W 2023 r. aż 73 proc. klientów sklepów internetowych w Polsce korzystało z odroczonych płatności, co stanowi wzrost o 33 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Z danych CRIF wynika, że rośnie także średnia kwota takich zobowiązań, która wzrosła z 295 zł w 2022 do 355 zł w 2023 r.
Z raportu CRIF wynika, że wraz z rosnącą popularnością odroczonych płatności, zmniejsza się średnia kwota tradycyjnie zaciąganych pożyczek. W 2022 r. stanowiły one 60 proc. wszystkich zobowiązań, natomiast rok później — jedynie 27 proc.
„Średnia wartość wszystkich zobowiązań w sektorze BNPL to wzrost r./r. z 11 do 22 proc., a w sektorze pożyczek spadek z 89 do 78 proc.” — podano w raporcie.
Kamil Gosławski, menadżer CRIF, wyjaśnił, że konsumenci zaciągają mniej zobowiązań pożyczkowych, ponieważ są w stanie finansować swoje doraźne potrzeby za pomocą odroczonych płatności.
Zauważył jednak, że nie wszyscy użytkownicy BNPL (buy now, pay later) spłacają swoje zobowiązania w terminie. „W grupie 12 proc. użytkowników BNPL, którzy spóźniają się ze spłatą, aż 73 proc. konsumentów ma ponad 91-dniowe opóźnienie” — wskazał. Dodał, że należności te są bardzo trudne do odzyskania i w wielu przypadkach konieczne może okazać się wsparcie firm windykacyjnych.
Z danych CRIF wynika, że najczęściej z odroczonych płatności korzystają osoby w wieku 25-34 lata, które stanowią 67 proc. użytkowników BNPL. Wysoka popularność odroczonych płatności utrzymuje się także w pozostałych grupach wiekowych, do 54. roku życia. Odwrotny trend występuje natomiast w pożyczkach. Osoby po 65. roku życia mają 76 proc. udział w tego typu zobowiązaniach, natomiast 25-34 latkowie — jedynie 25 proc.
Gosławski ocenił, że młodzi konsumenci chętniej korzystają z zakupów online niż osoby starsze, które mogą czuć się mniej swobodnie w cyfrowym świecie. Z kolei w młodszym wieku odroczone płatności rozłożone na raty są sposobem na pozyskanie towarów, na które młodzi nie mogą sobie pozwolić przy jednorazowej płatności.
Z danych CRIF wynika, że w 2023 roku 67 proc. klientów pożyczkowych i BNPL korzystało z usług tylko jednej firmy — o 37 proc. więcej niż w 2022 roku, kiedy zobowiązanie wyłącznie w jednej firmie posiadało 30 proc. klientów.
CRIF to międzynarodowa grupa zajmująca się m.in. analizą usług finansowych.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło