sztuka (wzrost o 8 p.p.), motoryzacja (wzrost o 6 p.p.) oraz dom i ogród (wzrost o 6 p.p.).
Allegro odgrywa aktualnie funkcję centralnego punktu decyzyjnego – blisko jedna trzecia ankietowanych deklaruje, że właśnie tutaj podjęła decyzję o zakupie. Co ważne, 31% kupujących wskazuje Allegro jako główne miejsce podejmowania decyzji. Aż 43% respondentów zrealizowało lub planuje zrealizować transakcję na platformie, co potwierdza wysoki poziom lojalności konsumentów. Jest to szczególnie widoczne w zestawieniu z drogą zakupową: zarówno użytkownicy rozpoczynający poszukiwania na Allegro, jak i w Google często finalizują zakup na Allegro – odpowiednio 76% i 41% – co podkreśla znaczącą rolę platformy w procesie selekcji produktów online.
„Blisko połowa klientów (43%) rozpoczynających zakupy na Allegro korzysta z wyszukiwarki, wpisując konkretną nazwę produktu. Jak wynika z naszych danych wewnętrznych, w momentach szczytowych, klienci wpisują nawet 2000 zapytań zakupowych na sekundę. To demonstruje, że spełniamy oczekiwania użytkowników, którzy poszukują precyzyjnych informacji i obszernego wachlarza ofert w jednym miejscu. Kupujący cenią również łatwość poruszania się – aż 25% przegląda kategorie z poziomu menu” – dodaje Marcin Bruś, Group Advertising Director w Allegro.

Marketplace zasadniczym miejscem finalizacji zakupów z AI
Obecnie konsumenci pragną realizować zakupy prędzej, a jednocześnie oczekują narzędzi, które uproszczą im podejmowanie odpowiednich decyzji. Coraz częściej sięgają zatem po generatywną sztuczną inteligencję, aczkolwiek jej wykorzystanie nie jest jeszcze rozpowszechnione – aktualnie deklaruje je 13% kupujących online[2]. Najczęściej AI, innymi słowy narzędzia takie jak Chat GPT czy Co-pilot, wspiera ich na etapie gromadzenia informacji o produktach (86%) oraz ich wyszukiwania (73%), ale również przy poszukiwaniu inspiracji (48%), śledzeniu dostaw czy obsłudze zamówienia (20%).
Doprowadzenie do końca zakupów wspomaganych przez AI najczęściej zachodzi na rozległych platformach marketplace – ten kanał wskazało aż 83% osób świadomie korzystających z narzędzi sztucznej inteligencji. Kolejne miejsca zajmują wielobranżowe sklepy internetowe (48%) oraz sklepy sieci handlowych (45%). Natomiast rozwiązania oparte jedynie na AI, takie jak aplikacje zintegrowane z chatbotami, pozostają marginalne (14%). Jeśli chodzi o kategorie produktów, w których AI odgrywa największą rolę, zdecydowanie dominuje elektronika – odpowiada za 67% takich zakupów. Następne wysokie miejsca zajmują dom i ogród (49%), zdrowie (46%).
[1] Raport Minds&Roses “Customer Journey 2025. Poszukiwanie i zakup produktów online”, badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 2000 osób (n=2000), które w ciągu 3 miesięcy poprzedzających badanie wyszukiwały i/lub dokonały zakupu produktów online.
[2] Raport Danae “Trendy zakupowe”, badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. metodą wywiadów CAWI na reprezentatywnej grupie 1000 osób (n=1000).
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do samego końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Materiał promocyjny Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się
Źródło