Łukaszenka blokuje wjazd ciężarówkom z Polski i Litwy. Alarm w transporcie.

Prezydent Republiki Białorusi, Alaksandr Łukaszenko, podpisał rozporządzenie, które zabrania przejazdu pojazdów ciężarowych oraz traktorów zarejestrowanych na Litwie oraz w Polsce na obszarze Białorusi. Obostrzenia, które mają obowiązywać do końca roku 2027, to reakcja na decyzje państw sąsiednich o zamknięciu rubieży z Białorusią – doniosła agencja informacyjna BNS.

Granica polsko-białoruska
Granica polsko-białoruska | Foto: Karolis Kavolelis / Shutterstock

Zakaz oddziałuje na sektor przewozowy, który pełni zasadniczą rolę w transporcie dóbr pomiędzy Chinami a Unią Europejską przez Rosję oraz Białoruś. Agencja ELTA sygnalizuje, że wiele przedsiębiorstw transportowych działających w tym rejonie ma swoje siedziby w krajach nadbałtyckich oraz w Polsce, angażując pracowników z Azji Centralnej, Gruzji i Ukrainy. Litewskie media akcentują, że postanowienie Łukaszenki jest odzwierciedleniem wcześniejszych działań Polski i Litwy, które uszczelniły swoje granice z Białorusią.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

Hubert Stojanowski o napięciach między Chinami a USA. "Eskalacja ma charakter systemowy"

W minionym tygodniu Litwa podjęła decyzję o uszczelnieniu granicy w następstwie incydentów, takich jak wtargnięcia w strefę powietrzną przez balony meteorologiczne i służące do przemytu, nadlatujące z Białorusi. Równocześnie Polska zamierza częściowo otworzyć swoje przejścia graniczne. Rzecznik rządu RP, Adam Szłapka, zawiadomił PAP, że premier Donald Tusk i premierka Litwy, Inga Ruginiene, porozumieli się co do tego, że punkty kontrolne w Bobrownikach i Kuźnicy mogą zostać otwarte „na próbę” w połowie listopada, po konsultacjach z Litwą.

Sytuacja wywołuje poważne zaniepokojenie w sferze transportowej. Povilas Driżas, sekretarz generalny Międzynarodowej Federacji Transportu i Logistyki (TTLA), oszacował, że ujemne konsekwencje zamknięcia granicy stają się już odczuwalne. Jego zdaniem, Litwa może stracić swoją pozycję na mapie logistycznej i handlowej. Olegas Tarasovas, wiceprezes litewskiego stowarzyszenia przewoźników drogowych „Linava”, w rozmowie z LRT określił położenie jako „zbliżone do katastrofy”. Według niego, jeśli granica pozostanie niedostępna, litewscy przewoźnicy mogą zostać kompletnie wykluczeni z rynku.

Detale rozporządzenia Łukaszenki zostały opublikowane na Białoruskim Narodowym Portalu Prawnym. Dotyczy on nie tylko samochodów ciężarowych i traktorów zarejestrowanych w Polsce i na Litwie, ale też samochodów osobowych realizujących przewozy międzynarodowe na podstawie listów przewozowych.

Kryzys na rubieży polsko-białoruskiej trwa od dłuższego czasu. Przejście w Kuźnicy zostało zamknięte w listopadzie 2021 r. po ataku z udziałem imigrantów, natomiast przejście w Bobrownikach zamknięto w lutym 2023 r., kiedy białoruski reżim skazał działacza Związku Polaków na Białorusi, Andrzeja Poczobuta. Epidemia spowodowała zamknięcie przejścia w Połowcach, a aktualnie jedynie kolejowe punkty kontrolne w Kuźnicy i Siemianówce pozostają otwarte, obsługując wyłącznie ruch towarowy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *