Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the gd-rating-system domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/gibnews/htdocs/gibnews.pl/wp-includes/functions.php on line 6121
Ratujemy niemiecką gospodarkę. Eksport samochodów do Polski zamiast do Chin - Gospodarka i Biznes News

Ratujemy niemiecką gospodarkę. Eksport samochodów do Polski zamiast do Chin

W listopadzie eksport towarów z Niemiec do Polski spadł o 1,9 proc. rok do roku, ale w porównaniu do spadków na innych kierunkach to zmiana „kosmetyczna”. Licząc od stycznia do listopada nawet nie ma spadku, ale jest wzrost i to o aż 3 mld euro rdr. To nadrabia połowę strat Niemiec na zmniejszeniu eksportu do Chin — wynika z danych Destatis. Jednocześnie spadł import z Polski i był to jeden z największych spadków wśród kluczowych partnerów handlowych Niemiec. Oba czynniki poprawiają PKB. Można powiedzieć, że głównie dzięki Polsce gospodarka Niemiec jeszcze w ogóle rosła w ubiegłym roku.

Polska ratuje niemiecką gospodarkę zwiększając import, głównie samochodów, a jednocześnie Niemcy zmniejszyli import z Polski, głównie baterii do samochodów elektrycznych
Polska ratuje niemiecką gospodarkę zwiększając import, głównie samochodów, a jednocześnie Niemcy zmniejszyli import z Polski, głównie baterii do samochodów elektrycznych | Foto: GB Photo / Shutterstock
  • Gospodarka Niemiec wzrosła głównie dzięki Polsce, która podreperowała Niemcom sporą część PKB poprzez handel zagraniczny
  • Polska jest teraz większym odbiorcą niemieckich towarów niż Chiny
  • Eksport z Polski do Niemiec spadł o 3,5 proc. w listopadzie, głównie przez fabryki motoryzacyjne produkujące części do niemieckich samochodów
  • Nasze problemy eksportowe są spowodowane m.in. kryzysem sprzedażowym aut elektrycznych w Europie
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Polska podreperowała w tym roku Niemcom sporą część PKB — wynika z danych Destatis odnośnie do handlu zagranicznego towarami. Licząc od stycznia do listopada niemiecki eksport do Polski wzrósł o 2,7 mld euro, czyli o 3,7 proc., a import z Polski spadł o 2,6 mld euro, czyli o 3,5 proc. Tak zwany eksport netto, składowa PKB, poprawił się Niemcom na naszym kierunku o aż 6,3 mld euro. A przypomnijmy, że PKB Niemiec wzrósł o zaledwie 0,1 proc. rdr w trzecim kwartale br.

Jeśli chodzi o eksport z Niemiec, to większe niż do Polski wzrosty rok do roku w okresie od stycznia do listopada odnotowano tylko w kierunku USA (+3,3 mld euro do 150 mld euro). Polska przebiła już Chiny wśród odbiorców niemieckich towarów, bo sprowadziliśmy ich za 87 mld euro, podczas gdy Chiny za 84 mld euro.

W samym listopadzie Niemcy wysłali do Polski towary za 8,2 mld euro, a do Chin za zaledwie 6,7 mld — podaje Destatis. W przypadku Polski oznacza to spadek o 1,9 proc. rok do roku, a w przypadku Chin o aż 21,9 proc. Z 10 głównych rynków niemieckiego eksportu rósł on w listopadzie tylko do USA (+1,2 proc. rdr), a mniejszy spadek niż do Polski był tylko do Szwajcarii (-1,4 proc.). Zarówno w listopadzie, jak i w ciągu jedenastu miesięcy byliśmy już czwartym co do wielkości odbiorcą niemieckiego eksportu na świecie.

Zgodnie z danymi GUS Polska w ciągu dziesięciu miesięcy 2024 r. wydała o 97 proc. więcej rok do roku (1,3 mld euro) na zakup niemieckich samochodów osobowych benzynowych, o 51 proc. więcej (1,4 mld euro) na samochody osobowe z napędem Diesla, o 64 proc. więcej (0,4 mld euro) na samochody hybrydowe benzynowe i o 67 proc. więcej (38 mln euro) na samochody hybrydowe dieslowskie. Import samochodów elektrycznych z Niemiec spadł do Polski 22 proc. (262 mln euro).

Polski eksport do Niemiec szybko spada

Zarazem dla Niemiec byliśmy też czwartym krajem, z którego tam zaimportowano najwięcej towarów, po: Chinach, USA i Holandii. To jednak marne pocieszenie, bo nasz eksport na rynek zachodniego sąsiada spadł i to znacząco. Od stycznia do listopada spadek wyniósł 2,6 mld euro rok do roku, czyli 3,5 proc., a w samym listopadzie o 326 mln euro, czyli o 4,6 proc. rdr. Jak widać, dynamika spadku rośnie, co źle wróży naszej gospodarce na kolejne miesiące i naszej perspektywie utrzymania zatrudnienia w położonych w naszym kraju pod producentach niemieckich zakładów. Głównie chodzi o fabryki motoryzacyjne wytwarzające części do niemieckich samochodów.

Według danych GUS za pierwsze dziesięć miesięcy 2024 r. największe spadki odnotował eksport z Polski do Niemiec akumulatorów litowo-jonowych — o aż 2,5 mld euro rdr, czyli o 51 proc. rdr. Głównym powodem naszych problemów eksportowych jest więc kryzys sprzedażowy aut elektrycznych w Europie po likwidacji w wielu krajach dotacji na zakup e-auta.

O aż 314 mln euro rok do roku, czyli o 27 proc. spadł też eksport z Polski do Niemiec silników spalinowych diesla, a o 217 mln euro, czyli o 41 proc. eksport samochodów ciężarowych.

Autor: Jacek Frączyk, redaktor Business Insider Polska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *