Zarząd Grupy Azoty Puławy, w związku z opóźnieniami w realizacji budowy nowego bloku węglowego, podjął decyzję w sprawie naliczenia kar umownych wykonawcy, czyli konsorcjum, na czele którego stoi Polimex Mostostal. Chodzi o prawie 360 mln zł. Zarząd Azotów Puławy przyznaje, że sytuacja spółki z powodu opóźnienia jest trudna, ale deklaruje wolę dokończenia inwestycji.
„18 października br. Grupa Azoty Puławy wystawiła i doręczyła wykonawcy notę obciążeniową w wysokości blisko 359 mln zł, co odpowiada maksymalnemu limitowi kar należnych spółce za opóźnienia w realizacji inwestycji. Spółka wskazuje jednocześnie, że jej intencją jest kontynuacja współpracy z wykonawcą w celu ukończenia inwestycji” — napisano w komunikacie Grupy Azoty.
Wykonawcą jest konsorcjum, na czele którego stoi inna kontrolowana przez państwowe spółki grupa, czyli Polimex Mostostal. Porozumienie akcjonariuszy tej budowlanej spółki ma 64 proc. jej akcji i głosów (PGE Polska Grupa Energetyczna, Enea, PGNiG Technologie – posiadają po 15,99 proc., zaś Energa — 16,04 proc.).
Podano, że naliczone kary umowne dotyczą niedotrzymania przez wykonawcę terminu kluczowych kamieni milowych („Synchronizacja Bloku z KSE” oraz „Podpisanie Protokołu Przyjęcia do eksploatacji”), Grupa Azoty Puławy wezwała wykonawcę do zapłaty ww. kar umownych w ciągu siedmiu dni od daty doręczenia noty.
Kontrakt na budowę bloku węglowego z 2019 roku zakładał, że inwestycja zostanie zakończona w III kwartale 2022 roku. Termin zakończenia inwestycji był kilkakrotnie przekładany – harmonogram z września 2024 r. zakłada zakończenie bloku węglowego w kwietniu 2025 r.
— Przed decyzją z 2017 r. o zmianie formuły inwestycji, spółka planowała budowę bloku gazowo-parowego klasy 400 MWe. Inwestycja ta miała być realizowana przy współudziale spółki celowej – Elektrownia Puławy Sp. z o.o. Nadmiar produkowanej energii elektrycznej w stosunku do potrzeb spółki, miał być sprzedawany na rynku. Planowany w 2015 r. budżet zadania wynosił 1,1 mld zł, a przewidywanym terminem zakończenia inwestycji był 2019 r. — powiedział Hubert Kamola, prezes Grupy Azoty Puławy i wiceprezes całej Grupy Azoty.
— To bardzo trudna sytuacja dla naszej spółki, jako zarząd prowadzimy wielotorowe prace nad konfiguracją energetyki, w trakcie rozpoznania są również podstawy merytoryczne decyzji zmiany paliwa gazowego na węgiel. Jako zarząd deklarujemy wolę dokończenia inwestycji – dodał.
Pierwotny kontrakt na budowę bloku energetycznego opiewał na 1,16 mld zł netto, a całkowity budżet projektu wynosił 1,2 mld zł netto. Wykonawca inwestycji wystąpił dwukrotnie z roszczeniami w zakresie zwiększenia wynagrodzenia (22 listopada 2021 roku oraz 22 kwietnia 2022 roku). Ostatecznie 13 lipca 2023 roku został podpisany aneks do umowy zwiększający wynagrodzenie przysługujące wykonawcy z tytułu realizacji umowy do kwoty ponad 1,19 mld zł netto. Całkowity budżet inwestycji to 1,23 mld zł.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło